Sea Clear vs. något annat program som kostar pengar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 25 feb 2006, 19:02

Lasse L.

Vad jag menar med amatörmässigt utförande...

Jag upplever samma tendens som vi upplevt inom grafiska branschen. Man anpassar programmen efter gammal praxis och branschfolks förutsättningar i stället för att göra ett intuitivt gränssnitt som man som nybörjare snabbt lär sig. Det finns en \"standard\" inom dataprogram. Menyer, kommandon osv. följer ett tydligt mönster så man inte behöver lära om för varje programvara utan kan gå direkt på att lära sig att använda produkten i stället. Ett bra program för mig är när man hittar menyer och annat utan att behöva fundera ihjäl sig eller ännu värre - trycka ctrl+alt+F5 samtidigt som man med hakan skall trycka på delete :wink: för nån funktion.

De flesta är alltså inte anpassad efter windowsstandard utan påminner om halvtaskiga sharewareprogram i upplägget. Med detta vill jag inte ha sagt att de är dåliga navigationsprogram för det vet jag för lite om i dagsläget utan mer en reflektion på många av gränssnitten.

Sen tex. Raytech som jag kör en demo på nu - hela menysystemet verkar vara plockat ur deras plottrar, i stället för att göra ett nytt för anpassat för PC med alla de extra möjligheter det gör???

Man kan tex. ha menyer som gömmer sig efter en stunds inaktivitet, sen kan man ju få välja själv om man vill ha knappar stora som på läsövningsprogram på dagis och i stället ha menyer och knappar anpassade för en vuxen med hyfsat normal syn.

Sen vad gäller raster kontra vektorkort. Vektorgrafik har oändligt mycket större noggranhet. Man kan geokoda objekt mycket exakt men om man använder papperskort och digitaliserar ifrån så blir det ju inte bättre än utgångsmaterialet, slarvar man dessutom så får man ju det fenomen du pratar om - att rasterkort har större noggranhet.

God kväll... :D :D

Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 25 feb 2006, 21:43

Detta gränssnittet känns enkelt och ser spontant ut som windowsstandard. Har inte testat programmet men det ser ju \"rätt\" ut i mina ögon...

Bild

Jag tror man som van datoranvändare hittar de funktioner man letar efter på \"rätt\" ställe...

Har inte C-map något eget navigationsprogram? :roll:

Svante

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 25 feb 2006, 23:12

Har sett ett program Cmapecs.
Det diskuteras på nedanstående länk
http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1947[/url]

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 26 feb 2006, 08:33

Opps :oops: , är det så det ligger till med Cmapesc. Okay då glömmer vi det.

Kvar står ändå faktum, c-mapkorten för PC är väl de bästa vektoriserade kort man kan köpa idag. Om jag fattar saken rätt så får man hela västkusten och halva danmark (area 3) för under 3000:-.

Jag får väl dubbelkolla det men om det priset stämmer så blir det ju ändå ganska överkomligt tillsammans med en programvara.

Så... vilken programvara skall man då ha :?: :?:

Svante

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » sön 26 feb 2006, 19:35

Några nödvändiga kommentarer:

DLS, i Svensk/dansk version torde bli det allra billigaste alternativet, men förmodligen inte det bästa (maken till obegripligt/svårlärt gränssnitt får man leta efter om man har Wintel-bakgrund). Det finns ett problem med att få vettiga priser på rastersjökort, så därför blir DLS ett prisvärt alternativ och det duger för de flesta, bara man seglar i täckningsområdet.

Angående vektoriserade kort är det både rätt och fel att de är \"bättre\". I teorin kan de naturligtvis vara helt överlägsna ett rasterkort, men deras starka sida är inte omedelbar visuell information. De kan innehålla mycket detaljerad information om varje geonod i sin \"map\", men om de skall kunna generera en tilltalande bild (dvs, liknande en sjökortsbild som vi helt subjektivt förmodligen tycker är \"bäst\" genom långvarig tillvänjning) måste de ha oerhört många sådana referenspunkter. Det enda sättert att få detta med rimlig ekonomi är att ta informationen från (just det) papperskorten...

Just nu och rätt länge till, i \"våra\" områden kommer problemet att kvarstå, därför att ingen har ekonomiskt intresse att sjömäta de stora områden som bara vi fritidsnissar seglar på. Närmast land kan det vara en annan sak, och där verkar fototolkning och korrigering/supplementering av befintliga kort vara en bättre ide.

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 27 feb 2006, 07:44

Håller inte Sjöfartsverket på att digitalisera alla sveriges farvatten och börjar så smått bli klara att sälja digitalt material till navigationsprogrammakare mfl.

Jag läste nått om det när jag letade annan info på nån hemsida, kom och tänka på det nu. Kan ha kommit ihåg fel...

Digitaliserad= vektoriserad. Kanske lite fel språkval men det som används inom GIS-branschen, även en pixelbaserad bild är ju som bekant digital.

Svante

Skriv svar