Hej!
Jag har funderingar på att byta ut min nuvarande trotjänare(yanmar YSM12) mot en Craftsman på 16hk. Den bygger enligt uppgift på Mitsubishi som många andra men har ett väldigt tilltalande pris. Är det någon här som har erfarehet av denna motor?
Mvh
Mats
Erfarenheter Craftsman diesel
Re: Erfarenheter Craftsman diesel
Jag har gjort samma observation. Nu är Mitsubishi en bra basmotor, men i den här applikationen är tillbehören viktiga. Man kan få en ledtråd till kvaliteten genom att undersöka backslaget (fabrikat, modell) och jämföra med andra motorer med samma backslag (har de fler HK är backslaget stabilt och bra). Sedan handlar det om kylsystemet - hur stor är sjövattenpumpen (kolla impellerns storlek , stor är är bättre), vilken kapacitet har den inre kretsen (ger en vink om storleken på värmeväxlaren), hur grova är slangarna (skvallrar om flödet). Sedan (om du fortfarande bara frestas av priset) så räkna på totalkostnaden för bytet, inte bara motorpriset.
Detta sagt, jag har ingen erfarenhet av motorn, men jag har studerat dem intresserat, och de förefaller vara välgjorda och lika ordentliga som Vetus (också Mitsubishi). Frågar du ÅF borde de ju kunna skaka fram några nöjda kunder som referens.
Detta sagt, jag har ingen erfarenhet av motorn, men jag har studerat dem intresserat, och de förefaller vara välgjorda och lika ordentliga som Vetus (också Mitsubishi). Frågar du ÅF borde de ju kunna skaka fram några nöjda kunder som referens.
Anders S
Re: Erfarenheter Craftsman diesel
Hej Anders!
Tack för riktigt värdefulla synpunkter. Det är naturligtvis viktigt att kringutrustningen är bra eftersom själva grundmotorn förmodligen är den minst sannolika felkällan. Den skall var utrustad med ett ZF backslag (ZF 10M) som verkar vara kapabel att klara krafter även från lite kraftigare motorer http://www.tadiesels.com/transmissions/ ... ZF-10M.htm
Skall försöka få koll även på de andra viktiga komponenterna!
Mvh
Mats
Tack för riktigt värdefulla synpunkter. Det är naturligtvis viktigt att kringutrustningen är bra eftersom själva grundmotorn förmodligen är den minst sannolika felkällan. Den skall var utrustad med ett ZF backslag (ZF 10M) som verkar vara kapabel att klara krafter även från lite kraftigare motorer http://www.tadiesels.com/transmissions/ ... ZF-10M.htm
Skall försöka få koll även på de andra viktiga komponenterna!
Mvh
Mats