Segelfri höjd GötaÄlvbron?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
cruisaren
Diamantmedlem

Segelfri höjd GötaÄlvbron?

Inlägg av cruisaren » tis 07 aug 2012, 14:45

Hej!
Båten skall snart passera ut i salta vattnet igen efter 2 år på ostkusten. Läser på sjöfartsverkets hemsida att den segelfria höjden på göta älvbron är 18.3 meter.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrast ... taalvbron/

Är det någon som vet mer exakt hur stora marginaler som finns i dessa siffror? (Mätte i våras maströr + VHF-antenn till 19,15 meter och då kan man dra av lite eftersom masten står en bit under vattnet). Trist att orsaka trafikinfarkt om det inte är nödvändigt...

Niklas S
Faurby424 Alinde

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Segelfri höjd GötaÄlvbron?

Inlägg av Ridax » tis 07 aug 2012, 15:04

Vet inte om de har sänkt höjden? Mittspannet har varit markerat med 19,5m, så det borde vara lugnt för din del. Jag passerade ibland med en båt som hade ca 19m + VHF-antenn 1m så totalt 20m. Begärde bro-öppning för säkerhetsskull, någon gång var brovakten tveksam men bestämde sig för att öppna. När man gick under så såg det ut som om det hade klarat sig, fast det kan ju vara svårt att se nerifrån.

http://broer.no/bro/index.php?ID=46

Men det bästa är väl att helt enkelt anropa på kanal 9 och berätta hur det ligger till med höjden. För att passera i mittspannet så skall du ju ändå ha klarsignal, även vid stängd klaff, om jag fattade det rätt.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 07 aug 2012, 23:08

Jag ser Göta-Älvbron från jobbet och noterade för ett tag sedan att skylten på mittspannet numera anger 18,något meter mot 19.5 meter tidigare. Jag funderade då på hur det kom sig att bron hade krympt.

För någon vecka sedan gick jag under Skaftöbron och konstaterade då att segelfri höjd även där sänkts med ca 1 meter, till 15,4 meter.

Någon som känner till varför broarna på Västkusten krymper?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 aug 2012, 06:34

18.3 m , tydligen.

Bron har nog inte "kympit", utan det handlar nog om definitioner och säkerhetsmarginaler. Tydligen lägger man till en säkerhetsmarginal för sjögång ovanpå korrektionen för högvatten, och i Götaälvbrons fall kan det ju i så fall förklara saken. Högvattnet räknas ut som ett genomsnitt av årets högsta högvatten under en följd av år, och det kan ju ha rört på sig.

Om båten (inklusive antenspjut och vindgivare) ligger på eller nära gränsen skall man förstås inte busa på, men med 19 uppmätta meter borde det ju gå bra. "Det verkade som en bra ide just då" är å andra sidan inte vad försäkringsbolaget vill höra om det krasar på ett dyrt sätt. Man kan också veta litet mer om man kontrollerar pegeln som borde sitta vid inloppet till spannet och räknar (två gånger) på vattenståndet. Jag hade samrått med brovakten och sett till att undvika de för fordonstrafiken heliga tiderna 6-9 och 15-18. (Att norrmän, de eviga friskusarna och optimisterna räknar med 20 meter förvånar mig inte det minsta).
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 13 aug 2012, 10:36

Detr gick fint. Brovakten öppnade för Alinde och ytterligare 4 båtar under passagen på söndagen. Det finns f.ö. en järnvägsbro som "alla" behöver öppning för, strax norr om Tingstadstunneln med fri höjd 6 meter vilken hanteras av samme vakt som sitter uppe i GötaÄlvbron.
Huruvida GötaAälvbron är högre än våra 18.65 är således fortfarande höljt i dunkel:-)

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 13 aug 2012, 11:23

cruisaren skrev:Det finns f.ö. en järnvägsbro som "alla" behöver öppning för, strax norr om Tingstadstunneln med fri höjd 6 meter vilken hanteras av samme vakt som sitter uppe i GötaÄlvbron.
Kom alltså Marieholmsbron som en överraskning för dig? :D

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 13 aug 2012, 12:59

Ja om jag skall vara ärlig har jag nog sovit mig över den när jag åkt tåget från Stenungsund i min ungdom (eller kanske inte reflekterat att min båt 20 år senare skulle passera här) 8) .

Jag kanske är ensam men i min Göteborgsbilfararvärld finns det fyra broar man har koll på längs Älven. Bohus, Angereds, Göta Älv och Ävsborgsbron. Har lite av norsk blinkers över sig. Fungerer icke - fungerer- fungerer icke - fungerer... :D

Skriv svar