Monsun Avrinning från däck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bengt forsberg
Rookie

Monsun Avrinning från däck

Inlägg av bengt forsberg » tor 27 sep 2012, 13:43

Jag oroar mig för att slangarna som leder bort vattnet från däck ska lossna.
Finns det någon säkrare lösning?
Alt. plasta igen hålen och borra hål i sargkanten?
Bengt

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Monsun Avrinning från däck

Inlägg av Ridax » tor 27 sep 2012, 14:14

Vet inte hur det är i Monsun men på Rasmus går däcksavrinningen till utloppet för självlänsarna för sittbrunnen via ett T alldeles vid bottengenomföringen. Jag flyttade upp T-et till alldeles underkant sittbrunnen som är ovanför vattenytan så att ett slangbrott på den delen inte skall medföra att havsvatten tar sig in i båten. Naturligtvis blir det problem på lång sikt om någon av de slangarna går sönder då regnvatten samlas i båten, men det klarar ju länspumpen att hålla i schack och man får ganska gott om tid att fixa ett sådant fel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 sep 2012, 17:02

En lösning som inte är lika elegant, men minskar på rörkopplingar (eller inte, det behövs en genomföring) är att låta de ledningarna mynna ut i sittbrunnen, strax vid avloppet. Men att sätta dem vid sittbrunnsdurken och inte i botten låter förstås vettigt nog.

Inte samma sak, men har du hört talas om en "trashävert" - en torktrasa som ligger i däckspölen och över kanten, och som transporterar vattnet över relingskanten... Den aktiverar sig själv då den blir våt.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 27 sep 2012, 19:09

Anders S skrev:En lösning som inte är lika elegant, men minskar på rörkopplingar (eller inte, det behövs en genomföring) är att låta de ledningarna mynna ut i sittbrunnen, strax vid avloppet. Men att sätta dem vid sittbrunnsdurken och inte i botten låter förstås vettigt nog.

Inte samma sak, men har du hört talas om en "trashävert" - en torktrasa som ligger i däckspölen och över kanten, och som transporterar vattnet över relingskanten... Den aktiverar sig själv då den blir våt.
HR 26 har avrinning av sittbrunnsfacken (kanten under/runt luckan) medelst slang med utlopp i sittbrunnen någon decimeter ovanför hålen för självlänsen. Jag misstänker att Monsunen har samma lösning. I så fall bör det gå att koppla på slangen från däcket till den redan befintliga slangen.

Jag skulle absolut inte borra hål i relingslisten, eftersom jag inte själv skulle vilja ha en sån lösning och eftersom en sån åtgärd riskerar att sänka andrahandsvärdet.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 27 sep 2012, 19:58

Anders S skrev:En lösning som inte är lika elegant, men minskar på rörkopplingar (eller inte, det behövs en genomföring) är att låta de ledningarna mynna ut i sittbrunnen, strax vid avloppet. Men att sätta dem vid sittbrunnsdurken och inte i botten låter förstås vettigt nog.

På vår skuta har jag förfinat "trashäverten" lite grann..

En stunds knåp med jeppekula, lämplig lina och en spiltsnål resulterade i 6 st " Apans knytnäve".. Själva bollen ligger precis vid listen, Svansarna är ca 15 cm långa och hänger ut över kanten utan att vidröra skrovsidan/skapa ränder..

Funkar kanoners och det är en given snackis i varje hamn när någon få se dem och undrar vad/hur/varför..

Med vänlig hälsning,

Ola

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 27 sep 2012, 20:42

Kalle Kula skrev: På vår skuta har jag förfinat "trashäverten" lite grann..

En stunds knåp med jeppekula, lämplig lina och en spiltsnål resulterade i 6 st " Apans knytnäve".. Själva bollen ligger precis vid listen, Svansarna är ca 15 cm långa och hänger ut över kanten utan att vidröra skrovsidan/skapa ränder..
Låter som det är värt en bild!?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 28 sep 2012, 04:42

Då kan man ju passa på att dra vakuumventilen dit också....

Skriv svar