ohoj seglaren!
du har så in i helskotta rätt!!
för min del räcker det med en kappsegling per år i en 10 metersbåt för att känna att det är inte min grej, och det är inte speciellt kul när det känns som det sitter en sjunken bil i andra änden på snöret man drar i.
jag säger som Homer Simson -BORING!!!!!
det är en underbart befriande känsla att sätta sej i en liten båt igen efter att ha seglat eller snarare ÅKT stor båt.
jag är övertygad om att du vet vad du talar om!
då är vi 3 mot resten! Du jag och MiniMe.
fast visst, tidigt på våren i april så kan det ju vara skönt och praktiskt, men inte speciellt kul, att färdas i ett sort strömslukande monster till båt med värmare och en himla massa annat tjafs/finnesseer.
och för dom som bara vill ha nån sysselsättning så kan det kanske vara en trevlig terapi att försöka få alla \"finesser\" ombord att fungera. då slipper man ju segla så mycket åxå.
själv har jag 2 nya oanvända autopiloter liggande och det troliga är att dom aldrig kommer att bli monterade. för jag tycker det är så trist med elprylar och sladdar i båten. batteri som ska laddas och efter ett tag så är det nåt som krånglar. då brukar jag bara slänga skiten. att det blir krångel med elprylar är lika säkert som att bilar rostar.
det är underbart att ha så enkla och bekymmerslösa grejor som möjligt.
jag har inte ens lampor i båten utan kör med ficklampa och den kan man sätta fast med kardborrband på ett par ställen eller ha den lös. krånglar den så kastar man den och tar med en ny. det finns hur många som helst på ikea för bara 10:- styck.
livet blir roligare , enklare och mer bekymmerslöst med små smidiga roligara båtar, där man räcker ner till vattnet. mer segling å mindre mekande.
......tycker jag, är väl säkrast att tillägga