vill ta med min bärbara i båten!!!
vill ta med min bärbara i båten!!!
tjena det är så att jag köpt segel båt och vill ta med min bärbara hp dator i båten men det är så att jag hittar inte var man köper sådan 12 volts kabel så man kan koppla den till batteriet i båten skulle behöva lite hjälp med att hitta nån sida där dom säljer sådana kablar.....
mvh
mvh
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: vill ta med min bärbara i båten!!!
Det är samma som bilkabel. Fråga din datorhandlare.
/Anders G
Bästa lösningen men inte denn billigaste
http://www.dustin.se/product/5010184329 ... ider_dacsa
/ Tomas
http://www.dustin.se/product/5010184329 ... ider_dacsa
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
nja lite dyr men har inget sådant cigg utag i båten men borde gå att skala den och sätta fast sladdarna på batteriet...får allt kolla upp det
Clasohlsson och Kjell&Co brukar ha sådana adapters. Man ställer in den A på som datorn behöver (rätt A brukar stå där på undersidan datorn) om jag minns rätt.
Apples bärbara är knivigare som jag förstår...
Apples bärbara är knivigare som jag förstår...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Köp en 220 inverter , 200-300w bör räcka, och installera den ordentligt i båten.
Sedan kan du använda alla 220 laddare och behöver inte hålla på med adapters.
( själv har jag en 1500w och driver alla eluttag inne i båten med den, så jag har
full tillgång till 220 även under segling. Bra för t.ex. kaffekokare eller smörgåsgrill)
( själv har jag en 1500w och driver alla eluttag inne i båten med den, så jag har
full tillgång till 220 även under segling. Bra för t.ex. kaffekokare eller smörgåsgrill)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Kan konstaterat att en duglig "blå-kurva (sin-kurva)" inverter är i långa loppet sitt pris värt.peterh skrev:Köp en 220 inverter , 200-300w bör räcka, och installera den ordentligt i båten.
Har provat på diverse "billiga" kant-kurva inverters och konstaterat att både mobilladdare och lap-top laddare
"knorrar" litet över att elen inte är ren.
Har en 350W sin-kurva för elektroniken och en 1500W kant-kurva inverter för övrigt 220v bruk.
(har dock 12v laddare för mobiltelefon, som backup)
Inverter kräver dock att man har batteribank som heter duga om man skall använda mer än bara tillfälligt.
De e' skönt o segla 
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Allra billigast: köp ett 12V honuttag och montera in det på din instrumentbräda, sedan har du ström till alla din 12v prylar, sladdlampa, fruns hårtork routers, minislip mm
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Kallseglaren skrev:Allra billigast: köp ett 12V honuttag och montera in det på din instrumentbräda, sedan har du ström till alla din 12v prylar, sladdlampa, fruns hårtork routers, minislip mm
men om man köper en sådan hona måste man då inte löda fast kablarna i sådana där klykor typ??
Vet inte vad du menar för klykor (typ), men det brukar finnas med kabelskoanslutning (=vanligast) eller möjligtvis skruvanslutning. Kabelskon pressar man fast på sladden.
Alla borde ha skägg
den gillade jag fan det vart den bästa länken jag fått på länge:D ska fan beställa en sådannaffatS skrev:Kan det vara en sådan här som menas? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... add-80502/
Staffan
Det finns ingen elektronisk pryl som har 240v som drivspänning utan man omvandlar 240v till den spänning som datorn modemet radion, tv mm behöver.
Numera finns det en usb standard som kan användas till elektronikutrustning och från 12v till USB finns det massor av lösningar.
Datorer drivs bäst av dc/dc lösningar det finns massor som man kan ställa in på rätt spänning och det finns en uppsjö av passande anslutningar.
Till macen finns också bra 12v lösningar så varför gå en ineffektiv omväg via 240v och brottas med höga effektuttag och dåliga sinusvågor.
Att driva effektslukande elprylar som vattenkokare eller brörost i en båt känns inte som en hållbar lösning.
Numera finns det en usb standard som kan användas till elektronikutrustning och från 12v till USB finns det massor av lösningar.
Datorer drivs bäst av dc/dc lösningar det finns massor som man kan ställa in på rätt spänning och det finns en uppsjö av passande anslutningar.
Till macen finns också bra 12v lösningar så varför gå en ineffektiv omväg via 240v och brottas med höga effektuttag och dåliga sinusvågor.
Att driva effektslukande elprylar som vattenkokare eller brörost i en båt känns inte som en hållbar lösning.
Schvidja skrev:Det finns ingen elektronisk pryl som har 240v som drivspänning utan man omvandlar 240v till den spänning som datorn modemet radion, tv mm behöver.
Det finns ytterligare ett utmärkt skäl till att avstå från 220V-omvandlare i båten, och det är att de inte är riskfria på något sätt (personrisker på samma nivå som en 220V-kabel dragen till båten), men omvandlingsförlusterna är inte alltid så stora. Däremot får man förlusterna flera gånger, men det får man även om man använder diverse adaptrar i flera steg. En av de intressanta värderingarna av diverse elektronikpryttlar är då om de kan drivas via 12V direkt. Tyvärr är det inte så vanligt då det gäller bärbara datorer, som ofta vill ha upp till 19-21V från sin (nät)-adapter.
Men OM man vill gå vägen via 220V-omvandling bör man titta på en omvandlare som levererar en "ren" sinusvåg, dvs något som liknar den ström som finns i våra vägguttag. Enklare (det finns snorbilliga sådana) omvandlare har en fyrkantvåg som inte alltid (eller sällan) fungerar bra med omvandlaren i själva bruksenheten. Jag håller med om vattenkokning och brödrostning, men har svårare att snacka bort sticksågen, borrmaskinen och laddaren till elverktygen...
Anders S
Jag slipper använda öppen eld och kan unna mig varma rätter från min elektriska smörgårgrill under segling. Att jag dessutom inteSchvidja skrev:Det finns ingen elektronisk pryl som har 240v som drivspänning utan man omvandlar 240v till den spänning som datorn modemet radion, tv mm behöver.
behöver skaffa några extra "konverters" för småprylar utan kan köra med samma saker sm hemma ( eller i bilen) känns som
att det blir enklare. Frun gläds t.ex. åt att kunna använda en hårtork även i naturhamnen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.