Kantstött akter
-
feeling286
- Diamantmedlem
Kantstött akter
Hej.
Har en negativ akter som är allt annan än trevlig o se på... på nära håll.=) Inga stora saker men ändå lite irriterande. Har funderat på om man kan sätta en avbärarlist på kanten, "typ alla Bavaria" Det är bara kanten som är tilltygad alltså, diverse jack o skavsår.
Eller är det ett helsike o få böjt den hela vägen från relingslist till relingslist..??
O hur fästa isf? Sika?
Har en negativ akter som är allt annan än trevlig o se på... på nära håll.=) Inga stora saker men ändå lite irriterande. Har funderat på om man kan sätta en avbärarlist på kanten, "typ alla Bavaria" Det är bara kanten som är tilltygad alltså, diverse jack o skavsår.
Eller är det ett helsike o få böjt den hela vägen från relingslist till relingslist..??
O hur fästa isf? Sika?
Re: Kantstött akter
En list blir sällan vacker.
Varför inte köpa lite gelcoatspakel och fixa skadornar? Inte så svårt när man fått tag i rätt kulör.
Varför inte köpa lite gelcoatspakel och fixa skadornar? Inte så svårt när man fått tag i rätt kulör.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Jo det kanske är det bästa. Hur går man tillväga med spacklet? Ska det våtslipas o rubbas mm.. En fd vit båt som har bleknat med åren mot det gråa hållet=)
Efter att ha blivit påseglat i aktern ett antal gånger under tuffa starter och rundningar har jag fått till ganska bra snits på hur man fixar till relingskanten när den slagits sönder. Jag brukar köra med Finspackel som jag köper på stor burk hos en norsk biltillbehörskedja. Spacklar upp kanten och slipar den till rätt form. Därefter maskerar jag och målar ytan med gelcoat i rätt kulör. Om du målar relingskanten hela vägen i aktern kanske det inte gör något om kulören inte blir helt "rätt", bara det blir enhetligt. Kan du inte få tag i gelcoat går det bra med annan färg, jag gillar Internationals 2-komponentsfärg, men den är ganska dyr.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Man kanske ska säga att metoden som beskrivs ovan inte är den vanligaste.
Vanligast är att man använder ett pigmenterat spackel och sedan slipar och polerar.
Kolla om du kan hitta "din" båtmodell här, http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=61200
Vanligast är att man använder ett pigmenterat spackel och sedan slipar och polerar.
Kolla om du kan hitta "din" båtmodell här, http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=61200
Alla borde ha skägg
Om man har en gammal, "temporalt ompigmenterad" båt kan man (det har jag provat) anlita en billackfirma som kan blanda varje känd och okänd nyans. Är man själv nyanssäker kan man botanisera i bilsprayburkarnas förlovade land och nog hitta en lagom vit nyans. Om man nu känner att "rätt nyans" inte riktigt är den som man får med rätt spackelkod.
När det gäller den andra frågan, så finns det en del fenderlister som kanske kan fungera, men blir det så snyggt? Sikaflex kan fungera, men du kommer att få en infärgninga av gelcoaten som heter duga.
Kanske bättre då att skaffa en eller två fendrar för de tillfällen man har aktern i den omedelbara farozonen. Det finns fendrar för sådant t ex Benns: http://www.benns.se/stavfendert-blade-p ... c-692.aspx (Nej, jag tycker inte priset (trots rea) känns rimligt. Men som ide, kanske?
När det gäller den andra frågan, så finns det en del fenderlister som kanske kan fungera, men blir det så snyggt? Sikaflex kan fungera, men du kommer att få en infärgninga av gelcoaten som heter duga.
Kanske bättre då att skaffa en eller två fendrar för de tillfällen man har aktern i den omedelbara farozonen. Det finns fendrar för sådant t ex Benns: http://www.benns.se/stavfendert-blade-p ... c-692.aspx (Nej, jag tycker inte priset (trots rea) känns rimligt. Men som ide, kanske?
Anders S
Försök få tag i Gelcoatspackel med båtens ORGINALFÄRG.Den kan skilja en aning från de ytor du ser nu på båten, mer om det senare.
Börja med att våtslipa området runt skadan , minst 50 mm från skadekanterna.
Slipa sen "kanterna" på skadan med t.ex. en Dremel eller liknande. Slipa även i "skadekratern" så nyruggad smutsfri yta kommer fram.
På detta sätt har du slipat fram orginalfärgen på gelcoaten i och runt skadan.
Blanda en sats gelcoatspackel med härdare och spackla, men se till att bara kratern får spackel.
När det härdat kommer det att finnas mer eller mindre av "svackor" i utfyllnaden. SLipa en gnutta om något sticket ut från ytan.
Blanda nästa sats spackel med härdare och spackla sparsamt svackorna.
När det härdat kommer det att finnas ytterst små "svackor" i utfyllnaden. Slipa en gnutta om något sticket ut från ytan.
Blanda nästa sats spackel med härdare och spackla mycket tunt hela den yta du slipade ner i början.
Det är mycket enklare att spackla för lite och göra flera spacklingar, än att spackla för mycket och slipa mera.
Efter härdning, vattenslipa med 200-400-800 papper. Avsluta med abralon 2000 och sen 4000.
Nu kommer du att bara se lite ljusare fält där du varit och jobbat, men du kommer inte att kunna se var kratrarna fanns. Efter ett år är hela lagningen alldeles osynlig.
Börja med att våtslipa området runt skadan , minst 50 mm från skadekanterna.
Slipa sen "kanterna" på skadan med t.ex. en Dremel eller liknande. Slipa även i "skadekratern" så nyruggad smutsfri yta kommer fram.
På detta sätt har du slipat fram orginalfärgen på gelcoaten i och runt skadan.
Blanda en sats gelcoatspackel med härdare och spackla, men se till att bara kratern får spackel.
När det härdat kommer det att finnas mer eller mindre av "svackor" i utfyllnaden. SLipa en gnutta om något sticket ut från ytan.
Blanda nästa sats spackel med härdare och spackla sparsamt svackorna.
När det härdat kommer det att finnas ytterst små "svackor" i utfyllnaden. Slipa en gnutta om något sticket ut från ytan.
Blanda nästa sats spackel med härdare och spackla mycket tunt hela den yta du slipade ner i början.
Det är mycket enklare att spackla för lite och göra flera spacklingar, än att spackla för mycket och slipa mera.
Efter härdning, vattenslipa med 200-400-800 papper. Avsluta med abralon 2000 och sen 4000.
Nu kommer du att bara se lite ljusare fält där du varit och jobbat, men du kommer inte att kunna se var kratrarna fanns. Efter ett år är hela lagningen alldeles osynlig.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Min inställning är här samma som Seawolfs. Om du blandar till en smutsfärgad lagning, vad händer när även lagningen blir smutsig..? Såklart får man en ännu mer smutsfärgad fläck.
Nej tack.
Nej tack.
Alla borde ha skägg
Nu är det väl ingen som diskuterat smutsig gelcoat, utan problemet är oftast att 10-20 års exponering för solljus har påverkat nyansen på gelcoaten en bit ner i skiktet. Steg ett i Seawolfs upplägg är ju alltid att göra en rejäl polering för att få riktigt rent och så "vitt" det bara går, sedan får man se hur stora skillnaderna är till jungfrulig gelcoat. Den som kan färglärans ABC (eller RGB, eller CMYK) kan ju själv justera för åldrande, för övrigt, men man lär inte kunna få den hjälpen i båtaffären. Hur som helst är ju en uppspackling första steget, och ger detta ett gott nog resultat är ju allt väl.
Sedan har det betydelse hur små eller stora skadorna är - små jack, kanske litet utanför synfältet, eller en större reparation? Då kan en lackering av en hel akterspegel med rätt nyans vara all ide, för en blaffa på fler kvadratdm är svårare att "trolla bort". Här är en tillverkare som kan hjälpa till: http://de-ijssel-coatings.se/sites/defa ... pecial.pdf
Men att lackera med anpassad färg för att minimera synligheten av reparationer gör professionella lackerare varje dag, så något fel är det inte på det tillvägagångssättet.
Sedan har det betydelse hur små eller stora skadorna är - små jack, kanske litet utanför synfältet, eller en större reparation? Då kan en lackering av en hel akterspegel med rätt nyans vara all ide, för en blaffa på fler kvadratdm är svårare att "trolla bort". Här är en tillverkare som kan hjälpa till: http://de-ijssel-coatings.se/sites/defa ... pecial.pdf
Men att lackera med anpassad färg för att minimera synligheten av reparationer gör professionella lackerare varje dag, så något fel är det inte på det tillvägagångssättet.
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Jag hade samma läge och spacklade lagade alla skavanker med spackel, och sedan valde jag att måla kanten runt min negativa akter (c:a 3 cm på akterspegeln och samma marginal på aktra delen av friborden) med samma kulör som snobbrand och andar färgsatta delar på båten (i mitt fall Blått).
Anledningen till att inte leta gelcoat i rätt kulör, är att jag hade mycket svårt att hitta rätt kulör, och att jag också insett att jag även framgent kommer att ha ankarkättning som skrapar mot kanten och andra skavmärken och ville därför ta enklaste vägen ut.
Hälsningar
Mats
Jag hade samma läge och spacklade lagade alla skavanker med spackel, och sedan valde jag att måla kanten runt min negativa akter (c:a 3 cm på akterspegeln och samma marginal på aktra delen av friborden) med samma kulör som snobbrand och andar färgsatta delar på båten (i mitt fall Blått).
Anledningen till att inte leta gelcoat i rätt kulör, är att jag hade mycket svårt att hitta rätt kulör, och att jag också insett att jag även framgent kommer att ha ankarkättning som skrapar mot kanten och andra skavmärken och ville därför ta enklaste vägen ut.
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Den slipning jag beskrev med lite grövre don och som avverkar några tiondels mm gelcoat kan inte jämföras med en mjäkig polering. Den lockar fram orginalnyansen som legat skyddad där inne sen födseln.
Speciellt vid en akterspegels kant är gelcoaten oftast flera mm tjock.
Speciellt vid en akterspegels kant är gelcoaten oftast flera mm tjock.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jag har inga kommentarer om "hur fixa skadorna" däremot en observation:
jag har sett bl.a. på elan att de har "gummikuddar" monterade på akterspegeln
som fungerar som saabs mjuka stötfångare ( på den tiden både saab fanns och bilarna
hade användbara stötfångare).
Dessa kuddar, 2 till antalet och ungefär en decimeter på höjden limmas på akterspegeln
och blir den mest utstickande delen och tar därmed smällarna utan att skadas.
Hittar någon en leverantör skall jag fundera på att limma dit några på min toyota som helt
saknar användbara stötfångare.
( förbannade motorjournalister som inte klagar på denna brist på bilarna)
jag har sett bl.a. på elan att de har "gummikuddar" monterade på akterspegeln
som fungerar som saabs mjuka stötfångare ( på den tiden både saab fanns och bilarna
hade användbara stötfångare).
Dessa kuddar, 2 till antalet och ungefär en decimeter på höjden limmas på akterspegeln
och blir den mest utstickande delen och tar därmed smällarna utan att skadas.
Hittar någon en leverantör skall jag fundera på att limma dit några på min toyota som helt
saknar användbara stötfångare.
( förbannade motorjournalister som inte klagar på denna brist på bilarna)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Gelcoatspackel i rätt kulör, till våren!! Har en svart rand som jag inte vill "måla upp" Slipar man det enklast med maskin? Eller handkraft? Typ en planslip, fein eller mouse eller nått liknande..
Små missfärgningar som svårligen låter sig poleras bort ens med t.ex. Autosol, kan man slipa försiktigt FÖR HAND med våtslippapper prova först med 1200, eller 800 om det behövs. När randen är borta, kör Abralon våtslip på excenterslip först 2000-papper, sen 4000.
Simsalabim!
Simsalabim!