Tanka från dunk
Tanka från dunk
Jag sitter som bäst och planerar hur bränslesystemet skall se ut i min Smiling.
Det är en MD5 i den.
Jag vill göra systemet så flexibelt som möjligt. Allt för att minska påverkan från bakterier och förenkla tankning.
Idén är att köra motorn från en JEEP-dunk som skall stå i en hållare i en stuv. Ungefär som små elverk drivs.
Problemet jag identifierat är MD5ans känslighet mot luft. Har en idé om hur jag skall hantera detta. Vad tror ni? Se bild.
Jag har låtit bli att rita in filtren men naturligtvis kommer det att monteras (sil i dunkslangen och dubbla parallella filter).
Det är en MD5 i den.
Jag vill göra systemet så flexibelt som möjligt. Allt för att minska påverkan från bakterier och förenkla tankning.
Idén är att köra motorn från en JEEP-dunk som skall stå i en hållare i en stuv. Ungefär som små elverk drivs.
Problemet jag identifierat är MD5ans känslighet mot luft. Har en idé om hur jag skall hantera detta. Vad tror ni? Se bild.
Jag har låtit bli att rita in filtren men naturligtvis kommer det att monteras (sil i dunkslangen och dubbla parallella filter).
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.
Re: Tanka från dunk
"Förtanken" kan nog inte vara helt sluten - kommer det in luft i denna vid byte av jeep-dunk, kan inte luften komma ut annat än genom motorn. En avluftningsskruv på förtanken eller på slangens högsta punkt mellan tankarna kommer nog att behövas.
Kanske en returslang till jeepdunken för att se till att förtanken alltid är överfull? Vet inte hur det går till rent praktiskt...
På våra diesel-elverk i lumpen fanns det en liten tank, när man kopplade in jeepdunken och startade fylldes den lilla tanken upp av sig själv. Det var lite dåligt också, när jeep-dunken visade sig innehålla rödsprit... Mycket att sanera blev det...
Kanske en returslang till jeepdunken för att se till att förtanken alltid är överfull? Vet inte hur det går till rent praktiskt...
På våra diesel-elverk i lumpen fanns det en liten tank, när man kopplade in jeepdunken och startade fylldes den lilla tanken upp av sig själv. Det var lite dåligt också, när jeep-dunken visade sig innehålla rödsprit... Mycket att sanera blev det...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Luft i jeepdunken betyder inte så mycket som man kan tro, det kan till och med bli värre med en oturligt utformad "dagtank". Det viktiga är att den tank man använder är djup och rimligt fylld så att pumpen aldrig suger luft (vilket ju bör vara "dagtankens" verkliga syfte) men lösningen blir onödigt komplicerad och krånglig med en fast och en transportabel liten tank. Jag tror att två jeepdunkar i en liten "dunkhäck" kan fungera utmärkt, men att det kan bli en smula äventyrligt att köra slut på de sista fyra fem litrarna i sjögång. Det innebär egentligen bara att du byter "dagtanken" mot en ytterligare jeepdunk.
Jag hade gjort så här: Två jeepdunkar samlokaliserade, placerade så att de i normalläge står en smula lutande (så att kvarvarande diesel ligger i ena nederhörnan, där sugslangsklumpen också ligger. MD5:an har ingen returledning (tror jag mig minnas) så det problemet slipper du. Sedan kan du mycket väl ha en dieseltålig gummiblåsa på ledningen för att hjälpa till att trycka fram bränsle om du kört torrt. Om du väljer lösningen med två dunkar kan du skifta tank enkelt genom att flytta klumpen (locket passar endera tanken), men du kan också köra upp 35 liter med viss säkerhet mot skvalpluft och underlätta tankning genom att du enkelt kan ta skvätten från den tank du bytt och hälla på när den sista dunken rymmer skvätten du lämnar i den första tanken.
Det blir ungefär samma princip som den du tänkt dig, men kanske mer flexibelt.
Jag hade gjort så här: Två jeepdunkar samlokaliserade, placerade så att de i normalläge står en smula lutande (så att kvarvarande diesel ligger i ena nederhörnan, där sugslangsklumpen också ligger. MD5:an har ingen returledning (tror jag mig minnas) så det problemet slipper du. Sedan kan du mycket väl ha en dieseltålig gummiblåsa på ledningen för att hjälpa till att trycka fram bränsle om du kört torrt. Om du väljer lösningen med två dunkar kan du skifta tank enkelt genom att flytta klumpen (locket passar endera tanken), men du kan också köra upp 35 liter med viss säkerhet mot skvalpluft och underlätta tankning genom att du enkelt kan ta skvätten från den tank du bytt och hälla på när den sista dunken rymmer skvätten du lämnar i den första tanken.
Anders S
Ok, nu är jag inte riktigt med. Hur menar du att jag skall koppla de två dunkarna till systemet? Om jag måste flytta dykslangen så är det ju en överhängande risk att den suger luft. Eller missar jag något?Anders S skrev:Luft i jeepdunken betyder inte så mycket som man kan tro, det kan till och med bli värre med en oturligt utformad "dagtank". Det viktiga är att den tank man använder är djup och rimligt fylld så att pumpen aldrig suger luft (vilket ju bör vara "dagtankens" verkliga syfte) men lösningen blir onödigt komplicerad och krånglig med en fast och en transportabel liten tank. Jag tror att två jeepdunkar i en liten "dunkhäck" kan fungera utmärkt, men att det kan bli en smula äventyrligt att köra slut på de sista fyra fem litrarna i sjögång. Det innebär egentligen bara att du byter "dagtanken" mot en ytterligare jeepdunk.
Om du vill flytta dykslangen måste det göras när motorn inte går, så är det. Annars får man fylla på i den aktiva dunken. Men jeepdunk väljer du väl för att den är transportabel? Här menar jag att du har mer nytta av två jeepdunkar på 20 liter än en fast tank på 11 liter som du fyller på via en (1) jeepdunk. Priset du möjligen betalar är att du behöver fylla på den aktiva jeepdunken om du vill köra mer än "15 liter" på något sätt, men det kan du i så fall lösa på något liknade sätt som nu. En jättepoäng är ju att du i så fall alltid kan köra en dunk tom, och tanka den utan att båten för den skull saknar tank och bränsle. I princip är din egen ide, bara med två jeepdunkar i st för en fast monterad liten tank.johzac01 skrev:Ok, nu är jag inte riktigt med. Hur menar du att jag skall koppla de två dunkarna till systemet? Om jag måste flytta dykslangen så är det ju en överhängande risk att den suger luft. Eller missar jag något?Anders S skrev:Luft i jeepdunken betyder inte så mycket som man kan tro, det kan till och med bli värre med en oturligt utformad "dagtank". Det viktiga är att den tank man använder är djup och rimligt fylld så att pumpen aldrig suger luft (vilket ju bör vara "dagtankens" verkliga syfte) men lösningen blir onödigt komplicerad och krånglig med en fast och en transportabel liten tank. Jag tror att två jeepdunkar i en liten "dunkhäck" kan fungera utmärkt, men att det kan bli en smula äventyrligt att köra slut på de sista fyra fem litrarna i sjögång. Det innebär egentligen bara att du byter "dagtanken" mot en ytterligare jeepdunk.
Anders S
Ok.
Vet inte om det var ett skrivfel eller om du läst min skiss fel. Den fasta - dagtanken - skall bara vara på ca 1 liter (utrymme osv).
Att jag skall ha utrymme för två dunkar i stuven håller jag med om. Den dag jag ger mig ut på längre äventyr så behöver jag ju möjlighet att köra längre perioder på motor.
Vet inte om det var ett skrivfel eller om du läst min skiss fel. Den fasta - dagtanken - skall bara vara på ca 1 liter (utrymme osv).
Att jag skall ha utrymme för två dunkar i stuven håller jag med om. Den dag jag ger mig ut på längre äventyr så behöver jag ju möjlighet att köra längre perioder på motor.
Jag uppfattade det som 11 liter, alldeles riktigt. JAg förutspår dock att du får avsevärda problem med en sådan lösning - antingen ett undertryck som matarpumpen får besvär med eller luft i tanken avluftningen. Sedan blir ju även en sådan tank tom någon gång. Att aldrig köra torrt är ju dieselmotorägarens lilla utmaning. Det är ju också förklaringen till att man vanligen har fasta tankar till dieslar, medan det fungerar utmärkt med lösa tankar på bensinmotorer. Mitt tips är i så fall att du ökar storleken på din fasta tank till trettio liter (då är en 20-litersdos från jeepdunken lagom då du verkligen tycker du behöver tanka, och så kan du tanka med en hävertfunktion, tämligen slabbfritt. Men tanken du tar bränslet ifrån måste vara avluftad, annars får matarpumpen besvär. Har du sedan kommunicerande kärl och en hög hävert mellan dunk och dagtank kanske inte motorns pump orkar suga tillräckligt kraftigt för att få igång den häverten även om jeepdunken är luftad i sig. Sedan har hävertar en oroande vana att hålla på tills de runnit färdigt (självtryck, ju), och har du en sådan igång mellan dagtank och jeepdunk kan en minimal läcka i dieselsystemet innebära att motorn är full av diesel efter en vecka. (Been there, done that...johzac01 skrev:Ok.
Anders S
-
stockankare
- Guldmedlem
Har idag varit nere vid båten och svurit istället för att seglat. Iden med jeepdunk dök upp men frågan om häverteffekt dök upp, bör man säkra med en bensinkran för att inte översvämma motorn?