Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 22 jan 2007, 17:18

Seglaren skrev:
Anders S skrev:
Därför tar jag mig friheten att ha "fel" i dina ögon
Äsch, det är klart att du inte har fel, och du FÅR tycka vad du vill. Där misstog jag mig säkert på hur du menade. Min ömma storbåtstå kände säkert en hård känga i onödan.

Men med åren har jag gjort en observation och den går ut på att de som har större båtar mycket sällan har ett behov att försvara varför de har en stor båt. Däremot inträffar det omvända hela tiden.

Något lär det ju bero på.
Anders S

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » mån 22 jan 2007, 17:53

Jaramaz skrev:Håkan,

Eller:
varför inte ta en plats i Saxtorps Marina (Anders favvohamn) medan du låååångsamt avancerar i Rååkön.
(värre har jag varit med om)

over and out

/J
Då undrar jag vad är saxtorpsmarina ?

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 22 jan 2007, 19:02

Anders S skrev:
Seglaren skrev: Men med åren har jag gjort en observation och den går ut på att de som har större båtar mycket sällan har ett behov att försvara varför de har en stor båt. Däremot inträffar det omvända hela tiden.

...beror kanske på att de (de med stora båtar) får mer sällan frågan när man ska skaffa sig något större???? Jag fick frågan ett antal gånger.... :evil:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 22 jan 2007, 20:15

johan109 skrev: Då undrar jag vad är saxtorpsmarina ?

M.V.S.H.
Johan
Den ökända "soptippshamnen" i Landskrona. Jag har haft båt där en period (landskronabo under några år), och problemet är att hamnen ligger/låg närmaste granne med en aktiv soptipp. Själva hamnen är/var det inget större fel på...
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 22 jan 2007, 20:51

SWE54 skrev:
Håkan skrev:
Hittar jag ingen båt för rimliga pengar så är min nödlösning en X-99 och segla 8 pers i den går (kanske?) så där har ni min referenspunkt för galenskaperna. Allt annat är större och bekvämare :twisted:

Mvh /
En del X-99 ägare har ju breddat sin aktre koj vilket skulle göra den något rymligare, hur mycket bredare den blir vet jag inte.
En annan sak om man nu tänker på 2:a handsvärdet, X-35!
Om den nu blir, som tänkt, ersättare till X-99 så finns ju risken (chansen..?) att det kan komma en hel del x-99:or på marknaden inom snar framtid...
De flesta har nog kojbreddare tror jag och då får du en 4-bäddskoj (familjekoj?) under sittbrunnen.

Priserna kommer nog att sjunka lite men det dröjer nog, kanske nyare X-99 sjunker snabbare än äldre?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 22 jan 2007, 21:01

Jaramaz skrev:Håkan,

allt går, också 8 kojer i en 11 m båt.
Det finns båtar med oväntat hög kojkapacitet, men de blir ju därefter.

Varför inte tänka i lite nya banor ...
som
- välj din favvobåt som klarar hamnplatskravet, och med 5 kojplatser. Köp.
- när du får gäster av olika slag så hyr antingen en i samma storlek båt, eller hyr en riktigt stor, och så segla och ha kul med gästerna.

Eller:
varför inte ta en plats i Saxtorps Marina (Anders favvohamn) medan du låååångsamt avancerar i Rååkön.
(värre har jag varit med om)

over and out

/J
Tro mig, jag har tänkt i dessa banor...
Ett tag var jag inne på att köpa H-båt, Express eller kanske en trimaran och sedan hyra en stor till semestern men att hyra en tex First 36.7 i 2-3 veckor är inte billigt!
Det andra, en favvobåt med 5 kojer blir väl en X-99? :twisted:
Möjligtvis en Hansson 31 / Ravage 36 Cruiser då?
Jag ser en X-99 som en lagom stor familjebåt (för 1 familj) men möjlighet att ta med några extra...
En Luffe 40 / X-119 är ju en annan sak...

Att ligga i Landskrona är otänkbart, jag vill kunna segla på kvällsseglingar i Råå så det är enda alternativet.

Som sagt, en X-99 är nödlösningen av just ovan nämnda skäl, frågan är om det finns några andra?
Än så länge har jag inte tagit med så futtiga ting som pengar :wink: men när man väl skall betala så tycker man nog annorlunda!

Jag är som sagt sugen och försöker samtidigt hålla mig ifrån att köpa en jättebåt som tex Luffe 40 / X-119 men den som lever får se...

Tack för input /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 21:05

Anders S skrev: Men med åren har jag gjort en observation och den går ut på att de som har större båtar mycket sällan har ett behov att försvara varför de har en stor båt. Däremot inträffar det omvända hela tiden.

Jo klart som tusan att det är än känslig fråga. Storleksfrågor upptar ju en stor del av den manliga befolkningens tid, vad det än må gälla. Det krävs ju sas mer stake av en man att bada bastu naken med liten pe... - förlåt att lägga till vid bryggan med liten båt bland de andra storbåtarna än omvänt :wink:

Fan, vad det var kallt i isvaken, blir kanske istället: Jag tycker man förlorar för mycket i seglingskänsla så fort man går över 30 fot :twisted:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 21:13

ohoj seglaren!

du har så in i helskotta rätt!!

för min del räcker det med en kappsegling per år i en 10 metersbåt för att känna att det är inte min grej, och det är inte speciellt kul när det känns som det sitter en sjunken bil i andra änden på snöret man drar i.
jag säger som Homer Simson -BORING!!!!!

det är en underbart befriande känsla att sätta sej i en liten båt igen efter att ha seglat eller snarare ÅKT stor båt.

jag är övertygad om att du vet vad du talar om!

då är vi 3 mot resten! Du jag och MiniMe.

fast visst, tidigt på våren i april så kan det ju vara skönt och praktiskt, men inte speciellt kul, att färdas i ett sort strömslukande monster till båt med värmare och en himla massa annat tjafs/finnesseer.

och för dom som bara vill ha nån sysselsättning så kan det kanske vara en trevlig terapi att försöka få alla \"finesser\" ombord att fungera. då slipper man ju segla så mycket åxå.

själv har jag 2 nya oanvända autopiloter liggande och det troliga är att dom aldrig kommer att bli monterade. för jag tycker det är så trist med elprylar och sladdar i båten. batteri som ska laddas och efter ett tag så är det nåt som krånglar. då brukar jag bara slänga skiten. att det blir krångel med elprylar är lika säkert som att bilar rostar.

det är underbart att ha så enkla och bekymmerslösa grejor som möjligt.
jag har inte ens lampor i båten utan kör med ficklampa och den kan man sätta fast med kardborrband på ett par ställen eller ha den lös. krånglar den så kastar man den och tar med en ny. det finns hur många som helst på ikea för bara 10:- styck.

livet blir roligare , enklare och mer bekymmerslöst med små smidiga roligara båtar, där man räcker ner till vattnet. mer segling å mindre mekande.

......tycker jag, är väl säkrast att tillägga :roll:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 21:25

Håkan skrev: Att ligga i Landskrona är otänkbart, jag vill kunna segla på kvällsseglingar i Råå så det är enda alternativet.

Jag är som sagt sugen och försöker samtidigt hålla mig ifrån att köpa en jättebåt som tex Luffe 40 / X-119 men den som lever får se...
Där har du två punkter som jag om jag vore i din sits skulle ställas mot varandra. Jag skulle tycka det vore lockande med en smidig seglare, ex. H-båt som jag gillar (hade en i dryga 10 år) just för att snabbt och enkelt komma ut och spöa Dan och de andra i Råå :wink:

Att göra det med de 8-kojsbåtar du funderar på kräver ju lite mer manskap/pengar och föreberedelser. Och som jag nyss gjort klart på annan plats här i tråden tror jag inte seglingen/kappseglingarna blir roligare med en stor båt, snarare tvärtom.

Och nu när det är så svårt med en vettig båtplats i Råå talar det för att du ska ha en liten "racer" i Råå och en mer lyxig cruiser i ex. Landskrona. Den senare kan du dessutom hyra ut som sommarstuga i veckorna då du ju har din kappseglare i Råå. Alltså hyr ut båten som boende till turister vet ja, då sliter de inte så mycket på båten heller, men de får ett sjönära boende och kan säga att de varit på båtsemester. Och så finansierar de din dubbla uppsättning båtar :o

Så, nu har jag löst det åt dig :wink: Skämt å sido, jag vet att det inte är så enkelt men så ser jag på det, men så kommer ju andra aspekter i att ha två båtar kräver mer av det mesta det också...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 21:36

matsa skrev: och det är inte speciellt kul när det känns som det sitter en sjunken bil i andra änden på snöret man drar i.
Ha, ha du vet hur man uttrycker sig :lol: Jag har seglat en hel del på en Farr 50 (kolfibermonster med titan och annat hi tech överallt, och bara en liten gummihink att skita i) Fan den seglade vi GR och ÖR med, det var alltid lika härligt att komma hem till H-båten! Också en dansk L50 (mycket trevlig) men ändå, den var stor och stora båtar, stora bekymmer. Sådant kan också inkräkta på seglingsupplevelsen, bara vetskapen om vad winschhandtagen och genuan kostar när det brallar i och saker och ting börjar knaka, eller tappas i sjön.

I somras fick jag tillfälle att segla med och ratta (6-8 slag) Ericssons VO70 utanför Saltsjöbaden. Visserligen i mycket lätta vindar, men hallå, var hade vi roderkänslan??? Finns inte, där är det instrumentsegling som gäller och jag tror det är oundvikligt att man mycket lätt tappar mycket känsla med ökad storlek. Men, det har jag ju redan sagt :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 21:37

matsa skrev:ohoj seglaren!

du har så in i helskotta rätt!!

för min del räcker det med en kappsegling per år i en 10 metersbåt för att känna att det är inte min grej, och det är inte speciellt kul när det känns som det sitter en sjunken bil i andra änden på snöret man drar i.
jag säger som Homer Simson -BORING!!!!!

det är en underbart befriande känsla att sätta sej i en liten båt igen efter att ha seglat eller snarare ÅKT stor båt.

jag är övertygad om att du vet vad du talar om!

då är vi 3 mot resten! Du jag och MiniMe.

fast visst, tidigt på våren i april så kan det ju vara skönt och praktiskt, men inte speciellt kul, att färdas i ett sort strömslukande monster till båt med värmare och en himla massa annat tjafs/finnesseer.

och för dom som bara vill ha nån sysselsättning så kan det kanske vara en trevlig terapi att försöka få alla "finesser" ombord att fungera. då slipper man ju segla så mycket åxå.

själv har jag 2 nya oanvända autopiloter liggande och det troliga är att dom aldrig kommer att bli monterade. för jag tycker det är så trist med elprylar och sladdar i båten. batteri som ska laddas och efter ett tag så är det nåt som krånglar. då brukar jag bara slänga skiten. att det blir krångel med elprylar är lika säkert som att bilar rostar.

det är underbart att ha så enkla och bekymmerslösa grejor som möjligt.
jag har inte ens lampor i båten utan kör med ficklampa och den kan man sätta fast med kardborrband på ett par ställen eller ha den lös. krånglar den så kastar man den och tar med en ny. det finns hur många som helst på ikea för bara 10:- styck.

livet blir roligare , enklare och mer bekymmerslöst med små smidiga roligara båtar, där man räcker ner till vattnet. mer segling å mindre mekande.

......tycker jag, är väl säkrast att tillägga :roll:
Hallå där!!!

Med en hel del erfarenhet av stora (40-50 ft) båtar....
Kan jag bara instämma med hur ni tänker..:)
Men!
Det finns faktiskt en del som tycker att varmvatten, ståhöjd och gasolugn är ett måste.
Inget fel i det...
Personligen prioriteras seglingen iof...
Baka bullar får nån annan göra...:)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 21:53

SWE54 skrev: Hallå där!!!

Men!
Det finns faktiskt en del som tycker att varmvatten, ståhöjd och gasolugn är ett måste.
Inget fel i det...
Precis, stor båt kan har sina fördelar och jag drömmer ibland om stor båt just för att kunna "bo" mera på sjön. En bra kompromiss har jag alltid tyckt vore en sån här Grand Banks på 42 fot

Bild

Tuffar på lite lagom och den tilltalar i alla fall mig, segel har den också :wink: Och så kan man ha sin lilla Laser hänga därbak!

Men smakar det så kostar det. 3, 4, 5 miljoner för en beg. så det är inget jag behöver bekymra mig om den här vecka i alla fall :(

PS. Detta har jag berättat i förtroende så säg inget till matsa, för jag tror att han är en av de som inte kan ta att en som utger sig för att vara "seglare" egentligen mest byter blöjor och åker pulka till vardags dessutom har mage att gå och dagdrömma om en motorbåt :roll:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 22:03

fast det blir ju lite jobbigt när alla finnesser gör att men blir begränsad i hur man använder båten. allt MÅSTE ha ström, och det går inte åt lite heller. så det är ofta ett måste att den där stinkande inombordaren måste köras varje dag för att det ska gå ihop sej. ja om man inte ligger i gästhamnar och kopplar el till båten.
näe det är inte så jag vill ha mitt båtliv alla fall.
det är bättre med en egen vik där man inte ser en enda båt.
vissa semesterturer har man knappt ens varit i land ens.
det är skönt att bara ligga på svaj i lä bakom nån ö. oftast slipper man grannar åxå. fy fan för gästhamnar. lugn å ro är det som gäller. utan för mkt finesser så kan man lättare hålla sej borta från civilisationen och landström.
........tycker jag :lol:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 22:05

Seglaren skrev:
SWE54 skrev: Hallå där!!!

Men!
Inget fel i det...
Precis, stor båt kan har sina fördelar och jag drömmer ibland om stor båt just för att kunna "bo" mera på sjön. En bra kompromiss har jag alltid tyckt vore en sån här Grand Banks på 42 fot

Bild

Tuffar på lite lagom och den tilltalar i alla fall mig, segel har den också :wink: Och så kan man ha sin lilla Laser hänga därbak!

Men smakar det så kostar det. 3, 4, 5 miljoner för en beg. så det är inget jag behöver bekymra mig om den här vecka i alla fall :(

PS. Detta har jag berättat i förtroende så säg inget till matsa, för jag tror att han är en av de som inte kan ta att en som utger sig för att vara "seglare" egentligen mest byter blöjor och åker pulka till vardags dessutom har mage att gå och dagdrömma om en motorbåt :roll:
Jag lovar....
För oss emellan har jag en viss förkärlek till Grand Banks själv men det är något jag egentligen försöker förtränga... Fast rent ekonomiskt löser ju det sig direkt...:)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 22:09

hallå pulkaåkaren!

jag har en crescent 42 liggande i båtskjulet :oops: . jag åkte i den 1 gång förra året. det kanske blir 1 gång i år åxå?

Skriv svar