Hur får man tyst på en MD-5?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Hur får man tyst på en MD-5?

Inlägg av thomask » lör 29 dec 2012, 21:24

Det värsta jag vet är när en segelbåt låter som en jäkla B20 när man ska smyga sig in i en fin vik, och alla som just gått och lagt sig undrar vad som står på.
Har en väldigt vanlig Md5b med en Ljuddämpare i motorrummet och ett avgasutsläpp ovan vattenytan som sig bör, utan klaffar.
Varför låter den som en jäkla bilmotor??? DET vill jag ha bort!
På min förra lilla båt med liknande motor (Bukh) så var det motor + Ljuddämpare + avgasutsläpp med gummiflärpar. Och den lät helt underbart! Man hörde bara när vattnet pluppade ut, i jämna intervaller. inget brölande likt en bilmotor.

Har ljuddämparen rostat bort invändigt?
Har gummiflärparna någon funktion för ljudet?
Eller är det MD som låter så?

/Thomas

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Hur får man tyst på en MD-5?

Inlägg av Jaramaz » lör 29 dec 2012, 21:32

thomask skrev: inget brölande likt en bilmotor.
den första misstanken som slår mig: Har du vatten i kylsystemet, och som kommer ut blandat med avgaserna? Utan vatten låter en båtdiesel som en ljudlig bilmotor.
Det skall pluppa ut vatten ur avgasröret, oftast kommer det lite i omgångar.

Vattnet -som blandas in i avgaslimpan- har en ljuddämpande funktion.

/J

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 29 dec 2012, 21:44

Vatten har jag, när jag köpte båten så låg den i vatten, den lät likadant då som nu när jag kör med slangen.
Hade loss ljuddämparen i vinter men glömde kolla den inuti. Kanske är gavlarna som rostat sönder.
Det är en väldigt stor skillnad i ljud mot min andra båt.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 30 dec 2012, 09:49

Det finns en ljuddämpare (eller vattensamlare som det också kallas) som heter QuietFlow. Den är relativt billig (650:- )och sänker ljudnivån betydligt.
Rodahl beskriver hur det fungerar
http://www.rodahl.se/produkter/avgassys ... mlare.html

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » sön 30 dec 2012, 11:58

Den får jag kolla upp! Tack. Kunde kanske ta väck ljuddämparen som sitter där och ha denna istället.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 dec 2012, 13:09

Något är fel eller olämpligt monterat, rimligtvis. Normalljudet från en liten båtmotor med vattenkylt avgasrör är ett stilla plaskande, med en biton av avgasljud. Är avgasröret (slangen) torr kan man dessutom få andra problem, beroende på materialet. En av de första sakerna du därför skall kolla i vår är om det kommer avsedd mängd vattn (flöde) in till avgasröret. Skulle pumpen vara på fallrepet blir flödet därefter. I så fall kan problemet vara att det tillförs för litet vatten och kamrarna i ljuddämparn blir torra - inget bubbel och plaskande, utan brum med litet fukt för hela slanten... :D (En schleten pmup kanske inte blir bättre enbart av att byta impeller, men det får du kolla upp - är det bra flöde OCH tryck på pumpen ?

När det problemet kollats upp kan du gå vidare med att kolla upp hur avgaserna leds ut. För att få anständigt tyst brukar det finnas en både ljuddämpare och en sk svanhals, som i sig kan vara en ljuddämpande del i avgassystemet. Poängen är att det skall stå kylvatten i vattenlåset, och detta trycks ut av avgaserna, samtidigt som det fylls på allt mera. Volvos egen bild: http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html

Motsvarande ljuddämpare och svanhalsar som "Quiet-Flow" finns från Vetus, om man vill se alternativ.
Anders S

Skriv svar