Ny sprayhood, vilka fästen ska ja ha?
Ny sprayhood, vilka fästen ska ja ha?
Jag ska sy en ny sprayhood då den gamla är slut.
Vilka fästen är bäst? Jag vet följande:
Kapellvred - Funkar bra på supstugan, kanke även bäst här?
Lift the dot - Verkar lockande, men sitter den fast?
norsk knapp - Har dessa idag, verkligen kass så den ska bort
Tryckknapp - håller den?
Hur spänner jag sprayhooden då den viks upp?
Är det kapellspännare i gummi av den typ som lastbilar har (fast mer båtanpassad) som är bäst?
Sedan en fundering kring dragkedjor, vet någon om det finns blåa drakkedjor att köpa? hittar bara svarta och vita i "kapellstorlek".
Tryckknapp - håller den?
Är det kapellspännare i gummi av den typ som lastbilar har (fast mer båtanpassad) som är bäst?
Sedan en fundering kring dragkedjor, vet någon om det finns blåa drakkedjor att köpa? hittar bara svarta och vita i "kapellstorlek".
Re: Ny sprayhood, vilka fästen ska ja ha?
Hade tidigare en likränna äver rufftak/nedgång och ett rep fastsytt i kapellet. Fungerade iofs bra men var besvärligt att dra eftersom b¨garna måste vara iträdda innan - lite bökigt vår och höst. På sidan av ruffen användes tryckknappar.
När ny sparyhood beställdes satte kapllmakaren dit kapellvred och de fungerar alldeles utmärkt. Tryckknapparna finns kvar. Sprayhooden spänns upp med korta linor med elastiska stroppar är en idé.
En idé som jag fått från en båtvän är att sätta en extra båge bakom den båge som spänner upp kapellduken mot sittbrunnen. Den bågen är bra att kunna ta i ty annars skitar man ner duken. Fråga "Barkbåt" om detaljer för idén är hans.
När ny sparyhood beställdes satte kapllmakaren dit kapellvred och de fungerar alldeles utmärkt. Tryckknapparna finns kvar. Sprayhooden spänns upp med korta linor med elastiska stroppar är en idé.
En idé som jag fått från en båtvän är att sätta en extra båge bakom den båge som spänner upp kapellduken mot sittbrunnen. Den bågen är bra att kunna ta i ty annars skitar man ner duken. Fråga "Barkbåt" om detaljer för idén är hans.
det blev tryckknappar på delar av nya kapellet från marstrand. Det kommer jag att byta till kapellvred.gvs skrev:Jag ska sy en ny sprayhood då den gamla är slut.
Tryckknapp - håller den?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag tror den gängse lösningen är att ha en dragkedja emellan den lilla delen med kedern ("repet") och sprayhooden. Så har vi det, och det underlättar av/påmontaget.Kjelle skrev:Hade tidigare en likränna äver rufftak/nedgång och ett rep fastsytt i kapellet. Fungerade iofs bra men var besvärligt att dra eftersom b¨garna måste vara iträdda innan - lite bökigt vår och höst.
Anders S
Jag har ingen dragkedja.
Tror det är en fiffigare lösning än utan, men vete tusan om den är gängse..?
Alla borde ha skägg
Jo, det är så jag hörde det,i all fall. "Det så här så vi löser det nu för tiden" påstod kapellmakaren. Sedan höll jag ögonen litet öppna, och då såg jag många som löst saken så. Sedan tror jag inte det är aktuellt att ens fundera förrän man redan från början har en skena för kederlisten ("repliket").Peter_K skrev:Jag har ingen dragkedja.
Anders S
På de båtar jag har haft har det varit "likränna" i ursprungsutförandet som sedan bytts till kapellvred. Dragkedja har jag aldrig sett (dvs noterat). Hur är dragkedjan fäst i rufftaket?Anders S skrev:Jo, det är så jag hörde det,i all fall. "Det så här så vi löser det nu för tiden" påstod kapellmakaren. Sedan höll jag ögonen litet öppna, och då såg jag många som löst saken så. Sedan tror jag inte det är aktuellt att ens fundera förrän man redan från början har en skena för kederlisten ("repliket").Peter_K skrev:Jag har ingen dragkedja.
Dragkedjan sitter med ena delen i en liten kort (mycket kort) del med "replik" - den andra dragkedjehalvan sitter under en flik på sprayhooden. Sedan monterar man repliks-stumpen i rännan, och så drar man ihop dragkedjan i något lämpligt moment vid montaget. Det sittr dragkedjor också i kanalerna, vilket är praktiskt, det också. Den här fliken gör att det kan vara svårt att se lösningen.Kjelle skrev:På de båtar jag har haft har det varit "likränna" i ursprungsutförandet som sedan bytts till kapellvred. Dragkedja har jag aldrig sett (dvs noterat). Hur är dragkedjan fäst i rufftaket?Anders S skrev:Jo, det är så jag hörde det,i all fall. "Det så här så vi löser det nu för tiden" påstod kapellmakaren. Sedan höll jag ögonen litet öppna, och då såg jag många som löst saken så. Sedan tror jag inte det är aktuellt att ens fundera förrän man redan från början har en skena för kederlisten ("repliket").Peter_K skrev:Jag har ingen dragkedja.
Jag trodde verkligen att detta var "gängse", men det kanske mest är min lokala kapellmakare som tycker det. Det fungerar dock alldeles utmärkt och det är nog inte helt okänt, om än inte gängse.
Anders S