Lämplig båt för mig som är lång?
Lämplig båt för mig som är lång?
Hej
Jag har länge funderat på att köpa segelbåt.
Då jag är 203 cm lång funderar jag på vilka båtar som har nog långa sovkojer.
Jag tror Maxi 77 går men annars?
Jag tänkte lägga mellan 25000-40000kr
Någon som vet mått på en misil 2?
Jag är mycket tacksam för svar.
Mvh Daniel
Jag har länge funderat på att köpa segelbåt.
Då jag är 203 cm lång funderar jag på vilka båtar som har nog långa sovkojer.
Jag tror Maxi 77 går men annars?
Jag tänkte lägga mellan 25000-40000kr
Någon som vet mått på en misil 2?
Jag är mycket tacksam för svar.
Mvh Daniel
Re: Lämplig båt för mig som är lång?
Om det bara är du som skall få plats är alla båtar som har stickkoj som förtsätter i en koj lämpliga. En stor nackdel med Maxin är att den saknar luckgarage. Det betyder att du inte kan stå raklång vid pentryt i den båten med dina 2.03.
Alla borde ha skägg
Själv är jag 195 med ryggproblem och har kommit fram till att det i princip finns tre lösningar:
- Jättestor och jättedyr båt, i t ex HR över en viss längd står jag med mina 195 rak, vet inte hur det skulle vara för dig.
- Valfri båt förutsatt att ruffen har en sådan utformning att den lämpar sig att höja (bygga om) vid nedgången/pentry. Högt skrov och raka ruffsidor gör att det skulle funka med t ex HR 312 och Forgus 31.
- Mindre båt med stor (ju större desto bättre) rufflucka vid nedgången, t ex Cumulus, NF.
Om båten är för bred kan man inte stå rak vid luckan och brassa käk därför att köket då är för långt ut vid fribordet. På en lite mindre bred båt, t ex Cumulus, NF, Misil, etc borde det gå att sätta köket på nån form av gejdrar (heter det så?), som gör det möjligt att dra ut köket mot båtens centrumlinje vid användning. Har inte börjat söka exakt lösning, men det är vad jag planerar.
Precis som Peter K avråder jag bestämt från båt utan skjutlucka vid nedgången, t ex Maxi 77.
Har själv seglat Misil II i tre år som tonåring. Fin och prisvärd båt. Se till att få en Misil II Mark II (Misil II finns alltså i två modeller) och en som är alltigenom varvsbyggd och med inredning i gott skick (en del såldes som halvfabrikat).
- Jättestor och jättedyr båt, i t ex HR över en viss längd står jag med mina 195 rak, vet inte hur det skulle vara för dig.
- Valfri båt förutsatt att ruffen har en sådan utformning att den lämpar sig att höja (bygga om) vid nedgången/pentry. Högt skrov och raka ruffsidor gör att det skulle funka med t ex HR 312 och Forgus 31.
- Mindre båt med stor (ju större desto bättre) rufflucka vid nedgången, t ex Cumulus, NF.
Om båten är för bred kan man inte stå rak vid luckan och brassa käk därför att köket då är för långt ut vid fribordet. På en lite mindre bred båt, t ex Cumulus, NF, Misil, etc borde det gå att sätta köket på nån form av gejdrar (heter det så?), som gör det möjligt att dra ut köket mot båtens centrumlinje vid användning. Har inte börjat söka exakt lösning, men det är vad jag planerar.
Precis som Peter K avråder jag bestämt från båt utan skjutlucka vid nedgången, t ex Maxi 77.
Har själv seglat Misil II i tre år som tonåring. Fin och prisvärd båt. Se till att få en Misil II Mark II (Misil II finns alltså i två modeller) och en som är alltigenom varvsbyggd och med inredning i gott skick (en del såldes som halvfabrikat).
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Jag har med mig en ihopfällbar "pall", (Walkstool, http://www.naturkompaniet.se/Product/Pr ... px?id=6532), som finns i de flesta friluftsbutiker. Den kan man sitta på och laga mat, diska och även navigera om man kan lägga sjökorten på kök/pentry..
Det besparar ryggen en hel del om man inte kan stå rätt.
Det besparar ryggen en hel del om man inte kan stå rätt.
Maxi 77 har bara en koj som är lång dvs styrbordskojen, förpiken har för korta kojer. Babordkojen är väldigt kort.
I brist på rufflucka i köket så är det att sitta i trappen som gäller om man har utombordare, bara dra ut stegen till bekvämt läge.
Sunwind 26/27 rekomenderar jag annars. 2 st 2 meter kojer sb och bb samt 195 i förpiken. Rufflucka så man har ståhöjd i köket.
Skulle tro du kan få loss en för 50.000 numera
mer info på www.sunwindklubben.se
/Mikael
I brist på rufflucka i köket så är det att sitta i trappen som gäller om man har utombordare, bara dra ut stegen till bekvämt läge.
Sunwind 26/27 rekomenderar jag annars. 2 st 2 meter kojer sb och bb samt 195 i förpiken. Rufflucka så man har ståhöjd i köket.
Skulle tro du kan få loss en för 50.000 numera
mer info på www.sunwindklubben.se
/Mikael
Webmaster www.sunwindklubben.se
Billiga i inköp men med långa bingar och hyfsad ståhöjd i ruffen - kolla på Westerly Cirrus och Polca.
Tack så mycket för alla bra svar. Mycket att tänka på 
Jag har själv en Maxi 77, och den blir nog för trång i förpiken för dig. Jag sover hyfsat med en liten dam bredvid mig, har även sovit bredvid polarn på ~175 men då var det väl lite trångt. Själv är jag 193. SB koj är ju mer än tillräckligt lång däremot...Danielake skrev:Tack så mycket för alla bra svar. Mycket att tänka på
Som tidigare sagts har den ingen rufflucka, vilket såklart gör att det inte ens blir ståhöjd där. Däremot är den överlag mer rymlig en Misil 2 som jag även seglat en hel del i. Jag tror dock Misil 2ans soffkojer är bredare än Maxins. Förpiken i Misilen är inte den heller så mkt att hurra för.