Vad jag menar med amatörmässigt utförande...
Jag upplever samma tendens som vi upplevt inom grafiska branschen. Man anpassar programmen efter gammal praxis och branschfolks förutsättningar i stället för att göra ett intuitivt gränssnitt som man som nybörjare snabbt lär sig. Det finns en \"standard\" inom dataprogram. Menyer, kommandon osv. följer ett tydligt mönster så man inte behöver lära om för varje programvara utan kan gå direkt på att lära sig att använda produkten i stället. Ett bra program för mig är när man hittar menyer och annat utan att behöva fundera ihjäl sig eller ännu värre - trycka ctrl+alt+F5 samtidigt som man med hakan skall trycka på delete
De flesta är alltså inte anpassad efter windowsstandard utan påminner om halvtaskiga sharewareprogram i upplägget. Med detta vill jag inte ha sagt att de är dåliga navigationsprogram för det vet jag för lite om i dagsläget utan mer en reflektion på många av gränssnitten.
Sen tex. Raytech som jag kör en demo på nu - hela menysystemet verkar vara plockat ur deras plottrar, i stället för att göra ett nytt för anpassat för PC med alla de extra möjligheter det gör???
Man kan tex. ha menyer som gömmer sig efter en stunds inaktivitet, sen kan man ju få välja själv om man vill ha knappar stora som på läsövningsprogram på dagis och i stället ha menyer och knappar anpassade för en vuxen med hyfsat normal syn.
Sen vad gäller raster kontra vektorkort. Vektorgrafik har oändligt mycket större noggranhet. Man kan geokoda objekt mycket exakt men om man använder papperskort och digitaliserar ifrån så blir det ju inte bättre än utgångsmaterialet, slarvar man dessutom så får man ju det fenomen du pratar om - att rasterkort har större noggranhet.
God kväll...
Svante