Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 13 jan 2006, 11:59

Ur intervjun med Savcors skeppare:

\"Är ni nöjda med resultatet? Ja, femte platsen av nio är bra men totalt hade vi hoppats vara runt 20:onde plats istället för 36:e plats.\"

Det blev litet fel där. Så här blev resultaten för Savcors del:

I mål totalt (\"line honours\"): 46:e plats av 85 startande.

Scratch Sydney 38: 5:e plats av 9 startande.

Enligt IRC-regeln: 39:e plats av 62 startande.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 13 jan 2006, 12:18

Steen skrev:
MiniMe skrev: Bild

Lyckades själv i år men det samma men ingen med kamera till hand (fast det var en kappsegling...) :(
Det är från Själland Runt 1984, 20+ sekundmeter vind i Bögeströmmen. Båten hade spinnaker uppe :? pojkarne fikk reva ned och genomförte.
som sagt vi lyckades i ca. 11m/s. Skepparen (tyvärr, det var jag själv :( ) seglade plattläns istället för slör. båten började gunga, tappade styrförmåga och broatcha upp. Det var bara ta ner spi och segla vidare. Vi lagt in ett rev och slutförde seglingen. (Målet stängdes dock strax innan vi nådde dit. Vi hade problem även på kryssen. men det ska blir bättre nästa år. :lol:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 13 jan 2006, 12:18

Steen skrev:
MiniMe skrev: Bild

Lyckades själv i år men det samma men ingen med kamera till hand (fast det var en kappsegling...) :(
Det är från Själland Runt 1984, 20+ sekundmeter vind i Bögeströmmen. Båten hade spinnaker uppe :? pojkarne fikk reva ned och genomförte.
som sagt vi lyckades i ca. 11m/s med samma sak. Skepparen (tyvärr, det var jag själv :( ) seglade plattläns istället för slör. båten började gunga, tappade styrförmåga och broatcha upp. Det var bara ta ner spi och segla vidare. Vi lagt in ett rev och slutförde seglingen. (Målet stängdes dock strax innan vi nådde dit. Vi hade problem även på kryssen. men det ska blir bättre nästa år. :lol:

Gäst

Re: Kris och utveckling

Inlägg av Gäst » lör 14 jan 2006, 10:49

MiniMe skrev:
Jag vart ombett att ta över komandot på en båt som seglades från Antigua till Sverige. Besättningen som seglade över Atlanten var tre personer med olika nationalitet (endast båten var svensk). När de nämade sig England friskade vinden upp och blåste dessutom rakt på nosen. Informationen jag fick var att det var storm. Besättningen bestämde sig att ändrar kursen och segla ner till Spanien (La Coruna). En Besättningsmedlem hoppade avb och det fanns ingen kvar med nautisk kompetens (men dock erfarenhet sades det).
På vägen från La Coruna till Dover friskade vinden upp stax utanför Dover till 32 kn (kuling) rakt på nosen igen. I den situationen fick jag veta att
1. besättningen hade mycket liten erfarenhet av kryssa utan hade seglad i flera år med i stort sätt vind i ryggen.
2. vinden som det kallades storm var i själva verket "inte mer" än 28 kn (kuling).
Jag undrade hur de kunde vaga sig ut över Atlanten med så bristande kunskaper och var upprör över felinformationen jag fick innan jag tog över. Resan avslutades väl fast vi fick otrevlig kontakt med den engelska tullen som uppförde sig som svin.[/quote]

MiniMe, var mönstrade du på?

Vad var det för båttyp?

Det var hårda ord om engelska tullen. De brittiska myndigheterna brukar annars var mycket tillmötesgående enligt min erfarenhet.

Vilken väg seglade ni efter Dover?

Sneseglarn

Inlägg av Sneseglarn » lör 14 jan 2006, 16:47

Kristina skrev:Men vi känner bara till att en enda båt av 85 har behövt göra detta [tillkalla sjöräddningen]. Tyvärr är det en svenskbemannad båt. Det leder ofrånkomligen till en del funderingar och spekulationer.
Den intressanta frågan är väl om det var någon mer av de 85 som gjorde en rundslagning? Det borde vara intressantare att fråga sig om någon annan skeppare - oavsett nationalitet - som just varit med om en rundslagning och fått utslagen besättning, i samma situation hade tillkallat sjöräddningen eller ej.

Tycker inte bara att det är tramsigt att spekulera kring något sorts nationellt beteende, det är dessutom fullständigt ovetenskapligt.

Kristina

Seglare down under betydligt mer vana vid hårt väder.

Inlägg av Kristina » lör 14 jan 2006, 18:02

Sneseglarn skrev:
Kristina skrev:Men vi känner bara till att en enda båt av 85 har behövt göra detta [tillkalla sjöräddningen]. Tyvärr är det en svenskbemannad båt. Det leder ofrånkomligen till en del funderingar och spekulationer.
Den intressanta frågan är väl om det var någon mer av de 85 som gjorde en rundslagning? Det borde vara intressantare att fråga sig om någon annan skeppare - oavsett nationalitet - som just varit med om en rundslagning och fått utslagen besättning, i samma situation hade tillkallat sjöräddningen eller ej.

Tycker inte bara att det är tramsigt att spekulera kring något sorts nationellt beteende, det är dessutom fullständigt ovetenskapligt.

Nej, några vetenskapliga inlägg ser man nog inte här på Sailguide. Det finns knappast någon som gör anspråk på strikt vetenskaplighet. De flesta inläggen i den här tråden är säkert högst ovetenskapliga, ofta subjektiva och i vissa fall tyvärr lätt affekterade. Det hindrar inte att en saklig diskussion med sunt förnuft som grund kan var i högsta grad givande.

Såvitt jag vet gjorde ingen av de 85 båtarna någon 360°-vurpa i samband med Sydney-Hobart Race, vare sig före under eller efter kappseglingen. Om så hade varit fallet skulle knappast Savcors ganska odramatiska nedslagning till 90° och den efterföljande sjöräddningsinsatsen ha väckt sådan sensation.

Det må av somliga anses tramsigt, men för mig känns det angeläget att konstatera att den ende av 85 skeppare som ansåg sig ha råkat så illa ut att han behövde tillkalla sjöräddningen var en skeppare från norra hemisfären, från Europa och från Sverige. Seglarna down under har helt enkelt en helt annan vana vid hårt väder.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Kris och utveckling

Inlägg av MiniMe » sön 15 jan 2006, 11:56

[quote="Anonymous]

MiniMe, var mönstrade du på?

Vad var det för båttyp?

Det var hårda ord om engelska tullen. De brittiska myndigheterna brukar annars var mycket tillmötesgående enligt min erfarenhet.

Vilken väg seglade ni efter Dover?[/quote]

Jag mönstrade på i La Coruna. Båten var en Westerly Conwell (36 foot). långsam men stadig båt och när det blåser frisk så går det att segla med endast mesan och inrullad genua. (eller fock om an vill byta segel).

Angående engeska tullen så var det en egen storry. Under hela resan hade vi inte haft så mycket vind men kring 20-30 Nm från Dover friskade det upp till 32 kn och det rakt på nosen. Vi kryssade mellan kusten och farleden. I och med vågorna var mycket mindre längs kusten så försökte vi visserligen utnyttja hela denna lilla remsan. 10m satt vi dock som gräns för att inte gå på grund. Kring mittnatt såg vi ett rött ljus på vår styrbord sidan. I och med det blinkade trodde jag först att jag missat ett märke och kollade i sjökortet. ingen grund eller dylikt där vi befann oss. Några minuter senare såg jag vad det var en rip-båt lagt till, sex gubbar klädda i svarta dykardräkter hoppade ombord utan att anropa eller prata med oss och vi var mycket skrämda. Vi trodde att det var pirater. 3 gubbar sprang ner i ruffen där en kvinnlig besättningsfru låg och sov. de tre andra skreck åt oss att hålla händerna så att de kunde se de och frågade gång på gång efter vapen eller annat man kan skada en. Men sedan såg jag på deras hjälmar "H.M. Custom" och vart något lungnare. Sedan kollade de hela båten. Vi ville bara komma in i en hamn efter en veckas segling. De kollade alla utrymmen sprang i sängarna med skorna på och dylikt. Sedan följde de med till hamnen och frågade om båten, båtens resmål, färdvägen, ägaren och dylikt. Kring 6-7 så lämnade Tullen båten och försvann utan någon förklaring eller ursäkt. Båten såg efter de hade rotat i ut som ett slagfält och vi fick städa det grövsta innan vi kunde lägga oss. Jag tycker faktisk att även om de gör sitt jobb så borde de för det första vara klädda så att de inte lämna massvis med märken på däck, att de visa respekt och att de inte kliver med skor i sängkläder när de genomsöker båten.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 15 jan 2006, 20:17

Otroligt ociviliserat. Det trodde jag inte skulle kunna ske i ett land som England. Men samhällsklimatet har nog hårdnat med alla bombattentat och hot som blivit vardagsmat för britterna.

Försökte ni aldrig få en förklaring? De måste väl ha förväxlat er med vapensmugglare eller dylikt som de var på jakt efter.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 jan 2006, 06:48

Anonymous skrev:Otroligt ociviliserat. Det trodde jag inte skulle kunna ske i ett land som England. Men samhällsklimatet har nog hårdnat med alla bombattentat och hot som blivit vardagsmat för britterna.

Försökte ni aldrig få en förklaring? De måste väl ha förväxlat er med vapensmugglare eller dylikt som de var på jakt efter.
Jag försökte att få en förklaring men då var det bara rutinkontroll. Men jag misstänkte också att de trodde att vi är smugglare, mitt i natten nära kusten...

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 16 jan 2006, 11:09

Hos mig är engelska tullen ökänd för byråkrati och bufflighet.//Johan

U

Inlägg av U » mån 16 jan 2006, 11:19

Johan 52 skrev:Hos mig är engelska tullen ökänd för byråkrati och bufflighet.//Johan
Det kanske har blivit sämre under senare år. Det är några år sedan nu, men inte vid något tillfälle har vi blivit illa bemötta. Överallt, både i Skottland och England bemöttes vi av hövliga, vänliga, hjälpsamma och förekommande tulltjänstemän. Det gällde för övrigt alla myndighetspersoner.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 jan 2006, 11:54

U skrev:
Johan 52 skrev:Hos mig är engelska tullen ökänd för byråkrati och bufflighet.//Johan
Det kanske har blivit sämre under senare år. Det är några år sedan nu, men inte vid något tillfälle har vi blivit illa bemötta. Överallt, både i Skottland och England bemöttes vi av hövliga, vänliga, hjälpsamma och förekommande tulltjänstemän. Det gällde för övrigt alla myndighetspersoner.
Jag tror nog att det är skillnad om man kommer till en hamn och träffa tullen eller om man blir misstänkt och äntrad. Hos oss handlade det verkligen om äntring då tullen inte frågade om lov för ombordstigning. Kanske borde jag ha tagit upp det med svenska staten men jag tror knappast att UD skulle lyfta en fena.

Jag fick höra tom sådana historier av amerikanska tull (eller var det deras kustbevakning) som stoppade och äntrade seglare i Karibien. Oftast var det i iunternationella vatten men delvis hände det tom i främmande teritorialvatten. Länderna där är dock mycket beroende av USA så att de inte klagar.

U

Inlägg av U » mån 16 jan 2006, 23:02

Enligt norska Seil-Magasinet slog Savcor runt LÅNGSKEPPS inte en utan två gånger. Och sedan räddades besättningen med helikopter. Vad hittar man inte på för att öka lösnummerförsäljningen!

Så här skriver Seil-Magasinet:

\"Svensker i Sydney-trøbbel
Det er ikke bare regattaen Sydney Hobart som kan være utfordrende. Også delivery turen tilbake til Sydney kan bli i overkant. Det fikk et svensk mannskap erfare til fulle.

Et helsvensk mannskap hadde leid en Sydney 38 for å seile den legendariske Sydney Hobart Race. Selve regattaen gikk bra for svenskene og de kom på 5. plass i Sydney 38 klassen, den samme plasseringen i IRC og 48. plass sammenlagt.
Men hjemturen fra Hobart ble i overkant dramatisk for svenskene. I fryktede Bass Strait – stredet mellom Australia og Tasmania – fikk de det været som man absolutt ikke vil ha.

I de høye, krappe bølgene ble 38 foteren slått rundt to ganger. Ikke sideveis, men kollbøte over baugen. Hele mannskapet hadde gjemt seg under dekk i rundkastene og heldigvis overlevde alle.

De måtte imidlertid reddes ut med helikopter, og nå flyter seilbåten fritt i farvannet. Planen er imidlertid å redde båten igjen.

Det svenske mannskapet var helt klar på en ting etter den skrekkfylte opplevelsen:

- I will never, never sail again here, sa en av de kvinnelige seilerne etter at hun var kommet vel i land.\"-

gäst

svenskbåt?

Inlägg av gäst » mån 23 jan 2006, 14:01

Är det bara jag som undrar när människor boende i Vasa blev svenskar igen? Jag trodde de var finnar/finlandssvenskar... Så snarare är det väl den finska sisun som naggats i kanten? Om man nu vill sitta hemma i soffan och döma via rykten.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » mån 23 jan 2006, 14:50

Skepparen på båten var väl svensk? Eller är han också från Vasa?

I saken: Ifall man skall ta klagomålen från Kristina och Mini-Me på allvar eller inte kan vara svårt att veta alldeles säkert, och att inget hände de andra runt omkring säger inte så mycket det heller. Elementet av tur och otur är inte behandlat alls, och det finns heller ingenting sagt om båten och om den hållit måttet.

Q.

Skriv svar