Stockholm kan visst vara bra, kommer ihåg när jag var där 1955 och.....
Medelvindar på väst eller ostkusten är för debatten totalt ointressant.
Storm och orkan, vindriktningar av dessa, det är intressant.
a) Givetvis & håller med du. Men eftersom trovärdighetskortet spelas oavbrutet just nu tog jag på mig att vara ordningsman.Misil no87 skrev:Visst är det så att medelvinden är högre på västkusten än ostkusten, det syns som du påpekar på SMHI´s hemsida, men frågan är om det är relevant för diskussionen? Lokala förhållanden borde vara så mycket viktigare, vindpåverkan borde väl bli högre på en strandkant på ostkusten än väl skyddat på västkusten?
Och inte för det hör hit, men Stockholm är bra mycket bättre än Göteborg. På allt!
(utom möjligtvis dåliga Kålle å Ada-vitsar...)
Håkan skrev:Hej Brendan, visste väl att du höll koll på debatten.
Om man måste lossa häckstag för att lyfta en båt utesluter det alla som inte har genomgående mast som Ballad har men inte Comfort 30, till exempel. Jag skulle inte förlita mig på endast aktre undervant för detta.
Jag tror alltså att avsaknaden av stor gaffeltruck i Björlanda Kile är enda orsaken att GREFAB inte ställer upp båtar med mast där.
Att det skulle blåsa så mycket mer där än i Hinsholmskilen att GREFAB skulle ha olika säkerhetstänkanden är helt fel - de som påstår annat som till exempel Calle C har ännu att redovisa detta genom citat av reglerna.
Förresten Brendan, när din båt började välta i "hydraulvagnen" - hade det något med "masten på" att göra?
Håll tjôtet igång...
Om någon bryr sig, bra!Håkan skrev: Hur är läget Anders?
Här är jag dessvärre inte med riktigt. Du kräver inte "bevis", men väl "objektiva fakta som stödjer resonemanget". Vad är då ett bevis?Håkan skrev:
Jag har inte en enda gång krävt bevis för någons åsikt i sig - kolla den som vill. Det jag ofta frågar efter är själva resonemanget som ligger bakom en åsikt - och ifall det finns objektiva fakta som stöder resonemanget. Det är inte samma sak, men många verkar ha svårt för detta.
Säger man så menar man väl att det inte går att lyfta med mast på om det krävs att häckstaget lossas. Visst är gaffeltruck jättebra, men inte kan den ta båtar inne i som en mobilkran kan. Ingenting är svart eller vitt.Om man måste lossa häckstag för att lyfta en båt utesluter det alla som inte har genomgående mast som Ballad har men inte Comfort 30, till exempel. Jag skulle inte förlita mig på endast aktre undervant för detta.