På min gamla Sunwind har jag en rulle med uttjänt fjäder som ligger och skrapar i rufftaket.
Så nu vill jag ha en ny som funkar! Har ingen aning vad man använder, så alla tips är välkomna.
Min ser ut som alt2 förutom gummibälgen.
http://www.seasea.se/Segling/Skotsystem ... CK_VINKLAD
http://www.seasea.se/Segling/Skotsystem ... %c3%85ENDE
/Thomas
Hjälp att välja RÄTT genua/fock-travare
Re: Hjälp att välja RÄTT genua/fock-travare
Om blocket är bra, köp en ny fjäder.
Kolla in t ex Hjertmans, art nr 1430-1 eller -2 beroende på storlek.
(Rulle är nog för de flesta en rullfock tror jag, kan bli viss förvirring där...)
Kolla in t ex Hjertmans, art nr 1430-1 eller -2 beroende på storlek.
(Rulle är nog för de flesta en rullfock tror jag, kan bli viss förvirring där...)
Alla borde ha skägg
TACK! Peter k
Blir ju helt andra pengar att bara byta fjädrarna. visste inte att det fanns.
Såg nu att plastrullarna till min skotvagn (storskotet) var helt fyrkantiga. går det med att byta? eller får man byta ut alltihopa?
Har inte sett någon liknande skotvagn i butikerna. (typ en bockad plåtprofil med 4 rullar som är vinklade)
/Thomas
Blir ju helt andra pengar att bara byta fjädrarna. visste inte att det fanns.
Såg nu att plastrullarna till min skotvagn (storskotet) var helt fyrkantiga. går det med att byta? eller får man byta ut alltihopa?
Har inte sett någon liknande skotvagn i butikerna. (typ en bockad plåtprofil med 4 rullar som är vinklade)
/Thomas
Jag tror och hoppas det.
Jag har samma problem nämligen.
Jag ska kolla med Benns på mässan (om de har tid...) för annars brukar det inte räcka med att byta skotvagnen (som är ordet du söker) har man otur måste även skenan bytas eftersom den byter form (X, dubbel-X och vad de kan heta) med jämna mellanrum, och det brukar då bli svårt att få tag på delar.
Som sista utväg kommer jag nog att köpa rullar av någon som har en svarv...
Jag har samma problem nämligen.
Jag ska kolla med Benns på mässan (om de har tid...) för annars brukar det inte räcka med att byta skotvagnen (som är ordet du söker) har man otur måste även skenan bytas eftersom den byter form (X, dubbel-X och vad de kan heta) med jämna mellanrum, och det brukar då bli svårt att få tag på delar.
Som sista utväg kommer jag nog att köpa rullar av någon som har en svarv...
Alla borde ha skägg
Om du hittar vilken ytterdiameter det har varit på dom så kan jag ta fram ett gäng i delrin.
Byter skena gör jag inte! dyrt och en massa meck, på min måste jag riva halva båten för att komma åt muttrarna.
/Thomas
Byter skena gör jag inte! dyrt och en massa meck, på min måste jag riva halva båten för att komma åt muttrarna.
/Thomas
Aha, jättebra!
Jag kollar vid tillfälle och skickar ett PM.
Jag kollar vid tillfälle och skickar ett PM.
Alla borde ha skägg