Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 18:56

Jo då

Stockholm kan visst vara bra, kommer ihåg när jag var där 1955 och..... :wink:

Medelvindar på väst eller ostkusten är för debatten totalt ointressant.
Storm och orkan, vindriktningar av dessa, det är intressant.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 nov 2005, 19:05

Misil no87 skrev:Visst är det så att medelvinden är högre på västkusten än ostkusten, det syns som du påpekar på SMHI´s hemsida, men frågan är om det är relevant för diskussionen? Lokala förhållanden borde vara så mycket viktigare, vindpåverkan borde väl bli högre på en strandkant på ostkusten än väl skyddat på västkusten?

Och inte för det hör hit, men Stockholm är bra mycket bättre än Göteborg. På allt! ;-)
(utom möjligtvis dåliga Kålle å Ada-vitsar...)
a) Givetvis & håller med du. Men eftersom trovärdighetskortet spelas oavbrutet just nu tog jag på mig att vara ordningsman.

b) Kal (som är en kålle, men ändå aldrig heter Kalle) är på resa utomlands och träffar en annan svensk, men en ståkolmare. Trots viss språkförbistring samtalar de glatt om ditten och datten, tills ståkolmaren frågar Kal: "Nar vi pratar om er brukar vi kalla er Kalle och Ada. Vad kallar ni oss? " Kal svarar: "Er, harrejavlar, vi snackar la aldrig om er.

Så är det.

(Bara lugn, flera av mina goda vänner är ståkolmare.)
Anders S

Håkan

Inlägg av Håkan » tor 17 nov 2005, 19:34

Hej Brendan, visste väl att du höll koll på debatten.

Om man måste lossa häckstag för att lyfta en båt utesluter det alla som inte har genomgående mast som Ballad har men inte Comfort 30, till exempel. Jag skulle inte förlita mig på endast aktre undervant för detta.

Jag tror alltså att avsaknaden av stor gaffeltruck i Björlanda Kile är enda orsaken att GREFAB inte ställer upp båtar med mast där.

Att det skulle blåsa så mycket mer där än i Hinsholmskilen att GREFAB skulle ha olika säkerhetstänkanden är helt fel - de som påstår annat som till exempel Calle C har ännu att redovisa detta genom citat av reglerna.

De säkerhetsmarginaler som finns med stöttornas konstruktion är lyckligtvis mångdubbelt större än de variationer som uppkommer för olika båtar beroende på hur gubbarna råkar få till det - vi talar inte om högteknologiskt arbete här, inte heller om arbete som dokumenteras annat än i form av en faktura efter några dagar.

Jag har själv förra året råkat ut för att en sidostötta av de fyra blev så hårt ansatt att den tryckte skrovet inåt cirka 10 mm - jag upptäckte det senare samma dag och släppte på stöttan och jag har inte kunnat konstatera några skador i skrovet.

Vad säger de som tror att masten på (även med korrekt ansatta stöttor) leder till allvarliga skador på skrovet?
Varför, o varför svarar ingen på min provocerande fråga om detta, och det där med att ligga innerst vid en brygga...

Förresten Brendan, när din båt började välta i \"hydraulvagnen\" - hade det något med \"masten på\" att göra?

Håll tjôtet igång...

Håkan

Skämt om andra landsdelar

Inlägg av Håkan » tor 17 nov 2005, 19:49

Anders S redovisar ett av de gamla skämten mellan Göteborg och Stockholm, men i verkligheten använde Kal inga svordomar i sitt självklara konstaterande att stockholmare inte diskuterades alls i Göteborg. Vem bryr sig?

Både Göteborgare och Stockholmare observerade dock redan på sextiotalet, i tidskriften MADs almanacka, att \"Skåne vill bli fritt från Sverige - men ångrar sig då ingen protesterar.\"

Hur är läget Anders?

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 17 nov 2005, 20:04

Skåne :idea: Är det inte Dansk :?: Och i Danmark tar vi masten av och kollar den om vintern. I min hamn kollar vi ochså stöttar innan båten blir placerat.
Kolla master i tex England som inte kommer av. Inte något bra syn.
Steen
Danmark

Brendan

Masten på

Inlägg av Brendan » tor 17 nov 2005, 20:30

Håkan skrev:Hej Brendan, visste väl att du höll koll på debatten.

Om man måste lossa häckstag för att lyfta en båt utesluter det alla som inte har genomgående mast som Ballad har men inte Comfort 30, till exempel. Jag skulle inte förlita mig på endast aktre undervant för detta.

Jag tror alltså att avsaknaden av stor gaffeltruck i Björlanda Kile är enda orsaken att GREFAB inte ställer upp båtar med mast där.

Att det skulle blåsa så mycket mer där än i Hinsholmskilen att GREFAB skulle ha olika säkerhetstänkanden är helt fel - de som påstår annat som till exempel Calle C har ännu att redovisa detta genom citat av reglerna.

Förresten Brendan, när din båt började välta i "hydraulvagnen" - hade det något med "masten på" att göra?

Håll tjôtet igång...

Nej Håkan, att häckstag och backstag måste lossas utesluter inte att t ex en Comfort 30-a, som mycket riktigt har masten stående på rufftaket, kan lyftas med masten på i Björlanda kile. Det har som sagt gått alldeles utmärkt för mig vid fyra tillfällen. Det räcker fuller väl att staga masten
med aktre undervant, storfall och dyneemadirk i bomnocken och ansatt storskot. Men jag ska fråga gubbarna varför det numera sällan ses vinterupplagda båtar med masten på i Björlanda Kile.

Om min båt skulle ha klarat sig bättre utan mast i hydraulvagnen vet jag inte, men det är väl troligt. Masten bidrog säkert till att öka pressen på de hydrauliska stöden. Medan jag stod och tittade på båten i vanmäktig förtvivlan "jackade" båten liksom ner sig ryckvis till en nästan osannolik krängningsvinkel. Vätskecylindrarna till stöden höll väl inte helt tätt, eller något sådant. Det var fasansfulla minuter av väntan på Grefabpersonalen.

Håkan

Hydraulvagnar

Inlägg av Håkan » tor 17 nov 2005, 20:49

Jag har, genom det företag jag var delägare i under många år och till för två år sedan, haft mycket service och konstruktionsarbete på de hydraulvagnar GREFAB använder i Göteborg, men ingen av de olika vagnkonstruktioner jag känner till har hydraulisk lyft på sidostöttorna.

De hydrauliska funktionerna på alla nuvarande vagnar är: Lyft av hela vagnen, separat på vardera sidan, och breddning av hela vagnen separat på vänster och höger sida. Dessa rörelser och skillnader mellan ändlägena är inte särskilt stora, och endast höjdinställningen av vagnens två boggiehjulsystem kan påverkas av läckage i hydrauliken.

Kanske din skräckupplevelse ligger långt tillbaka i tiden? Du har ju verkat väldigt lugn när vi setts de senaste åren...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Skämt om andra landsdelar

Inlägg av Anders S » tor 17 nov 2005, 20:58

Håkan skrev: Hur är läget Anders?
Om någon bryr sig, bra!

Det är kanske bäst att nämna att jag är göteborgare i förskingringen. Sådana är inte helt ovanliga i Skåne. Men du skulle kunna få belysa en sak för mig:
Håkan skrev:
Jag har inte en enda gång krävt bevis för någons åsikt i sig - kolla den som vill. Det jag ofta frågar efter är själva resonemanget som ligger bakom en åsikt - och ifall det finns objektiva fakta som stöder resonemanget. Det är inte samma sak, men många verkar ha svårt för detta.
Här är jag dessvärre inte med riktigt. Du kräver inte "bevis", men väl "objektiva fakta som stödjer resonemanget". Vad är då ett bevis?

Annars börjar det ju komma fram litet intressant information runt det här med masteriet, t ex att det är svårare/dyrare att lyfta och transportera med mast på och att det tycks som om både Bullandö och Grefab är noga med att båtarna stöttas extra väl och ställs rätt i vinden. Det tycker jag är bra, för det har varit väl glättigt resonerande runt fördelarna av mast-på-falangen utan att man fått höra så mycket om vad man bör tänka på.

Som en tykenhet vill jag gärna nämna att nackdelen med slitage på båt och rigg diskuteras faktiskt i Plastbåtsvård av Peter Behrens. Så nu har jag en litteraturreferens - på tal om bevisvärde :-)

Som en kommentar till att lossa akterstaget så går det säkert bra att låta masten stå på undervanten eller toppvant och förstag en liten stund under själva lyftet. Däremot skall man naturligtvis montera akterstaget omgående då båten väl står i vaggan. Man kan för gott mått rigga en tillfällig stagning av spinnakerupphalet eller storfallet om man vill,men problemet brukar vara att kranföraren absolut inte vill ha något som stör oket/ramen. GAffeltruck är annars toppen även om mobilkran är vanligare här nere - jag lyfte en 6 ton tung ketch med gaffeltruck på Donsö för ett antal år sedan pga axelhaveri - mycket smidigt och det var bara att sticka in gafflarna och dra stropparna för hand.
Anders S

Brendan

Skräckupplevelse

Inlägg av Brendan » tor 17 nov 2005, 21:04

Har hunnit lugna mig. Det var mer än 10 år sedan:

Blad ur min loggbok: Fredag 1995-06-09

\"När jag kommer till Björlanda Kile kl 06 på morgonen har båten tippat över akterut och åt styrbord och är ytterst nära att välta i de kraftiga östliga byarna. Mastens vindfång gör situationen prekär. Jag sätter upp ett antal stöttor och kilar dem så hårt jag kan samt försöker säkra med linor på babordssidan. Båten gör vid ett tillfälle en överhalning och tippar ytterligare några centimeter, men välter inte. När hamnvakten kommer strax före 08:00 kan båten rätas upp och faran blåsas över. Inga skador såvitt jag kunde se.\"

Det stämde ungefär med min minnesbild. Vad gäller det tekniska vet du bättre än jag.

Håkan

Inlägg av Håkan » tor 17 nov 2005, 21:25

Återigen vrids ord åt fanders Anders S - jag tycker jag har beskrivit väldigt väl att GREFAB till exempel INTE i praktiken har koll på hur mycket krafter deras stöttning kan ta upp, eller hur mycket krafter stöttorna utsätter skrovet för. Ändå går det bra i 999 fall av 1000.

Och hur får du något inlägg till att det är \"svårare\" att lyfta med masten på - det behövs bara en gaffeltruck - eller några minuters arbete att rigga om befintligt lyftok vilket GREFAB alltså inte gör i Hinsholmskilen eftersom de har en bra gaffeltruck. Huruvida detta verkligen innebär en merkostnad eller bara är en bra förevändning för att fakturerar 500:- mer låter jag andra fundera över, så länge jag kan ha eller mista 500:- utan att ligga sömnlös.

Och det här med bevis...
Jag har sedan åtminstone två år i olika liknande debatter förgäves bett om kommentarer (dvs fakta som stöd för resonemanget) till att skrovet skulle skadas av ökat stödplattetryck om en naken mast står kvar på land - med jämförelse av hur skrovet påverkas av att ligga med ett par fendrar innerst mot en brygga med många större båtar utanpå, vilket uppenbarligen alla båtar klarar. Detta är ett exempel på vad jag menar med att redovisa objektiva fakta som stöd för ett resonemang, men jag väntar fortfarande och tror tills vidare att ingen vågar erkänna \"tänkte inte på det...\".

Så mycket det finns att diskutera...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 21:48

Hej

Har aldrig upplevt några problem någonstans att lyfta en båt med masten på.
Debatten handlar om masten bör vara på eller av.

Om vi tankemässigt hade gratis slavar som gjorde allting i ordning för oss.
Då är jag övertyggad om det faktum att alla hade haft masten av.

Lite elakt kan vi då säga, att ni som har masten på vill ha slaveriet tillbaks.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 nov 2005, 22:20

Håkan, du får faktiskt inse att det skrivs en del om detta från andra än du och känner mig helt fri att värdera deras utsagor som jag vill. Jag har inte sagt att du sagt, men att det sagts. Ta det litet lugnt med påståendena om vriderier. Det verkar faktiskt som om det är ditt standardsvar när du känner dig ifrågasatt.

Du säger att Grefab inte har koll - vad säger Grefab om det?
Säger man så menar man väl att det inte går att lyfta med mast på om det krävs att häckstaget lossas. Visst är gaffeltruck jättebra, men inte kan den ta båtar inne i som en mobilkran kan. Ingenting är svart eller vitt.

Det där med bevisen tycker jag inte du svarar på. Du fick för övrigt en litteraturreferens av mig. Läs också \"Principles of Yacht Design\" av Eliasson och \"Elements of yacht design\" av Skene om du vill. Här finns en del att hämta om belastningar. Vad det betyder i praktiken för din fråga vet jag inte, men troligtvis finns svaret att hitta genom att jämföra den hydrodynamiska dämpningen i vatten och luft, energiupptagningen vid krängning och tidskonstanter för varierande belastningar. Men jag har glömt allt jag förmodligen aldrig kunnat om hur man räknar sådant - så det får du göra själv. Kanske kan du be Seawolf?

I övrigt tror jag nog att jag har fått klart för mig vad du tycker och tror. En bra sak som vi säkert kan enas om är att alla inte behöver tycka samma.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 17 nov 2005, 22:39

Hej

Kom att tänka på alla år när jag seglade jolle, Tack Dan, du väckte minnen till liv.

Jollar drogs alltid upp på land efter segling, en del lät masten stå kvar.
Dom som gjorde det, gjorde det bara en gång. :o
Calle

Se gla ut

herr P

Inlägg av herr P » tor 17 nov 2005, 22:46

Tack det vet jag, min OK S-362 gick åt skogen sensommaren 67 tror jag.
fler OK låg där utan mast på å klarade sig.

sjost
Silvermedlem

Grefab och Ansvar

Inlägg av sjost » tor 17 nov 2005, 22:49

Tyvärr är det inte så enkelt som någon sa att det är Grefab som har ansvar för stöttningen eftersom dom utför den.. Läs villkoren och där står det att det är båtägaren som har ansvaret för båten under vinterförvaringen. Man skall själv kontrollera stöttningen.

Mvh Stefan

Skriv svar