Vad är backstag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Tack för svaren!

Inlägg av Håkan » tor 04 maj 2006, 07:43

Joppjopp skrev:Kul att det var ett ämne som intresserade och vi fick många svar. Nu har vi tittat på båten och säljaren berättade att backstagen i detta fall varken var i vägen eller särskilt nödvändiga.

Jesper
Då gissar jag att det är checkstay som sitter på genuaskenan, stämmer det? Dessa kan då sättas an i hårdvind för att minska krumning (böjning) på masten. Om det är checkstay så är det inga problem och är båten fin så köp.

Lycka till med båtköpet
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Gäst

Re: Vad är backstag?

Inlägg av Gäst » tor 04 maj 2006, 10:34

Joppjopp skrev:Hej!

Letar efter ny båt som ska ersätta Maxi 68:an. Den vi hittat har backstag. Vad är det? Jag har läst någonstans att det krånglar till saker och ting. Stämmer det?

Jesper
Gå in på www.gransegel.se och titta på "Granboken". Där kan du slå upp Backstag och läsa allt du behöver.
Hälsn/Mats

Björne

Inlägg av Björne » tor 04 maj 2006, 12:37

Jag seglar själv Aphrodite 25 sedan förra säsongen och var lite tveksam angående backstagen. Jag tycker inte att det är ett stort problem, men det är klart att det är ytterligare ett moment att hantera i slagen. Jag brukar sätta an backstaget i lä innan slaget och släppa på det \"nya\" lästaget mitt i slaget. Då blir det bara ett moment istället för två... ett släpp och ett sträckmoment samtidigt.
Jag tycker för övrigt att båten är underbar, så räds inte backstagen!!!

Skriv svar