Hej på er
seglade hem min båt underc helgen ,vindarna var friska och sjön lite skumpig .efter ca 5 timmars segling var det dags att gå lite för motor genom Marstrand ,seglen var inne och allt var klart för att puttra fram för motor,då stoppar den och vill inte starta igen upp med försegel ,och vidare segling. ner till Källö vinden låg stadigt på 12 m/s och inget bränsle kommer fram .Motorn känns ju viktig när man har hela älven framför sig ,Väl i Källö hittar jag svart slem i filter slang fram till filtret och röret ner i tanken är bomtät.Tanken är på 80 liter rostfri men saknar inspektions lucka, Så oron fanns med i under hela älv färden sm löpte på fint,nu till frågan .
Jag måste montera på en lucka ,men tanken går ej att få ur ,hur gör man bäst hålet? finns det några färdiga lösningar för det måste bli tätt,de man ibland har sett har gamla gummipackningar som svettas diesel o har tappat formen.är ett runt hål att föredra.I våras var filtret helt rent o tanken var fylld
//Johan
lucka i tank
Re: lucka i tank
Hej igen
är det inte bågon som har lite tips om manluckor i tankar.de som jag funnit på nätet är ca 100 mm i diameter ,får inte ner näven där .Tanken är ju på ca 100 liter och har antagligen skvalpskott, så nåt bort mott 200 mm i diameter borde ju vara rimligt, spontant känns det som ett runt hål är att föredra
//Johan
är det inte bågon som har lite tips om manluckor i tankar.de som jag funnit på nätet är ca 100 mm i diameter ,får inte ner näven där .Tanken är ju på ca 100 liter och har antagligen skvalpskott, så nåt bort mott 200 mm i diameter borde ju vara rimligt, spontant känns det som ett runt hål är att föredra
//Johan
Hej igen
//Johan
//Johan
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej Johan
Jag lät tillverka en lucka (rektangulär) som jag använder till att tömma tanken, som är knappt häften så stor som din. Min tank kan inte utan stora svårigheter tas ur. Jag gjorde inte detta själv då (med efter att ha sett vad som krävdes kunde jag konstatera att jag skulle fixat det själv. Luckan sätts sedan fast med ett bultförband. Tanken tömdes så gott som på all diesel innan.
Det blev betydligt billigare att köpa en bit RF spm täckte hålet som togs upp, köpa lite bult och sätta fast bult inne i tanken (och jag skulle tro att det hade fungerat lika bra med att gänga upp infästningen. Måttet på hålet bestämdes mer av hur pakningen såg ut!
Mats
Jag lät tillverka en lucka (rektangulär) som jag använder till att tömma tanken, som är knappt häften så stor som din. Min tank kan inte utan stora svårigheter tas ur. Jag gjorde inte detta själv då (med efter att ha sett vad som krävdes kunde jag konstatera att jag skulle fixat det själv. Luckan sätts sedan fast med ett bultförband. Tanken tömdes så gott som på all diesel innan.
Det blev betydligt billigare att köpa en bit RF spm täckte hålet som togs upp, köpa lite bult och sätta fast bult inne i tanken (och jag skulle tro att det hade fungerat lika bra med att gänga upp infästningen. Måttet på hålet bestämdes mer av hur pakningen såg ut!
Mats
Scanner 391 nr 142
Det är inte viktigt att luckan är rund, men att den har rundade hörn. Detta för att undvika en tänkbar sprickanvisning. Det är tämligen enkelt att installera en sådan anordning och om man gör en oval eller rundad rektangel (den måste inte vara mycket oliksidig) blir det också lättare att sätta in flänsen som bör finnas som stöd och förstärkning på undersidan. Alternativt gör man lucckan i trunkform, dvs en liten krage som sitter ovanpå tanken, och där kragen är skruvad fast i tanken och locket (manlucka, för mycket små män i så fall) i sin tur skruvas i kragen. En sådan bygger litet högre, men är kanske enklare att använda. HAr man en tank med bafflar (skvalpskott) kan man eventuellt lösa åtkomstproblemen med att ha flera öppningar, men varje öppning är en potentiell läcka. Provtryckning anbefalles och första gången man tankar knökfullt (tilloppsslangen är kanske två meter upp, alltså ett gott extra tryck på tanken) skall man vara vaksam på att man fått till tätningen.
Anders S
Finns ju att köpa, bland annat den här.
http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... 13_47.html
http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... 13_47.html