Byte av bränslefilter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
eriksbo1
Diamantmedlem

Byte av bränslefilter

Inlägg av eriksbo1 » fre 07 dec 2012, 23:05

När nu på forumet diskuteras den kniviga frågan om byte av glykol, kan man väl ta upp en till: hur ofta ska man byta bränslefilter på dieseln? Själv gjorde jag det el. lät göra det en gång per säsong förr i världen, men nu har det inte blivit gjort på l ä-ä-ä nge, fem år eller nånting. Vill minnas att Andrew Simpson, som skrivit en mycket bra bok om båtdieslar och deras själsliv, nämner nåt om var 300:de timme eller så. Det skulle ju motsvara en fem-sex säsonger.

robban999
Guldmedlem

Re: Byte av bränslefilter

Inlägg av robban999 » lör 08 dec 2012, 00:26

Tja, inget går sönder om du låter bli, problemet är ju bara ifall motorn stannar plötsligt. Du kan öppna och kolla om det behöver bytas, rent filter kan du sätta tillbaka, skitigt byter man.
mvh

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 08 dec 2012, 10:26

En annan konsekvens än att motorn stannar pga. att bränslet inte kommer fram är skador på insprutningspumpen som är extremt känslig för föroreningar. Ju mer skit Du har i systemet ju större chans att något kommer in i pumpen. Pumpen är ingen billig sak. Bättre att byta filter lite oftare.

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » lör 08 dec 2012, 11:02

Hur tänker du nu? Kan gamla filter få för sig att släppa genom skit?
mvh

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 08 dec 2012, 12:06

Hur tänker du nu? Kan gamla filter få för sig att släppa genom skit?
Det vet jag faktiskt inte? Men jag gissar att det finns någon teoretisk livslängd även på filter när de tagits i bruk.

Nu syftade inte på gamla filter, utan på skitiga filter. När det det blir skit i filtret stiger undertrycket i filtret och risken ökar för att något åker med.

Varför inte göra det lätt för sig och byta oljefilter, olja, bränslefilter minst en gång om året?? Tar jag mig besväret att kolla filtret vilket är lite slabb, så skulle jag inte tveka på att byta filter.

På den motor jag har så är det svårt att optiskt se om det är skit i filtret. Det är av "typen" oljefilter inneslutet i en plåtbehållare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 dec 2012, 17:58

Finfiltret sitter efter matarpumpen, och den trycker inte så hårt. Ett felaktigt filter kan kanske brista, men det skulle vara enorm otur. I professionella sammanhang mäter man bränsletrycket efter matarpumpen och då ser man direkt om ett filter håller på att sätta igen (ofta har man då två, och skiftar för att byta det förbrukade). Annars märker man det på att motorn, innan filtret är totalt igengrott, blir gradvis svagare, sedan stoppar den. (Bränslefilter har inte överströmningsventil, annat är det på oljefilter.)

Det här med att öppna finfiltret för att se efter skall man inte göra om man inte måste krigsreparera och måste veta om det är filtret som stoppat motorn. Det är lätt hänt att man får litet damm eller smuts på fel sida, och plockar man ut filtret, så kan man lika gärna sätta dit ett nytt och slippa risken att skit flyttar sig till fel sida vid hanteringen. Men att kolla upp det gamla om man byter (bryt upp kapseln, om det är ett skruvfilter) är en bra ide, i synnerhet om man inte har ett grovfilter/vattenfälla, för det är i filtret man kan se de första tecknen på bakterieskitslamgojamoja. Det är den saken som gör det motiverat att byta filter varje år, i så fall. Annars håller bränslefiltret länge.

En annan indikation på att byta "i förtid" är om man har har en svårluftad motor. Det finns alla sorter, sanningsenligt självluftande till "omöjliga att lufta" med tokskruvningar på alla nipplar som finns innan man får stil på gången igen. Här är småmotorer med en cylinder de tristaste, för där kan man inte få draghjälp av de friska cylindrarna utan får mala på med startmotorn eller pumpa för hand. Byter man då filter vill man ha lugn och ro för att komma igång igen. Det är samma resonerande som med impellern, den tar sällan slut, men om den gör det blir det ett evigt pillande efter rester i råvattenkretsen och givetvis händer det när man verkligen inte vill ha det besväret.

Den förtänksamme tar med en impeller och ett filter, och byta förebyggande gör man om man tror mer på det. Men här kan problemen komma när som helst. Vad gäller timantalet på filtret, så är det satt efter "värsta fall", dvs mycket smutsigare bränsle än det vi får i mackarna. Men så är det det här med osäkerheten runt vad som växer i den egna tanken...
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 08 dec 2012, 18:50

Biltema har ju nu dieselbiocid till ganska moderat pris jämfört med det som gäller i båtaffärerna. Ska pröva nästa år för att mota joxet i grind. Är det någotslags standardsammansättning på dieselbiociderna, i den meningen att man kan få det som båtaffärerna säljer för en liten bråkdel av priset i t ex lantbrukshandeln, dock så att varan där är i 50-liters tunnor el likn.?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 dec 2012, 10:34

eriksbo1 skrev:Biltema har ju nu dieselbiocid till ganska moderat pris jämfört med det som gäller i båtaffärerna. Ska pröva nästa år för att mota joxet i grind. Är det någotslags standardsammansättning på dieselbiociderna, i den meningen att man kan få det som båtaffärerna säljer för en liten bråkdel av priset i t ex lantbrukshandeln, dock så att varan där är i 50-liters tunnor el likn.?
Problemet med dieselbiocider är att de sannolikt dödar bakterierna, men de tar inte hand om biprodukterna. Använder man förebyggande kan man ju hoppas på att problemet aldrig uppstår, men då måste man ha ett medel som inte ställer till med något med pumpar och insprutningssystemet. Sedan skulle jag personligen aldrig bunkra upp de här medlen i större volymer, särskilt inte efter att ha läst databladen, till exempel detta. Nu vet ju ingen var Biltema köper sina produkter, men har de inget sensationellt i sina datablad lär det ju handla om en standardprodukt. I Sverige kostar en Biltema-200-litersdos 70 kronor, och det fördyrar en liter diesel (runt 14 kronor) med ca 35 öre. För mig känns det ju rätt rimligt pris för bakteriell sinnesfrid. Här är det nog så att logistik och produktstyrning är det dyra, inte produkten i sig. Att ta ansvaret för en 50-kg förpackning av detta läskiga skulle jag heller inte vilja göra, om det går åt 2 dl varje säsong.

Personligen har jag ordnat det så att jag har ett grovfilter med en glaskopp som primärfilter, och är det problemfritt (inget vatten, inget grums) rör jag inte finfiltret. Jag har förstås alltid ett sådant i reserv, för ett problem kan uppstå när som helst. Jag är noga med att tanka diesel där man inte erkänner att man blandar in RME, men man kan ju som bekant inte helt lita på någon, och misstag kan alla göra. Jag har också en flaska gift i båten, men har inte haft indikationer på att den behövs. Det kan ju bero på ren tur (operativa orden är både "ren" och "tur").
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 09 dec 2012, 20:46

Anders S skrev:
eriksbo1 skrev:Biltema har ju nu dieselbiocid till ganska moderat pris jämfört med det som gäller i båtaffärerna. Ska pröva nästa år för att mota joxet i grind. Är det någotslags standardsammansättning på dieselbiociderna, i den meningen att man kan få det som båtaffärerna säljer för en liten bråkdel av priset i t ex lantbrukshandeln, dock så att varan där är i 50-liters tunnor el likn.?
Problemet med dieselbiocider är att de sannolikt dödar bakterierna, men de tar inte hand om biprodukterna. Använder man förebyggande kan man ju hoppas på att problemet aldrig uppstår, men då måste man ha ett medel som inte ställer till med något med pumpar och insprutningssystemet. Sedan skulle jag personligen aldrig bunkra upp de här medlen i större volymer, särskilt inte efter att ha läst databladen, till exempel detta. Nu vet ju ingen var Biltema köper sina produkter, men har de inget sensationellt i sina datablad lär det ju handla om en standardprodukt. I Sverige kostar en Biltema-200-litersdos 70 kronor, och det fördyrar en liter diesel (runt 14 kronor) med ca 35 öre. För mig känns det ju rätt rimligt pris för bakteriell sinnesfrid. Här är det nog så att logistik och produktstyrning är det dyra, inte produkten i sig. Att ta ansvaret för en 50-kg förpackning av detta läskiga skulle jag heller inte vilja göra, om det går åt 2 dl varje säsong.

Personligen har jag ordnat det så att jag har ett grovfilter med en glaskopp som primärfilter, och är det problemfritt (inget vatten, inget grums) rör jag inte finfiltret. Jag har förstås alltid ett sådant i reserv, för ett problem kan uppstå när som helst. Jag är noga med att tanka diesel där man inte erkänner att man blandar in RME, men man kan ju som bekant inte helt lita på någon, och misstag kan alla göra. Jag har också en flaska gift i båten, men har inte haft indikationer på att den behövs. Det kan ju bero på ren tur (operativa orden är både "ren" och "tur").
Om biociderna skall göra nytta så skall de i tanken. Att vänta tills man har tillväxt och sedan hälla i biocider ger bara
stopp i filtren ( för det är då man får utfällning av de döda bakertierna).

Alltså: alltid rätt koncentration i tanken, eller helrengöring om det börjat växa.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 09 dec 2012, 21:38

Om biociderna skall göra nytta så skall de i tanken. Att vänta tills man har tillväxt och sedan hälla i biocider ger bara

Alltså: alltid rätt koncentration i tanken, eller helrengöring om det börjat växa.
Fuelset lär vara ett medel som både dödar och löser upp de klumpar som bildats. Läste någon test som bekräftade att så var fallet. Tog ungefär 3 ggr så lång tid som ex.vis Grotamar att döda bakterierna. Men det spelar kanske mindre roll.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 dec 2012, 22:32

peterh skrev:
Anders S skrev:

Det kan ju låta litet överraskande, men så länge jag inte på något sätt kan indikera att det finns bakterietillväxt i tanken, så använder jag helst inte de här medlen. De är inte helt invändningsfria och riskfria för motorn de heller, helt bortsett från den allmänna giftigheten (som jag ser som mer problematisk, min flaska är noga inlåst). Den dag jag hittar minsta spår av tillväxt kommer jag att ha en strikt regim, den saken är klar. Jag har alltså ett separat grovfilter som är lätt att inspektera, så jag har två försvarslinjer. Tanken (!) är ju inte att lösa ett slam/slem-problem med biociderna, utan att ha det tillhands om det som verkar fungera nu inte längre fungerar. Men här kan alla ha otur, och skulle jag hitta vatten i bränslet (det ser jag i vattenfällan) är det ju läge.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 20 dec 2012, 09:30

oceansailor skrev:Fuelset lär vara ett medel som både dödar och löser upp de klumpar som bildats. Läste någon test som bekräftade att så var fallet. Tog ungefär 3 ggr så lång tid som ex.vis Grotamar att döda bakterierna. Men det spelar kanske mindre roll.
Det finns inget medel som löser upp klumpar och låter det försvinna ut ur tanken av sig själv. Har man fått bakterietillväxt i tanken är det enda sättet att få bort det genom att tömma tanken och suga ut klumpar och slem. Sedan kan man förebygga ny bakterietillväxt genom att tillsätta biocider.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2012, 06:55

paliswe skrev:
oceansailor skrev:Fuelset lär vara ett medel som både dödar och löser upp de klumpar som bildats. Läste någon test som bekräftade att så var fallet. Tog ungefär 3 ggr så lång tid som ex.vis Grotamar att döda bakterierna. Men det spelar kanske mindre roll.
Det finns inget medel som löser upp klumpar och låter det försvinna ut ur tanken av sig själv. Har man fått bakterietillväxt i tanken är det enda sättet att få bort det genom att tömma tanken och suga ut klumpar och slem. Sedan kan man förebygga ny bakterietillväxt genom att tillsätta biocider.
Det finns en test i den eminenta blaskan i länken ( http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayar ... ferrerUrl=). Nu skall man inte tro på allt man hör, men man kan få för sig att det är skillnad på medel och medel.
Kanske skall jag ändå pröva litet tankdykning i julhelgen...
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 21 dec 2012, 08:23

Anders S skrev:Det finns en test i den eminenta blaskan i länken ( http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayar ... ferrerUrl=). Nu skall man inte tro på allt man hör, men man kan få för sig att det är skillnad på medel och medel.
Det finns naturligtvis några förutsättningar för testen i Practical Boatowner och en är att man tagit diesel och låtit det gro i 3 veckor och sedan tillsatt olika medel för att se hur bakterierna dör, partiklar löses upp och vatten dispergeras. I verkligheten får bakterierna ligga och gosa till sig betydligt längre tid innan båtägaren upptäcker att det är nånting galet i tanken. Bakterierna kan då ha växt till sig och bildat stora slemklumpar som inte ens når filtret, det kommer att täppa till bränsleröret och motorn stannar. Den största slemklump jag träffat på var ca 5 cm x 3 cm! Försök att fö den igenom ett bränslerör på 5 mm. Det kan fastna medelstora slemklumpar i förträngningar runt fitret och förhindra allt bränsleflöde. Har det gått så långt hjälper inga medel i världen, det är bara att skruva upp luckor, suga upp skiten, blåsa bränslerör, byta filter och tvätta rent överallt helt mekaniskt.
Bilagor
IMAG0410rez.jpg
Stor slemklump

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2012, 09:10

paliswe skrev:
Anders S skrev:Det finns en test i den eminenta blaskan i länken ( http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayar ... ferrerUrl=). Nu skall man inte tro på allt man hör, men man kan få för sig att det är skillnad på medel och medel.
Det finns naturligtvis några förutsättningar för testen i Practical Boatowner och en är att man tagit diesel och låtit det gro i 3 veckor och sedan tillsatt olika medel för att se hur bakterierna dör, partiklar löses upp och vatten dispergeras. I verkligheten får bakterierna ligga och gosa till sig betydligt längre tid innan båtägaren upptäcker att det är nånting galet i tanken. Bakterierna kan då ha växt till sig och bildat stora slemklumpar som inte ens når filtret, det kommer att täppa till bränsleröret och motorn stannar. Den största slemklump jag träffat på var ca 5 cm x 3 cm! Försök att fö den igenom ett bränslerör på 5 mm. Det kan fastna medelstora slemklumpar i förträngningar runt fitret och förhindra allt bränsleflöde. Har det gått så långt hjälper inga medel i världen, det är bara att skruva upp luckor, suga upp skiten, blåsa bränslerör, byta filter och tvätta rent överallt helt mekaniskt.
Det är just sådana kompisar man inte vill träffa på i tanken, ju.

Mina tankar (!) gick ju i riktningen att det trots allt kan finnas medel som kanske passar för att konditionera bränslet (förebygga) - det man dödar aktivt får man nog vackert räkna med att begrava, liksom. Helt enig.
Anders S

Skriv svar