Jag har ett luftintag som inne i båten sitter nere vid durken med en rosettventil. Bakom ventilen är det ett utrymme och någon gång har där suttit en 90mm slang, till ett rör som går genom nästa skott och ut i ett stuvfack, där det sitter en ventslang upp till ett galler. Tanken är väl att det skall sugas in kall luft via ventilen.
Nu skulle jag helst ha någon typ av "kalla väggen" i utrymmet. En av utrymmets väggar är skrovsida, men jag skulle hellre ha en lämplig RF-låda, med dränering till bilsen. Förslag på låda? En lagom, kanske 200x200x400 med axiella anslutningar för slang?
Jag kan säkert få någon att bocka och svetsa, men det kostar en halv föärmögenhet...
"Kalla väggen" låda?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
"Kalla väggen" låda?
/Anders G
Re: "Kalla väggen" låda?
Det är inte säkert att en plåtlåda blir bättre, den ligger ju inte an mot det kalla vattnet. Om utrymmet du har nu är skyddat mot kondensytan (sjön) med topcoat kommer det att fungera finfint. Det enda du behöver är: en stos för slangen du redan har, ett hål som du redan har, en låda du redan har. Är den sedan tät i botten kan du dränera den vart du vill.
Din beskrivning pekar på att det är en kallaväggen-låda som tagits ur bruk, av någon som inte begriper eller som behövt stuvplatsen.
Din beskrivning pekar på att det är en kallaväggen-låda som tagits ur bruk, av någon som inte begriper eller som behövt stuvplatsen.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nä, den var fastskruvad med ett lock. Inget stuvat där inte
Jo den är topcoatad, men vete gudarna hur fallen är så vart jag skall dra dräneringen. Nu tror jag att jag helt enkelt drar en aluslang där tills vidare, medan jag funderar på framtiden. Utrymmet kom i dagen när jag böjade bygga draglåda för kylboxen och att få det klart är prio 1 
/Anders G
Det här löser du i sjön. En liten skvätt vatten visar dig var du bör sätta avloppet. Är sedan locket fastskruvat är ju saken klar. Kallaväggen-låda var det. Frågan är ju om det skall vara "grattis" eller "gratis"....AndersGustafsson skrev:Nä, den var fastskruvad med ett lock. Inget stuvat där inteJo den är topcoatad, men vete gudarna hur fallen är så vart jag skall dra dräneringen. Nu tror jag att jag helt enkelt drar en aluslang där tills vidare, medan jag funderar på framtiden. Utrymmet kom i dagen när jag böjade bygga draglåda för kylboxen och att få det klart är prio 1
Anders S
Jag byggde en sån låda i en tidigare båt. Plastade en divinycellskiva på bägge sidor och monterade den i stuvutrymmet under ena kojen salongen. Några distanser för att hålla den på plats. Det var inte många cm mellan skrovet och locket, men lådan var bred så det blev ganska bra area i alla fall. Plastade också en kanalanslutnibng i varje ände.
Dessvärre fick jag aldrig testa hur det hela fungerade. Projektet det gick i stå och sen så hade jag inte båten kvar så länge - bara 20 år.
Dessvärre fick jag aldrig testa hur det hela fungerade. Projektet det gick i stå och sen så hade jag inte båten kvar så länge - bara 20 år.
thallatha(alfakrull)hotmail.com