Kurs elektronisk navigation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem

Kurs elektronisk navigation

Inlägg av oceansailor » ons 05 dec 2012, 13:27

Medborgarskolan har en kurs i elektronisk navigation. Vad den innehåller vet jag inte.
Någon som vet?

Frågan är vad en sån kurs skall innehålla?

Först kändes det omöjligt men efter lite funderande lyckades jag komma på följande:

Fyll gärna på. Kanske kan det bli en inspirationskälla för dem som skall hålla kurs ämnet.

-Grundläggande navigation och begrepp (ej elektronisk)
-Kartografi (raster, vektoriserade m.m. )
-Uppdatering kort
-GPS systemets funktion
-Felkällor i precision (GPS, Kartografi, över zoomning m..)
-Praktisk hantering.Trycka på knappar? (Måste ju vara svårt då det finns så många olika fabrikat)
-Nödvändigheten av backup
-Installation av hårdvara
-Säker strömförsörjning

johzac01
Silvermedlem

Re: Kurs elektronisk navigation

Inlägg av johzac01 » ons 05 dec 2012, 13:31

Givet antalet trådar på nätet avseende vilken hårdvara man skall ha så vore väl en lämplig punkt en genomgång av olika hårdvarualternativ och till vad de är mest lämpliga.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Plotter GPS Radar

Inlägg av Lasse L » ons 05 dec 2012, 14:42

Trevlig lärobok om grunderna i "elektronisk" navigation.
http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/ ... -flexband/

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Kurs elektronisk navigation

Inlägg av toaen » ons 05 dec 2012, 17:02

En kompis till mig var lärare i en studiecirkel för förarintyg. Han lånade min handburna GPS för att ha med när han hade uppe den frågan. Kompisen var skeppare på färjan Carl Willhelmson som går mellan Lysekil och Fiskebäckskil. Han hade med sig min GPS på jobbet en dag för att få en viss erfarenhet av apparaten.

När jag kollade på GPS-en efteråt kunde man de att det inte var mycket han avvek från kursen när han gick fram och tillbaka, men det var förfärligt många spår.

Det största bekymret med min plotter är att jag lyckts "låsa" den vid några tillfälle och sen haft oerhört besvär att låsa upp den. Dvs ett handhavande fel. Nu tror jag att jag kommit på hur jag åtgärdar det. Som vanligt med tekniska apparater så orkar man inte läsa användarhandledningen och om jag läser så förstår jag ibland inte vad jag läser.

En kurs i elektronisknavigering hade nog inte varit fel
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar