Hur fästa skot i genuan smartast
Hur fästa skot i genuan smartast
Jag ska skaffa nytt skot till genuan ty det gamla börjar ta slut.
Frågan är - hur fäster man smartast skotet för att minimera det irriterande momentet när skotet hakar i någonstans? Har idag fäst med lärkhuvud, men funderar på att fästa genom att tagla/bänsla. Antingen genom att man fäster två separata linor i skothornet, eller en som antingen läggs som en ring genom skothornet, eller helt enkelt bara träs igenom och bänslas ihop.
Alla ideér är välkomna.
Skothake är inte intressant - linan skall fästas direkt i seglet.
Frågan är - hur fäster man smartast skotet för att minimera det irriterande momentet när skotet hakar i någonstans? Har idag fäst med lärkhuvud, men funderar på att fästa genom att tagla/bänsla. Antingen genom att man fäster två separata linor i skothornet, eller en som antingen läggs som en ring genom skothornet, eller helt enkelt bara träs igenom och bänslas ihop.
Alla ideér är välkomna.
Skothake är inte intressant - linan skall fästas direkt i seglet.
Alla borde ha skägg
Re: Hur fästa skot i genuan smartast
Då misstänker jag att lärkhuvudet räcker för att irritera, annars är det ju smidigast tänkbara, lätt att lossa etc etc.
En sydd (säkrar mot krypning) och taglad (bär lasten) bändsling på odelat skot hade jag valt i så fall. Den går att ta upp om man skulle vilja det, och om du köper en meter extra skot (typ) kan du flytta bändslingen mellan säsongerna, till priset av att skotet blir ett par dm längre på ena (eller andra) sidan.
Ett alternativ är att använda skalbart skot i Dyneema, göra detta avsmalnande (tapered) och göra en brummelsplits direkt i seglet på vardera skotet. Det kan bli den nättaste och minsta "knopen", men vill man ta loss skotet får man dra ur splitsen och göra om, motsvarande bändslingen.
Min egen lösning? Jag har rullfock, rena drag och knopar fastnar inte, alltså två skot, med en pålstek i varje. Den som funderar på den varianten: ett sätt att säkra pålstek mot att skakas upp är att bändsla stumpen med ett par najningar eller ännu enklare, ett litet buntband. Men här bär najningen ingen last och håller bara fast den fria parten, då kan man göra så.
En sydd (säkrar mot krypning) och taglad (bär lasten) bändsling på odelat skot hade jag valt i så fall. Den går att ta upp om man skulle vilja det, och om du köper en meter extra skot (typ) kan du flytta bändslingen mellan säsongerna, till priset av att skotet blir ett par dm längre på ena (eller andra) sidan.
Ett alternativ är att använda skalbart skot i Dyneema, göra detta avsmalnande (tapered) och göra en brummelsplits direkt i seglet på vardera skotet. Det kan bli den nättaste och minsta "knopen", men vill man ta loss skotet får man dra ur splitsen och göra om, motsvarande bändslingen.
Min egen lösning? Jag har rullfock, rena drag och knopar fastnar inte, alltså två skot, med en pålstek i varje. Den som funderar på den varianten: ett sätt att säkra pålstek mot att skakas upp är att bändsla stumpen med ett par najningar eller ännu enklare, ett litet buntband. Men här bär najningen ingen last och håller bara fast den fria parten, då kan man göra så.
Anders S
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Hade samma problem samt att det var svårt att få genuakapellet över det oxå inrullade skotet.. Vill inte knopa loss det då det hamnar obekvämt högt upp..
Min lösning som fungerat kanon i två säsonger blev att (låta) splitsa skoten så att de fick varsin ögla, sedan kan man göra själv eller köpa färdiga softschacklar.. Jag använder två sådana, de ser klena ut men är oerhört starka, att jag använder två små snarare än en stor är för att miniera risken att de fastnar. Jag har trätt i dem i horn och skot på sama sätt som man monterar dubbla slangklämmor, från motsatta håll alltså, alt för att minimera hur mycket som skjuter ut och kan fasta.
Det hela fungerar perfekt!
Fastnar inte någonstans, är fortfarande lätt att ta loss vd behov.
Om någon vill så kan jag ta en bild och lägga ut, en bild säger mer än tusen ord..
Med vänlig hälsning,
/Ola
Min lösning som fungerat kanon i två säsonger blev att (låta) splitsa skoten så att de fick varsin ögla, sedan kan man göra själv eller köpa färdiga softschacklar.. Jag använder två sådana, de ser klena ut men är oerhört starka, att jag använder två små snarare än en stor är för att miniera risken att de fastnar. Jag har trätt i dem i horn och skot på sama sätt som man monterar dubbla slangklämmor, från motsatta håll alltså, alt för att minimera hur mycket som skjuter ut och kan fasta.
Det hela fungerar perfekt!
Fastnar inte någonstans, är fortfarande lätt att ta loss vd behov.
Om någon vill så kan jag ta en bild och lägga ut, en bild säger mer än tusen ord..
Med vänlig hälsning,
/Ola
Jag kör lärkhuvud. Har hittills aldrig erfarit någon källa till irritation med detta arrangemang. Fungerar helt enkelt klockrent.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Fler funderingar på samma tema: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=8984
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Spännande tankar, både i den här och den andra tråden...
Ang lärkhuvud - jag har problem med att det hakar i idag, då det blir det inte - och definitivt inte pålstek av samma anledning. Jag har inga andra segel som ska använda detta skot, så jag behöver inte kunna ta bort det. Jag vill inte ha dyneema-lina då den är lite stel att jobba med i skot tycker jag, och jag klarar inte av att splitsa en 16-slagen lina själv - att lämna bort är för mycket pengar tycker jag.
Funderingen går nu åt en sydd tagling på två skot kompletterat med en krympslang över ändarna så de inte kan haka i..?
Bra/dåligt..?
Ang lärkhuvud - jag har problem med att det hakar i idag, då det blir det inte - och definitivt inte pålstek av samma anledning. Jag har inga andra segel som ska använda detta skot, så jag behöver inte kunna ta bort det. Jag vill inte ha dyneema-lina då den är lite stel att jobba med i skot tycker jag, och jag klarar inte av att splitsa en 16-slagen lina själv - att lämna bort är för mycket pengar tycker jag.
Funderingen går nu åt en sydd tagling på två skot kompletterat med en krympslang över ändarna så de inte kan haka i..?
Bra/dåligt..?
Alla borde ha skägg
Jag brukar göre en "åtta" på var sida om öglan bara, har suttit för mig, och hyggligt lätt att få upp. inte hakat i heller.
/Thomas
/Thomas
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan man inte ta en enda lång lina och fästa den i skothornet med ett dubbelt halvslag? Det låser ju vilken av ändarna man än drar i.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jo, det kan man. Ett lärkhuvud är en variant av dubbelt halvslag som går att lösa upp igen, men i en del sammanhang kan den glida, även om jag inte varit med om det på ett skot. Men vill man verkligen att det skall sitta gör man halvslagsvarianten. Men oj vad det kan sitta!Guitar Nilsson skrev:Kan man inte ta en enda lång lina och fästa den i skothornet med ett dubbelt halvslag? Det låser ju vilken av ändarna man än drar i.
Anders S
FACIT - det blev en lång 10 mm lina som syddes och taglades ihop vid skothornet.
Jag hann tyvärr inte provsegla - det får bli till midsommar förhoppningsvis.
Jag hann tyvärr inte provsegla - det får bli till midsommar förhoppningsvis.
Alla borde ha skägg