Tips på seglingslitteratur och bra seglarkurser

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cassie
Silvermedlem

Tips på seglingslitteratur och bra seglarkurser

Inlägg av Cassie » sön 30 jun 2013, 20:33

Jag har insett att min familj snart kommer att bli med segelbåt och har då också insett att jag måste lära mig segla eftersom det verkar vara i osäkraste laget med bara en seglingskunnig ombord. Dessutom vill jag kunna själv och inte bara åka med. :D Jag ber därför om tips på dels lämplig litteratur för en komplett seglargröngöling att börja läsa och dels på tips om bra seglarskolor.
/ Landkrabban

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Tips på seglingslitteratur och bra seglarkurser

Inlägg av Seawolf » sön 30 jun 2013, 21:43

Ifall du håller till i Stockholmstrakten är nog http://www.qss.nu/ ett bra alternativ för att lära sig om segling mm Förutsatt att du är en kvinna förstås. Många kvinnor anses tycka det är lättare att gå seglingskurser speciellt för kvinnor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » mån 01 jul 2013, 14:28

"Seglingens ABC" är väl en helt okej bok.

Sen har du Granboken, som är gratis och finns som PDF eller app för telefon/padda.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2013, 07:58

Var? Jag kan på rak arm rekommendera tre seglarskolor i SV Skåne (där jag personligen vet vad instruktörerna går för).

Annars är strategin utmärkt. Seglarkurser för vuxna förekommer allt mer och det är ofta bättre för nybörjare att lära sig av någon annan än sin partner - av uppenbara skäl. "Den där idioten till instruktör som inte kunde förklara ordentligt" skall inte vara den man har båten ihop med...

Huruvida det är viktigt att kvinnor lär av andra kvinnor tror jag är tämligen ointressant - det är pedagogiken som gäller och det NFB-intyg man får är normerat. (Hur låter det om man vänder på saken: "Män lär sig mer och bättre om det är andra män som lär ut..." ??? ).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 02 jul 2013, 09:28

Granboken, som nämns ovan.
Men den är rätt detaljrik - kanske lite för detaljrik..?
http://www.gransegel.se/granbok.pdf
Alla borde ha skägg

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » tis 02 jul 2013, 16:43

Tack för tipsen! Granboken har jag börjat titta i, mycket intressant och så småningom kan jag börja gå in på detaljerna också. Jag bor i Uppsala så jag har ju stockholmsområdet inom räckhåll. För mig är kvaliteten på utbildningen mer intressant än om läraren är man eller kvinna så den detaljen spelar ingen roll.

Skriv svar