Renovera motorgrottan..
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Renovera motorgrottan..
Hejsan!
Det skall bli maskinbyte i Jeanneaun under vintern.
Tänkte givetvis passa på att totaltenovera motorrummet..
Det finns en del skrivet om det här på forumet men ändå..finns det någon med dagsaktuella erfarenheter och kunskaper?
Vad skall man använda för ljudisolering, köpa var?
Annat tänka på, tips och förslag?
Tacksam för all input!
Med vänlig hälsning,
Ola
Det skall bli maskinbyte i Jeanneaun under vintern.
Tänkte givetvis passa på att totaltenovera motorrummet..
Det finns en del skrivet om det här på forumet men ändå..finns det någon med dagsaktuella erfarenheter och kunskaper?
Vad skall man använda för ljudisolering, köpa var?
Annat tänka på, tips och förslag?
Tacksam för all input!
Med vänlig hälsning,
Ola
Re: Renovera motorgrottan..
Vad sägs om att använda motorrumsisolering
Finns på biltema, svedol..samt lite här och var.
Något som jag sett (och själv är sugen på) är att man har ett ytskikt ovanpå isoleringen. Det jag sett litet avundsjukt på är tunn aluminiumplåt säkrad med skruvar med en stor bricka. Så kan man också säkra "stanniolskummet" om man väljer sådant, men i min kareta har detta börjat tappa stilen en smula i skarvar och limningar. Man bör fundera ut hur man vill isolera motorrumet (ljud - värme - inlopp, utlopp - behövs en vågfälla för inloppsluften (ljud- och vattenvågor) och skulle det inte vara isolerat (vatten/lufttätt) mot de förnämare salongerna skall man förstås passa på att göra detta. En aspekt är brandtålighet (vad kan man behandla skott och durkar med, vilka material är brandhämmande, vad suger olja den dag någon oljeledning brister...) och risken för ett läckage och om det kan hållas i motorrummet enbart.
Att sätta in ett bra lysrör eller kanske LED-belysning är bra.
Skulle hr Kula sedan sätta in en motor med kamrem, så tänk på att det blir en eller två kamremmar att byta under årens lopp, och att plats för det bytet erbjuds utan att flytta motorn.
Och, se till att oljefiltret kan bytas med en bytta under, och att oljepluggen går att nå, även om man tömmer via pump. Åtkomstluckor är enklare att göra snyggt om man tar upp dem då motorrummet är tomt. En eller ett par sådana på strategiska punter kan vara guld värt, för att kolla backslagets oljenivå eller för att kunna skruva ut vattenpumpen och impellern utan att implantera en extra armbågsled och ett par extra fingrar på handen som nästan når in...
Gick det att svetsa?
Skulle hr Kula sedan sätta in en motor med kamrem, så tänk på att det blir en eller två kamremmar att byta under årens lopp, och att plats för det bytet erbjuds utan att flytta motorn.
Och, se till att oljefiltret kan bytas med en bytta under, och att oljepluggen går att nå, även om man tömmer via pump. Åtkomstluckor är enklare att göra snyggt om man tar upp dem då motorrummet är tomt. En eller ett par sådana på strategiska punter kan vara guld värt, för att kolla backslagets oljenivå eller för att kunna skruva ut vattenpumpen och impellern utan att implantera en extra armbågsled och ett par extra fingrar på handen som nästan når in...
Gick det att svetsa?
Anders S
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Lysande Jaba...jaba skrev:Vad sägs om att använda motorrumsisolering![]()
Precis den typ av information jag efterfrågade..
Tack!
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Skrev en liten rapport om svetsning i den andra tråden...Anders S skrev:Något som jag sett (och själv är sugen på) är att man har ett ytskikt ovanpå isoleringen. Det jag sett litet avundsjukt på är tunn aluminiumplåt säkrad med skruvar med en stor bricka. Så kan man också säkra "stanniolskummet" om man väljer sådant, men i min kareta har detta börjat tappa stilen en smula i skarvar och limningar. Man bör fundera ut hur man vill isolera motorrumet (ljud - värme - inlopp, utlopp - behövs en vågfälla för inloppsluften (ljud- och vattenvågor) och skulle det inte vara isolerat (vatten/lufttätt) mot de förnämare salongerna skall man förstås passa på att göra detta. En aspekt är brandtålighet (vad kan man behandla skott och durkar med, vilka material är brandhämmande, vad suger olja den dag någon oljeledning brister...) och risken för ett läckage och om det kan hållas i motorrummet enbart.
Gick det att svetsa?
Många bra tips, bl.a belysning har jag funderat på..
Vad skall man nämnda för material, fabrikat, för ljudisolering.
Visst Biltema och vanliga marinfirmor har "mattor med folie" men om jag ändå skall göra alltihop från början och ordentligt så finns det säkert bättre, säkert också dyrare, material att använda..
Men vad?
Vad använder proffsen?
Proffsen använder olika mattor, beroende på underlag, resonansdämpningsbehov och (låter löjligt, men sant) hur mycket plats man vill bli av med (eller snarare, behålla...) Då finns det högdensitetsmattor som man använder tillsammans med de porösare "foliemattorna" (folien är ett oljeskydd). Bitumenskivor kan användas för vibrationshämning mm. Det finns också "smet" som kan målas på skrovet och en del andra trick. Kanske detta kan vara en början: http://www.b6akustik.dk/ ?
Men proffsen mäter också (o)ljudet och dämpar efter den informationen, det kan ju bli överkurs för oss hemmadämpare.
Men proffsen mäter också (o)ljudet och dämpar efter den informationen, det kan ju bli överkurs för oss hemmadämpare.
Anders S
Ljuddämpningen bygger mycket på att ljudet absorberas i dämpmaterialet. Lägger du på ett ytskiktAnders S skrev:Något som jag sett (och själv är sugen på) är att man har ett ytskikt ovanpå isoleringen. Det jag sett litet avundsjukt på är tunn aluminiumplåt säkrad med skruvar med en stor bricka.<snip>
kommer det att reflektera ljudet i stället.
Vill man hålla fast dämpmaterialet är perforerad plåt det bästa.
edit : Vill man hålla fast dämpmaterialet är perforerad plåt en vanlig metod.( kanske inte det
bästa i alla lägen)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Snyggt men dumt, alltså?peterh skrev:Ljuddämpningen bygger mycket på att ljudet absorberas i dämpmaterialet. Lägger du på ett ytskiktAnders S skrev:Något som jag sett (och själv är sugen på) är att man har ett ytskikt ovanpå isoleringen. Det jag sett litet avundsjukt på är tunn aluminiumplåt säkrad med skruvar med en stor bricka.<snip>
kommer det att reflektera ljudet i stället.
Vill man hålla fast dämpmaterialet är perforerad plåt det bästa.
Jaja, man ser mycket som ögat vill ha, men här får förstås örat bestämma...
Anders S
Hej
Angående hålplåt i motorrum har jag en tanke som jag tror att vi kommer bygga efter den dagen i kommit dit, vi funderar på att sätta hålplåt på insidan luckor och sedan en ram runt där som skydd för de delar som är i rörelse.
/Tobias
Angående hålplåt i motorrum har jag en tanke som jag tror att vi kommer bygga efter den dagen i kommit dit, vi funderar på att sätta hålplåt på insidan luckor och sedan en ram runt där som skydd för de delar som är i rörelse.
/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se
http://www.meadiva.se
Det här materialet har dom testat och spruta i maskinrummet på en passagerarbåt tom på avgasrör m.m med fantastiskt resultat>> http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnova ... gel-101031
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag klädde motorrummet med thinsulate:
http://www.dalton.ax/cms/?q=node/67
/Anders G
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Erfarenheter?AndersGustafsson skrev:Jag klädde motorrummet med thinsulate:
Nöjd med ljudnivån efteråt?
Med vänlig hälsning,
Ola
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jo, det var lätt att sätta fast med spraylim och aluminiumtape. Jag kan eg inte jämföra ljudnivån då jag bara provseglade båten med det gamla. Vi hade ut hela motorn och gjorde om eftersom det var felgjort och då rengjorde jag hela motorrrummet och bytte isolering. JAg har en kompis som isolerade motorrummet i sin RIB så jag samköpte med honom.
/Anders G