Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bran
- Guldmedlem
Halloj!
Satte på en Furlex 100 på min Maxi 77 i våras. Hade innan ett fäste i masten med två öglor som fallen (genua/gennaker) löpte genom. Detta fimpades och en T-toggle monterades till förstaget. Ont om tid så i år har jag kört med gennakerfallet "löst" i masttoppen/trissan. Hoppade ur rejält vid ett tillfälle och kilades fast i VHF-antennfästet så fick upp i masten och dra loss. Skadade vajern en del så nu är nya fall i Dyneema införskaffade, och dessar har jag tänkt vara rädd om.
Till nästa säsong har jag tänkt fixa det här. Många har ju nån form av bygel eller fäste svetsat strax under masttoppen med ett block som fallet löper igenom och kan således inte rappa ur trissan. Nåt sånt vill jag ha, frågan är hur jag ska göra?
Gärna så enkelt som möjligt. Fick tipset på en båtbutik att bara skruva fast en "ledbygel" från Selden en bit nedanför toppen och låta fallet gå i den. Det tror jag dock inte kommer hålla. Svetsa fast ett fäste för block? Rostfritt funkar väl inte tillsammans med aluminium, då ska jag försöka hitta nån aluminiumdetalj som vi kan svetsa fast.
Kom gärna med input

-
Anders S
- Diamantmedlem
Svetsa i masten skall du inte göra, det är svårt att få bra. Däremot kan du antagligen skruva fast en bygel via en förlängning framåt av toppbeslaget. Nu tror jag mig minnas att MAxi77 har en fräckt framåtlutad "hylla" på toppbeslaget, men det kan nog finnas en del varianter som är möjliga. Men en kort (stabil, väl förankrad)förlängning av "hyllan", i denna en liten bygel i 8 mm rundjärn och sedan ett svirvlande block är ingen dum ide.
Anders S
-
bran
- Guldmedlem
Anders S skrev:Svetsa i masten skall du inte göra, det är svårt att få bra. Däremot kan du antagligen skruva fast en bygel via en förlängning framåt av toppbeslaget. Nu tror jag mig minnas att MAxi77 har en fräckt framåtlutad "hylla" på toppbeslaget, men det kan nog finnas en del varianter som är möjliga. Men en kort (stabil, väl förankrad)förlängning av "hyllan", i denna en liten bygel i 8 mm rundjärn och sedan ett svirvlande block är ingen dum ide.
På Seldenmasten är det tyvärr ingen "hylla" framåt, utan falltrissorna sitter i framkant på masttoppen.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Bild på detta, så skall du se att dur massor av tips och förslag...
Anders S
-
bran
- Guldmedlem
Anders S skrev:Bild på detta, så skall du se att dur massor av tips och förslag...
Bild kommer här:

-
Anders S
- Diamantmedlem
Då är jag med. Här finns Seldens feta katalog:
http://www.seldenmast.com/_download.cfm ... -808-S.pdf (typ; 30 MB...)
På sid 16 och 17 börjar det roliga, där visar de en chikan (linstyrning) som skruvas på framkanten och styr spinnakerfallet utanför förstaget, men inte låter den rymma. De har också ledbyglar i sortimentet. längre fram i katalogen (under "Mast"). När du ser hur de tänkt sig det hela kan du kanske slöjda något eget, om du anser att Seldens priser är litet väl... mastiga?
Tips ett: Om det här "hakbeslaget med glasögon" är aktuellt fortfarande, så rensa och polera ordentligt, så att den dyra dyneeman inte kan fastna, det är surt. Tips två: Om det ena wirefallet är OK, så överväg att behålla det till rullgenuan. Dyneema är goare att använda, men nyttan är inte så stor till rullsegel. Dessutom är en wire mer hållbar om något skulle skava.
Anders S