Byte av bränslefilter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Byte av bränslefilter

Inlägg av peterh » fre 21 dec 2012, 09:50

Anders S skrev:
paliswe skrev:
Anders S skrev:Det finns en test i den eminenta blaskan i länken ( http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayar ... ferrerUrl=). Nu skall man inte tro på allt man hör, men man kan få för sig att det är skillnad på medel och medel.
Kanske skall jag ändå pröva litet tankdykning i julhelgen...
Det finns naturligtvis några förutsättningar för testen i Practical Boatowner och en är att man tagit diesel och låtit det gro i 3 veckor och sedan tillsatt olika medel för att se hur bakterierna dör, partiklar löses upp och vatten dispergeras. I verkligheten får bakterierna ligga och gosa till sig betydligt längre tid innan båtägaren upptäcker att det är nånting galet i tanken. Bakterierna kan då ha växt till sig och bildat stora slemklumpar som inte ens når filtret, det kommer att täppa till bränsleröret och motorn stannar. Den största slemklump jag träffat på var ca 5 cm x 3 cm! Försök att fö den igenom ett bränslerör på 5 mm. Det kan fastna medelstora slemklumpar i förträngningar runt fitret och förhindra allt bränsleflöde. Har det gått så långt hjälper inga medel i världen, det är bara att skruva upp luckor, suga upp skiten, blåsa bränslerör, byta filter och tvätta rent överallt helt mekaniskt.
Det är just sådana kompisar man inte vill träffa på i tanken, ju.

Mina tankar (!) gick ju i riktningen att det trots allt kan finnas medel som kanske passar för att konditionera bränslet (förebygga) - det man dödar aktivt får man nog vackert räkna med att begrava, liksom. Helt enig.
Exakt. Då gäller det att ha växthämmande medel ( läs gift) i tanken hela tiden. Om det redan börjat växa får
man räkna med att resterna fastnar i filter eller rör.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2012, 10:37

peterh skrev: Exakt. Då gäller det att ha växthämmande medel ( läs gift) i tanken hela tiden. Om det redan börjat växa får
Häller du i biocid utan någon indikation ? Det kan väl inte vara alldeles bra? Då kan man ju skapa resistens.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 21 dec 2012, 11:25

Anders S skrev:
peterh skrev: Exakt. Då gäller det att ha växthämmande medel ( läs gift) i tanken hela tiden. Om det redan börjat växa får
Häller du i biocid utan någon indikation ? Det kan väl inte vara alldeles bra? Då kan man ju skapa resistens.
jag gör exakt som man gör på flyget. Tillräckligt med aktivt medel för att INGET skall växa. Problemen med
resistens kommer när man tillför oregelbundet och för lite.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 21 dec 2012, 12:46

paliswe skrev:
Anders S skrev:Det finns en test i den eminenta blaskan i länken ( http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayar ... ferrerUrl=). Nu skall man inte tro på allt man hör, men man kan få för sig att det är skillnad på medel och medel.
Kanske skall jag ändå pröva litet tankdykning i julhelgen...
Det finns naturligtvis några förutsättningar för testen i Practical Boatowner och en är att man tagit diesel och låtit det gro i 3 veckor och sedan tillsatt olika medel för att se hur bakterierna dör, partiklar löses upp och vatten dispergeras. I verkligheten får bakterierna ligga och gosa till sig betydligt längre tid innan båtägaren upptäcker att det är nånting galet i tanken. Bakterierna kan då ha växt till sig och bildat stora slemklumpar som inte ens når filtret, det kommer att täppa till bränsleröret och motorn stannar. Den största slemklump jag träffat på var ca 5 cm x 3 cm! Försök att fö den igenom ett bränslerör på 5 mm. Det kan fastna medelstora slemklumpar i förträngningar runt fitret och förhindra allt bränsleflöde. Har det gått så långt hjälper inga medel i världen, det är bara att skruva upp luckor, suga upp skiten, blåsa bränslerör, byta filter och tvätta rent överallt helt mekaniskt.
Du har nog rätt i det Du skriver, men Du utgår från värsta läget. Jag är inte så orolig för bakterier bildas i min tank. Kollar sumpen varje gång jag tankar.

Däremot finns ju en risk att man fyller på smittat bränsle. Om man regelmässigt använder Fuelset kanske det gör nytta och löser upp ev. mindre partiklar.

Vad tror Du?

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » lör 22 dec 2012, 08:52

Den erfarenhet jag har av olika medel är att de medel som innehåller biocider fungerar bättre att hålla bakterierna borta. De medel som bygger på en annan kemi än biocider fungerar sämre. Vad jag förstår använder Fuelset inte biocider. Jag har också stött på några båtägare som fått påväxt sina tankar och som säger sig använt Fuelset under en längre tid. Att något medel skulle lösa upp redan bildade bakterieklumpar tror jag inte på alls.
Håller man uppsikt och kollar regelbundet klarar man sig nog väl men det vanliga är att man inte ägnat dieseltanken en tanke under flera år.

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » lör 22 dec 2012, 10:30

Har du läst testet det länkas till? Det du spekulerar om står ju däri....
mvh

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 23 dec 2012, 14:48

Ja, jag har läst testen och gjorde kommentaren att det var enligt vissa förutsättningar som gjorde att det blev det resultatet. De erfarenheter jag har, alltså inga spekulationer, är att biocider klarar av problemet bättre samt att inga medel klarar av att lösa upp större klumpar så att de försvinner ut ur tanken.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 23 dec 2012, 23:54

Jag tror att problemet påminner om hur man sköter en swimmingpool;
man måste kontenuerligt hålla med klor så att det inte växer, inte för mycket då svider det
i ögonen och blir obehagligt, inte för lite då blir det grönt ( växer)
Och missar man att klorera några soliga dagar så har man en grön bassäng som sätter
igen filtret.

Alltså, en kontenuerlig dos håller algerna borta med minimum sidoeffekt.
Samma för bränsletankar.

F.ö. kan man nog säga att analogin gäller bakterier i magen också, en lagom underhållsdos whiskey
behövs ...

God Jul & Gott nytt År.

Skriv svar