Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
Håkan skrev:
Nu förstår jag inte...
Jag tänker mig ett hopfällbar dragg med 4 spetsar men de är ju skyddade.
Virar man sen om lite tyg? och stuvar in i nåt hålrum långt ned så borde det ligga still. Till det lite snöre
Ett Delta är väl inte direkt lättstuvat?
Mvh / Håkan
Du menar alltså att en paraplydragg är kompaktare än ett Delta. Har du inte tänkt fälla ut det om du ankrar? Och har du då inte tänkt ta in det i båten igen?
Dessutom, om du inte ännu har båten, hur vet du att en 12 kilos paraplydragg kan ligga still i kölen, medan ett riktigt ankare med halva vikten inte får plats?
Anders S
-
SWE54
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:Hur stor båt har SWE54? Delta har lite svävande rekomendationer tycker jag, efter båtlängd och bara lite ungefär visavi vikten.
Jag fick med en tabell/diagram som jag inte hittar på nätet, bara det här:
http://sv.lewmar.com/products/index.asp ... page_id=63
28 fot
1600 kg
När det gäller valet av Delta så gick jag enbart på vilka laster det klarar.
Upp till 2 ton på det minsta. Så det blev ett 4 kg.
Enligt Lewmar ska jag ha ett på 6 kg. Kändes som lite overkill när båten är såpass lätt och inte ligger jag på svaj heller. Har klarat mig bra med en 8 kg dragg hittills så Deltat lär ju inte vara sämre väl...
-
SWE54
- Diamantmedlem
Anders S skrev:
...
Är du dessutom rädd om båten är ju alla riktiga ankare mer kompakta än en dragg, och Delta har bar en spets (vass, dock) medan Bruce har tre, och draggen fyra. (Sedär, ännu en testparameter att ta till om man vill styra resultatet)...
...
Men stuvat har ju draggen inga spetsar. Dom ligger ju under låsringen.
Alla andra tar ju klart mer plats uppe i båten.
Jag förstår precis vad Håkan är ute efter, ett "i fall att" ankare under kappsegling.
Blir det bleke och motström är det rätt bra att ha något att slänga i så man inte driver iväg. Man klättrar ju dessutom i placeringar..

Men valet av typ måste ju helt bero på vilken båt det gäller. Kanske ett litet Delta är bättre? I alla fall lättare. Det får ju sättas i relation till båtvikt.
-
Håkan
- Diamantmedlem
Anders S skrev:
Du menar alltså att en paraplydragg är kompaktare än ett Delta. Har du inte tänkt fälla ut det om du ankrar? Och har du då inte tänkt ta in det i båten igen?
Jag har inte tänkt att använda det
I så fall får jag väl rengöra det noggrannt och fälla ihop det igen.
Anders S skrev:
Dessutom, om du inte ännu har båten, hur vet du att en 12 kilos paraplydragg kan ligga still i kölen, medan ett riktigt ankare med halva vikten inte får plats?
Det vet jag inte men en hopfälld dragg borde ha mindre diameter än en Delta tex och då lättare att hitta en plats.
Men jag skall givetvis vänta med inköpet och då kanske jag kommer på andra tankar...
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
eriksbo1
- Diamantmedlem
Håkan skrev:Nu när battaljen ebbar ut kastar jag in nästa brandfackla :twisted:
Ankare Delta 10kg (Gunnar, du har lett mig i mörkret :wink: )
Blyad lina
Ankarvikt 4kg
Mitt försvar för blyad lina är att jag ogillar kätting som ofelbart skaver på plastbåtar. Mitt försvar för dragg är att det är enklast går att stuva undan och skall helst inte behöva användas...
Notera att jag tänker mest på förtöjning mot brygga / klippa och inte att ligga på svaj
Ha det /
Blyad lina? Aldrig! Från Ankarolinan avstår jag icke.
-
asdsj
- Platinamedlem
Det ankare jag har till min nuvarande båt är någon typ av spadroder, vet inte vilket märke. Till denna har jag en kätting på ca 5 m.
Denna har en fantastisk fästförmåga.
Problemet är snarare att få upp det igen. Likadant efter varje ankring, så mste jag ta hjälp av motorn för att backa loss det. Även fast man då har linan vertikalt så sitter det som berget. Vare sig det är lera eller sand.
-
bassace
asdsj skrev:Det ankare jag har till min nuvarande båt är någon typ av spadroder ...
Nu börjar vi snacka hitech ...

-
Håkan
- Diamantmedlem
eriksbo1 skrev:
Blyad lina? Aldrig! Från Ankarolinan avstår jag icke.
På vår förra båt hade vi faktiskt ankorlina som antingen kopplade en bojkrok eller fulbruce? med 10m blyad lina.
Det fungerade oftast men jag tycker ankorlinan är ful, kan jag montera ankorlinan i en stuv så kanske det blir samma lösning fast med Delta...
Mvh / Håkan
Håkan

-
bassace
I aktern använder jag Ankarolina och ett fulbruce med någon meter duk-klädd kätting emellan.
Sen har jag en blyvikt som jag antingen
a) fäster där kättingen sitter fast i linan eller
b) som jag helt enkelt låter löpa ned för ankarolinan fäst vid en liten tråd så jag kan reglera var den ska tynga och att jag kan ta bort den innan det ska lättas ankar.
-
Håkan
- Diamantmedlem
bassace skrev:I aktern använder jag Ankarolina och ett fulbruce med någon meter duk-klädd kätting emellan.
Sen har jag en blyvikt som jag antingen
a) fäster där kättingen sitter fast i linan eller
b) som jag helt enkelt låter löpa ned för ankarolinan fäst vid en liten tråd så jag kan reglera var den ska tynga och att jag kan ta bort den innan det ska lättas ankar.
Hur funkar dukklädd kätting?
Repar det däck? Blir den väldigt äcklig och beväxt inuti?
Alt b) har jag tänkt mig, funkar det bra?
Mvh / Håkan
Håkan

-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » ons 12 dec 2007, 17:16
Jag undrar också på duken. Vad är det, hur fick du fast den?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Håkan
- Diamantmedlem
Jag har sett plastklädd kätting men det blir väl väldigt stelt
Mvh /
Håkan

-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » ons 12 dec 2007, 17:36
Angående stuvbarheten tex nere i kölsvinet, så är den modell av stockankare jag har väldigt bra. Man fäller ju ihop både stocken och flyna, det blir ett paket liknande en hopfälld dragg. Fast det tar ju sin lilla tid att fälla ut det, inget för panikankring. Och greppet hos stockankare är ju inte världsberömt precis. Men det är väl bara paraplydraggen som går att fälla ihop lika bra, och den har ju sämst grepp av alla.
Så som kappseglingsankare att användas som en del av kölvikten och för att inte åka baklänges i bleke är det nog ett av de bättre alternativen.
Jag kommer nog att ha mitt stockankare som reserv även i fortsättningen.
Är det föresten bara en del stockankare som har hopfällbara flyn? Jag kanske har ett till sånt där liggandes om nån är intresserad.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:
Är det föresten bara en del stockankare som har hopfällbara flyn? Jag kanske har ett till sånt där liggandes om nån är intresserad.
Jag hade en koster från 1918 för länge sedan. Den hade ett stockankare av monstermodell, minst 30 kilo. Båten vägde väl en tre-fyra ton eller så, så det räckte ju till på alla sätt och vis. Det hade inte fällbara flyn, men stocken gick att vika in. Det bodde i klossar på fördäck - det var naturligtvis helt otänkbart att stuva inomhus.
Anders S