Jag söker ett ankarspel, nytt eller begagnat, som uppfyller följande krav:
- manuellt
- horisontellt (d v s axeln är horisontell)
- fritt fall
- en och samma trumma ska kunna hantera kombinationen kätting - lina
Deplacement ca 3 ton, ankarvikt ca 7,5-10,0 kg, kättinglängd max 10 meter, resten lina.
Tips?
Jag har inte hittat något på nätet som uppfyller mina krav. Om det inte finns några manuella ankarspel som uppfyller kraven är jag intresserad av elektriska ankarspel, som går att hantera manuellt på ett bra och effektivt sätt.
Manuellt ankarspel
Manuellt ankarspel
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Manuellt ankarspel
Kanske lite off topic, men själv har jag 80 m kätting med ett 15 kg Bruce i dinglande i änden. Ankarspelet i fören är manuellt och den första tiden vi hade båten sysslade jag med att pumpa upp ankarkätting och ankare med ankarspelet. Visserligen har jag aldrig lagt ut mer än 40-50 m av kättingen, men att stå där på knä och pumpa med ett manuellt ankarspel tar även då en evighet för man får ju bara en liten bit per pumprörelse.
En morgon i stiltje tog jag helt enkelt tag om kättingen, ställde mej bredbent över ankarboxen och hissade in kätting och ankare med växeltag och märkte att både rygg och tålamod mådde bättre av den övningen än av att använda ankarspelet. Numera drar jag upp kättingen medan frun sakta kör båten framåt. När ankaret ligger rakt under båten, låser jag kättingen ett ögonblick så att båten drar loss ankaret och sen hissar jag resten. Ankarspelet använder jag egentligen inte alls längre och har det kvar endast som reserv, om motorn t.ex. inte funkar och det inte finns utrymme att segla loss ankaret.
En morgon i stiltje tog jag helt enkelt tag om kättingen, ställde mej bredbent över ankarboxen och hissade in kätting och ankare med växeltag och märkte att både rygg och tålamod mådde bättre av den övningen än av att använda ankarspelet. Numera drar jag upp kättingen medan frun sakta kör båten framåt. När ankaret ligger rakt under båten, låser jag kättingen ett ögonblick så att båten drar loss ankaret och sen hissar jag resten. Ankarspelet använder jag egentligen inte alls längre och har det kvar endast som reserv, om motorn t.ex. inte funkar och det inte finns utrymme att segla loss ankaret.
Råkar ha en sådan här - ännu inte monterad på fördäck pga tidsbrist.
http://www.slspares.co.uk/parts.php?pro ... 0+Windlass
Begagnat brittiskt kvalitets-spel för 10mm kätting/treslagen.
Prisidé 3000kr.
http://www.slspares.co.uk/parts.php?pro ... 0+Windlass
Begagnat brittiskt kvalitets-spel för 10mm kätting/treslagen.
Prisidé 3000kr.
Om man nu mot all förmodan (Sailguides forum ogillar annonser i forumet) ändå skulle få nys om att någon på forumet skulle ha ett ankarspel till salu skickar man ju ett PM, en utmärkt uppfinning för att inte moderatorer och slika skall reagera.
Anders S
Jo - så gör man ju
Ogillar själv smygreklam och annonser i trådarna.
Sorry All !
Ogillar själv smygreklam och annonser i trådarna.
Sorry All !