Revfråga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Revfråga

Inlägg av AndersGustafsson » tor 06 jun 2013, 18:10

Drog linor till första revet i dag så man skall kunna reva från sittbrunnen. Båten är NF med 21m2 storsegel.
rev.jpg
Harkens revförslag
Nu är det så att at akterliket är det ett hål med öljett, men i mastliket är det en fastsydd ögla. Jag har således två alternativ:
1. Knopa fast en linan i öglan och dra rakt ned
2. Knopa fast linan i bommen, dra genom öglan (eller block) och ned.

Vad vinner jag på nummer två, annat än utväxlingen?
/Anders G

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Revfråga

Inlägg av consensus » tor 06 jun 2013, 19:39

Hej!
Ska du ha tvålinerev? Då är det nästan lika enkelt att ha en revkrok vid halshornet. Annars måste du beakta "S-måttet" på revöglan så att du inte rappar ur samtliga travare ur seglet när du spänner åt den akterliga revlinan. Det ska sitta snorhårt och det är den främre revöglan som skall hålla mot, inte travarna.

Om du ändå ska dra lina och ev sy om seglet så att S-måttet blir rätt, varför inte bygga ett enkelt enlinerevsystem?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 06 jun 2013, 19:56

Jag har arrangerat rev med tvålinesystem på ett par båtar enligt alternativ 2.

Försökte med en lina först, men jag tyckte att det gick alldeles för trögt.

Revning skall fungera lätt och enkelt och utan en massa strul.

De systemen jag hade fungerade mycket bra. På första båten hade jag två rev, men använde aldrig mer är ett under de 10 åren jag hade båten. Första revet använde jag ofta.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 06 jun 2013, 19:59

Nackdelen med revkrok framme vid halshornet är att man måste fram dit för att reva.

Kan du förklarara vad du menar med "S-mått"? Jag begriper så mycket som att öglan D i illustrationen är vital, det är ju den som drar seglet framåt så att inte lasten ligger på travarna.

Jag velade länge mellan en och tvålinerev, men tyckte att det skulle bli mindre friktion med tvålinerev.

edit: Vill även ha det inne i bommen. Tycker inte om bråte på sidorna av bommen.
/Anders G

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 06 jun 2013, 22:03

Hej, S-måttet är avståndet mellan främre revhornet och likrännan. Kör du med lina istället för krok så brukar man behöva sy om seglet för att öka S-måttet, annars tar travarna lasten längs bommen när man sätter an revet hårt. Dragriktningen blir alltså för mycket längs masten och för lite längs bommen i det främre hornet om S-måttet är för litet.
Bilagor
S-mått.jpg

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 06 jun 2013, 22:59

Hej, jag lämnade in min stor och fick en ring påsydd för att optimera placeringen så att S-måttet skulle bli rätt. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men blev bra i slutändan när jag installerade single line rev (med 2 rev, båda inne i bommen).

Min bom hade inte tillräckligt med trissor vid infästning till masten, så jag skar upp en slits på båda sidorna för att "ta ut revet" på sidan c:a 1 dm innan infästningen, och hade sedan block för att det skulle löpa fin till den nysådda revöglan vid masten.

Hållbarheten på bommen påverkas inte om du tar upp ett litet hål.

Hälsningar
Mats
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 06 jun 2013, 23:00

AndersGustafsson skrev:Drog linor till första revet i dag så man skall kunna reva från sittbrunnen. Båten är NF med 21m2 storsegel.
rev.jpg
Nu är det så att at akterliket är det ett hål med öljett, men i mastliket är det en fastsydd ögla. Jag har således två alternativ:

Jag kör som på bilden. Har ett lyrschackel i halshornet extra som främre revtampen går igenom. Detta arr låser främre revöglan där den skall vara. Inget skäl att ta den dubbel. När du revar släpper du på fallet, skot och kick (1), tar hem främre revtamp som låser nya halshornet (2), sträcker upp aktre revtamp som faan (3), tar hem på fall, kick och till sist skot. I fas 2 är alltså allt slack och du behöver ingen utväxling.
S-måttet är viktigare om man har singelrevbommar då halshornat hamnar lägre akteröver iom att blocket som främre revtampen går igenom sitter i bommen, längre akteröver alltså.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 07 jun 2013, 07:13

stangen skrev:
AndersGustafsson skrev:Drog linor till första revet i dag så man skall kunna reva från sittbrunnen. Båten är NF med 21m2 storsegel.
rev.jpg

Jag kör som på bilden. Har ett lyrschackel i halshornet extra som främre revtampen går igenom. Detta arr låser främre revöglan där den skall vara. Inget skäl att ta den dubbel. När du revar släpper du på fallet, skot och kick (1), tar hem främre revtamp som låser nya halshornet (2), sträcker upp aktre revtamp som faan (3), tar hem på fall, kick och till sist skot. I fas 2 är alltså allt slack och du behöver ingen utväxling.
S-måttet är viktigare om man har singelrevbommar då halshornat hamnar lägre akteröver iom att blocket som främre revtampen går igenom sitter i bommen, längre akteröver alltså.
Det är mycket bättre att sträcka upp fallet (ev som faan) innan man sträcker upp aktre revtamp (inte nödvändigtvis som faan). Dels riskerar man inte att travarna dras ur masten/mastliket, och sen går det ju faktiskt att trimma fram lite form i seglet, trots att det är revat. Man ska ju trots allt segla vidare, inte bara överleva.

:o
/T

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 07 jun 2013, 07:42

T skrev:
stangen skrev:
Det är mycket bättre att sträcka upp fallet (ev som faan) innan man sträcker upp aktre revtamp (inte nödvändigtvis som faan). Dels riskerar man inte att travarna dras ur masten/mastliket, och sen går det ju faktiskt att trimma fram lite form i seglet, trots att det är revat. Man ska ju trots allt segla vidare, inte bara överleva.

:o
/T
Ja, det är rätt, så gör jag också. Skrev/tänkte fel.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 07 jun 2013, 10:27

Har ett lyrschackel i halshornet extra som främre revtampen går igenom.
Tack för tipset! Fungerar jättebra!
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » fre 07 jun 2013, 17:59

Jag har funderat på att nita fast ett kindblock på masten någon decimeter ovan bommen,
och dra revlinan genom det.
Det "nya" halshornet hamnar då där när man revar.
då kommer ju draget att bli i princip horisontellt,
när man dragit revet i botten, och ingen risk att travarna belastas för mycket.

Någon som provat ?
/HW
idag "fuskar" jag genom att dra revlinan runt framför masten till ett fästa i ett beslag på sidan i höjd med bommen,
det funkar ganska bra men haländan går vertikalt rakt ner.
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Skriv svar