Naturhamn för djupgående 185cm på Svenska Högarna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bjärven
Rookie

Naturhamn för djupgående 185cm på Svenska Högarna?

Inlägg av Bjärven » sön 12 aug 2012, 00:00

Hejsan,

Jag har tidigare bara farit förbi Svenska Högarna vidare mot åland. Nu i veckan finns äntligen tid för ett stopp med landstigning. Segelbåten går 185 cm djup, ej långkölad, med peke. Min fråga blir om den nordostliga naturhamnen klarar dessa djup på någon plats? Finns det någon annan del på ön som lämpar sig för nattlång förtöjning?
Jag har tyvärr inte tillgång till något ordentligt lågskaligt kort för just SH och är mycket tacksam för era erfarenheter!

Tack på förhand,

Martin

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Naturhamn för djupgående 185cm på Svenska Högarna?

Inlägg av matz » sön 12 aug 2012, 07:42

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 13 aug 2012, 11:57

Vi har varit inne och snurrat i inre delen av bassängen (innanför bryggan) med 1.85 djupgående vid ett par tillfällen. Vår köl sitter ca 4 meter akter om fören och det går bra att komma in på flera ställen men håll ordentlig utkik för djuprännan är riktigt smal där inne. Bottennavigering brukar dock vara ganska tacksam då sikten vanligtvis är god och man kan sick-sacka mellan uppgrundningarna. Utanför bryggan går det att hitta landförtöjning på flertal ställen, företrädesvis på skären öster om Storön.

Vid rätt väderläge är favoritläget annars på Storöns insida där man kan söka landförtöjning med 1.85 meters djupgående (och betydligt mer än så) på flera ställen. Då får man solnedgången i havet och en fin promenad upp till fyren "på köpet". Västsidan är dock dåligt skyddad och någon vidare natthamn är det väl inte tal om såvida det inte är en riktigt stabil prognos och sjöhävningen är måttlig.

Bjärven
Rookie

Inlägg av Bjärven » tis 28 aug 2012, 15:35

barry skrev:Vi har varit inne och snurrat i inre delen av bassängen (innanför bryggan) med 1.85 djupgående vid ett par tillfällen. Vår köl sitter ca 4 meter akter om fören och det går bra att komma in på flera ställen men håll ordentlig utkik för djuprännan är riktigt smal där inne. Bottennavigering brukar dock vara ganska tacksam då sikten vanligtvis är god och man kan sick-sacka mellan uppgrundningarna. Utanför bryggan går det att hitta landförtöjning på flertal ställen, företrädesvis på skären öster om Storön.

Vid rätt väderläge är favoritläget annars på Storöns insida där man kan söka landförtöjning med 1.85 meters djupgående (och betydligt mer än så) på flera ställen. Då får man solnedgången i havet och en fin promenad upp till fyren "på köpet". Västsidan är dock dåligt skyddad och någon vidare natthamn är det väl inte tal om såvida det inte är en riktigt stabil prognos och sjöhävningen är måttlig.
Jag tackar så mycket för den utförliga beskrivningen. Det är självfallet lockande att ge sig in i den riktiga hamnen, men då båten är lånad och utan bogproppar att vända sig med är jag inte djärv nog. Jag kommer att nöjja mig med att hålla mig up to date med vädergudarna och hålla mig till Arholma-Landsortplatserna, vilka jag nu fått reda på funkar bra får vårt djupgående.

VH

Martin

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 29 aug 2012, 08:35

Ursäkta - ser nu att min text är lätt att missförstå. Den riktiga hamnen ("bassängen") går inte att ligga i med annat än motorbåt (skulle tro inloppet är max 1 meter djupt). Den nyttjas dessutom av familjerna som bor och förvaltar öns faciliteter och bör inte användas annat än som nödhamn av andra. Jag syftade på rännan som går mellan Storön och skären utanför densamma hela vägen ner till Skvimpaskär. Här går det som sagt att leta sig ner en bit söder om bryggan med försiktig bottennavigering även med 1.85 m djupgående.

Skriv svar