Toatömning i Finland/Åland
Toatömning i Finland/Åland
Har åter igen semestrat med båten i Åländska och Finska farvatten. Har råder, sedan ett antal år, totalförbud för utsläpp av toa-avfall i havet. Båtar ska ha däckstömning och i de flesta gästhamnar samt en del fritidshamnar finns anläggningar för sugtömning. Ett bra utbyggt nät, i alla fall i de vatten jag har besökt. Här ligger vi svenskar lite efter men sakta men säkert närmar sig ett förbud även hos oss en en utbyggnad av sugtömningsanläggningar pågår som bäst.
Men det som förundrat mig lite är hur få båtar det är som besöker de Åländska/Finska sugtömningsstationerna! (jag har varit inne på ämnet förut i en annan tråd men det var lite utanför ämnet, därför startar jag en ny). Nu har jag väl inte tillbringat hela min semester sittandes vid olika sugtömningsstationer för att räkna båtar men inte alltför sällan kan man från sin gästhamnsplats se bränslestation/sugtömning. Och jag tycker att man åtminstone några gånger borde se båtar åka dit för att tömma sina toatankar. Under de två veckor vårt besök varade observerade jag två (2) båtar som sugtömde sina tankar.
Nu lär det väl inte gå att få ett ärligt svar på denna fråga men kan det vara så att de finska båtarna skiter i förbudet och tömmer sina tankar i havet precis som förr?
I så fall är ju lagen verkningslös! Misstänker i så fall att vi i Sverige får ett likadant beteende.
Ni får inte uppfatta det som att jag är emot förbudet med toatömning, det är snarare frånvaron av tömmande båtar som bekymrar mig.
Kan det vara så att då man bara gjort "lilla behovet" i tanken så tömmer man i havet men då man gjort "stora" så åker man till tömningsstationen?
Men det som förundrat mig lite är hur få båtar det är som besöker de Åländska/Finska sugtömningsstationerna! (jag har varit inne på ämnet förut i en annan tråd men det var lite utanför ämnet, därför startar jag en ny). Nu har jag väl inte tillbringat hela min semester sittandes vid olika sugtömningsstationer för att räkna båtar men inte alltför sällan kan man från sin gästhamnsplats se bränslestation/sugtömning. Och jag tycker att man åtminstone några gånger borde se båtar åka dit för att tömma sina toatankar. Under de två veckor vårt besök varade observerade jag två (2) båtar som sugtömde sina tankar.
Nu lär det väl inte gå att få ett ärligt svar på denna fråga men kan det vara så att de finska båtarna skiter i förbudet och tömmer sina tankar i havet precis som förr?
I så fall är ju lagen verkningslös! Misstänker i så fall att vi i Sverige får ett likadant beteende.
Ni får inte uppfatta det som att jag är emot förbudet med toatömning, det är snarare frånvaron av tömmande båtar som bekymrar mig.
Kan det vara så att då man bara gjort "lilla behovet" i tanken så tömmer man i havet men då man gjort "stora" så åker man till tömningsstationen?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Toatömning i Finland/Åland
I helgen såg jag fyra båtar på en dag som tömde vid den flytande tömningsstationen vid Högsåra och då satt jag ju inte heller direkt och spanade in den konstant...
Om man ligger vid gästhamn varje natt blir det ju nästan ingenting i holdingtanken heller om man använder toaletterna på land.
Om man ligger vid gästhamn varje natt blir det ju nästan ingenting i holdingtanken heller om man använder toaletterna på land.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Precis. Vi tömmer/tömde oftast tanken en gång per år, vid upptagning. Är mera frågan om attityder tror jag, eller som noterats annorstädes på forumet:Om man ligger vid gästhamn varje natt blir det ju nästan ingenting i holdingtanken heller om man använder toaletterna på land.
Seglar man med barn så är det dessutom kortare dagsetapper som gäller (i varje fall om man vill slippa gnäll). Säg 10-30M och då fylls tanken relativt långsamt.Gick alldeles utmärkt. Det svåra var att få barnen att förstå att det var toaletten i land som gällde, även om man behövde göra lite tyngre saker på kvällen.
Sedan skulle jag gärna se statistik jag med, men problemet med de tankar som töms av HSR är att de töms med samma fartyg som tömmer utedassen så där kan man inte särskilja mängder. Vet inte om det finns några mängdmätare på de stationer som är på land och kopplade till kommunalt avloppsnät, men jag har frågat.
/Anders G
Om vi ponerar att tömningsstationerna inte används i någon sorts rimlig, förväntad omfattning kan ju det bero på att man tömmer hejdlöst i havet (ögontjänarhypotesen) eller på något helt annat: att det verkliga behovet är mycket mindre än man tänkt sig.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Men i avsaknad av statistik så blir allt hypoteser. Faktum kvarstår dock: Med litet eftertanke och vilja att rucka på invanda rutiner kommer man långt mellan tanktömningarna.
Edit. Universitetet i Vasa gjorde en undersökning bland besökarna på båtmässan i H:fors 2009. Det mest efterfrågade var flera mackar, därefter kom sugtömningsplatser och mottagning av avfall. Rapporten (på finska) finns här:
www.uwasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-299-1.pdf
Man skulle knappast efterfråga sugtömning om man inte avsåg att använda denna, eller hur?
Edit. Universitetet i Vasa gjorde en undersökning bland besökarna på båtmässan i H:fors 2009. Det mest efterfrågade var flera mackar, därefter kom sugtömningsplatser och mottagning av avfall. Rapporten (på finska) finns här:
www.uwasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-299-1.pdf
Man skulle knappast efterfråga sugtömning om man inte avsåg att använda denna, eller hur?
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G
Vad är det du säger, människa! Kan den här bestämmelsen ha grundats i rena hypoteser, och inte i statistik och fakta? Panik, elände och skandal!AndersGustafsson skrev:Men i avsaknad av statistik så blir allt hypoteser. Faktum kvarstår dock: Med litet eftertanke och vilja att rucka på invanda rutiner kommer man långt mellan tanktömningarna.
Hur och varför lagar stiftas är stort och viktigt det också. Det kan ju t o m tänkas att bajset aldrig varit det problem som man antagit, ens i den lilla skalan. Det vore i så fall inte första gången lagstiftning skjutit snett.
Sedan kan man alltid anse att om det stora båtproblemet är att man måste skaffa tömningsbeslag till ett T-rör på sin septiktank, så har man kanske inte så stora problem.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kanske snarare så att ingendera sidan har 100% torrt på fötterna i sin argumentation.Kan den här bestämmelsen ha grundats i rena hypoteser, och inte i statistik och fakta?
/Anders G
Logiken i de finska toatömningsreglerna är ju lite skruvad, som det brukar bli när höga ekologiska ideal ska transformeras till regler.
Toalettavfall får inte tömmas i havet. Däremot finns det finns inget tvång för en ägare till en fritidsbåt att installera septiktank med toasug. Massor av motorbåtar och mindre segelbåtar har ingen toa alls och kan lagligt låta allt fast och flytande gå i sjön. Det finns alltså inte ett generellt förbud mot att uträtta behoven i havet, vare sig för båtar med tömningssystem eller utan sådant.
Men OM det finns toa ombord, ska det finnas septiktank med toasug och toalettavfallet får tömmas bara på för detta avsedda platser.
Remarkabelt var att när toaavfallsförbudet för fritidsbåtar i tiden kom i Finland, så medgav miljötjänstemännen att dess inverkan på belastningen av Östersjön är marginell, men att man måste "föregå med gott exempel", "dra sitt strå till stacken" mm. dyl. Lite av typisk "feel good"- miljöåtgärd över det hela: stora investeringar krävdes av båtägare i avfallssystem och av kommuner o a i sugtömningsstruktur utan att man på allvar beräknade de reella effekterna. Gesten var det viktigaste.
Så alltså i Finland i tiden. Kanske det hela förbereds bättre i Sverige
Toalettavfall får inte tömmas i havet. Däremot finns det finns inget tvång för en ägare till en fritidsbåt att installera septiktank med toasug. Massor av motorbåtar och mindre segelbåtar har ingen toa alls och kan lagligt låta allt fast och flytande gå i sjön. Det finns alltså inte ett generellt förbud mot att uträtta behoven i havet, vare sig för båtar med tömningssystem eller utan sådant.
Men OM det finns toa ombord, ska det finnas septiktank med toasug och toalettavfallet får tömmas bara på för detta avsedda platser.
Remarkabelt var att när toaavfallsförbudet för fritidsbåtar i tiden kom i Finland, så medgav miljötjänstemännen att dess inverkan på belastningen av Östersjön är marginell, men att man måste "föregå med gott exempel", "dra sitt strå till stacken" mm. dyl. Lite av typisk "feel good"- miljöåtgärd över det hela: stora investeringar krävdes av båtägare i avfallssystem och av kommuner o a i sugtömningsstruktur utan att man på allvar beräknade de reella effekterna. Gesten var det viktigaste.
eriksbo1 skrev:Logiken i de finska toatömningsreglerna är ju lite skruvad, som det brukar bli när höga ekologiska ideal ska transformeras till regler.
Gesten (symbolvärdet) är ju inte heller inte alldeles oviktig.
Det kan bli så här också. Ju mer jag funderar, ju mer tror jag på "ögontjänarhypotesen". Givetvis måste det sedan finnas en kritisk massa av tömningsstationer om det skall fungera, liksom att man vänjer sig vid att gå den omvägen då man kan. Men i en situation där det är a) relativt ont om tömningsstationer och b) tömningsstationens nyttjande hänger på att tanken är rimligt full just då och c) medelseglaren tillåter sig en viss pragmatism (läs, tömmer till sjöss, men med förstånd), så kan det dröja innan man ser de här köerna vid stationerna.
Anders S
Det nämns att om man ligger de flesta nätterna i gästhamn eller naturhamn med toa behöver det knappt bli något alls som hamnar i toatanken. Och visst -när vi ligger i gästhamn använder vi för det mesta landtoaletten utom då möjligen kl 3 på natten när man inte orkar ta på sig kläderna och springa upp (vissa gästhamnstoaletter är faktiskt stängda nattetid, märkligt nog!). Vi kan däremot inte avhålla oss från att kissa under de dagliga seglingarna på 5-10 timmar. Även fast det inte blir så många dl per gång, kanske några pumptag med spolvatten också, så fyller vi varje dag på några liter i tanken. Så några gånger i veckan behöver vi tömma tanken även fast vi frekvent använder gästtoaletterna.
Nyss hemkommen efter en tvåveckors seglats i den åländska och åboländska skärgården måste jag tyvärr tillstå att inga iakttagelser gjordes om folks användning av sugtömningarna. Upplevelserna under sommarveckorna var av ett annat slag, lyckligtvis. Men nej, jag tror inte folk är "ögontjänare". Säkert finns det smitare, men båtfolket är för det mesta laglydig medelklass, som gör som myndigheterna föreskriver. Dessutom har jag den känslan att många s k äkta hälfter inte ser med blida ögon på att släppa bajs i vattnet, om nån skulle kända sig frestad att överträda förbudet. En återhållande kraft s a s. Troligtvis ser man efter förbudet mera "sparsamt" på användningen av WC:n ombord, spolar mindre, använder landtoa, hyvar överbord från hink eller potta under gång (i sig helt lagligt).
-
Spikifoten
- Guldmedlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.103 ... ens-vatten
Man kan ju fråga sig om man inte silar mygg och sväljer elefanter, eller hur nu ordspråket lyder.
I övrigt så sugtömde vi tanken vid ett par tillfällen i somras, och det visade sig fungera både enkelt och bra. Känns mycket bättre än att släppa ut det i havet tycker jag.
Man kan ju fråga sig om man inte silar mygg och sväljer elefanter, eller hur nu ordspråket lyder.
I övrigt så sugtömde vi tanken vid ett par tillfällen i somras, och det visade sig fungera både enkelt och bra. Känns mycket bättre än att släppa ut det i havet tycker jag.