Epoxibehandling
Epoxibehandling
Började igår den mödosamma och skittrista nedslipningen av min ojämna botten för att kunna epoxybehandla och få till en jämn yta. Hur jag ska gå till väga på skrovet har jag koll på, men hur bär man sig åt på järnkölen? Räcker det med nedslipning och målning i rätt antal lager, eller är det blästring som gäller för att få fason på kölen? Helst vill jag slippa blästring och rondellslipning om det går, detta för att slippa damma ner min och grannarnas båtar med metalldamm.
Tips önskas alltså!
Vill inte köra med olika mönjor, om jag inte måste...
Tips önskas alltså!
Alla borde ha skägg
Re: Epoxibehandling
Har själv bara haft en båt med utvändig köl som egentligen hade varit i behov av behandling pga rost. Men båten såldes vidare ganska snart för husfriden skull.
Läste i boken Plastbåtsvård http://www.bokus.com/bok/9789197009461/ ... iberskrov/ om en metod för att epoxybehandla en järnköl.
Metoden gick ut på att slipa en mindre bit ren från rost. Sedan lägga på epoxy och med en roterande stålborste slipa över den behandlade ytan och sen upprepa det hela tills hela kölen var behandlad. Heltäckande klädsel anbefalldes både på den som slipar och på slipmaskinen.
Hur man skulle göra med grannbåten tog inte upp vad jag kommer ihåg, men det bör nog finnas en bra avskärming, om man inte har ett eget båthus.
Läste i boken Plastbåtsvård http://www.bokus.com/bok/9789197009461/ ... iberskrov/ om en metod för att epoxybehandla en järnköl.
Metoden gick ut på att slipa en mindre bit ren från rost. Sedan lägga på epoxy och med en roterande stålborste slipa över den behandlade ytan och sen upprepa det hela tills hela kölen var behandlad. Heltäckande klädsel anbefalldes både på den som slipar och på slipmaskinen.
Hur man skulle göra med grannbåten tog inte upp vad jag kommer ihåg, men det bör nog finnas en bra avskärming, om man inte har ett eget båthus.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Tänk rätt nu! Skrovet vill du ha osmoskyddat och slätt. Kölen vill du ha rostskyddad och slät. Epoxys rostskydd hänger helt på att kölen i så fall är ren och perfekt målad och oskadad. Du måste inte välja att måla båda delarna med olika färg. Skrovet blir kanon med ren epoxy med rätt förutsättningar, järnkölen hade jag valt att a) inte ta ner till rena järnet om den är i gott, rostfritt skick eller b) slipa ner med rondell och grundmåla med interprotect enligt programmet och profilspackla i alla gropar (man kör tydligen ett par skikt innan finspackling och sedan ett antal skikt ovanpå finspacklingen, typ sju eller så (pust).Peter_K skrev:Började igår den mödosamma och skittrista nedslipningen av min ojämna botten för att kunna epoxybehandla och få till en jämn yta. Hur jag ska gå till väga på skrovet har jag koll på, men hur bär man sig åt på järnkölen? Räcker det med nedslipning och målning i rätt antal lager, eller är det blästring som gäller för att få fason på kölen? Helst vill jag slippa blästring och rondellslipning om det går, detta för att slippa damma ner min och grannarnas båtar med metalldamm.
Tips önskas alltså!
Anledningen är att det är oundvikligt att kölen får en kyss som skadar ytskiktet, om inte annat då man ställer båten på land, och då man behöver underhålla järnkölens målning mycket oftare än skrovets. Har man då ett färgprogram på kölen kan man fläckbättra, medan det är mycket svårare med ett epoxyprogram.
Anders S
Inser att jag måste förtydliga.
Med epoxy menar jag inte den lösningsmedelsfria från t ex West, utan planen är att köra epoxybaserade grundfärgen från Biltema. Den har ett oslagbart pris och kan användas ner till +5 grader, medan den lösningsmedelsfria kräver +18 grader.
Med epoxy menar jag inte den lösningsmedelsfria från t ex West, utan planen är att köra epoxybaserade grundfärgen från Biltema. Den har ett oslagbart pris och kan användas ner till +5 grader, medan den lösningsmedelsfria kräver +18 grader.
Alla borde ha skägg
Då har jag inga invändningar. Den verkar påminna mycket om t ex Internationals variant.Peter_K skrev:Inser att jag måste förtydliga.
Kölens grundskick (uschäkta...) får avgöra om du tar ner den helt eller nöjer dig med att underhålla den och låter den hänga med. Sedan tror jag att just Coppercoat bör läggas ovanpå ren epoxy och i vart fall inte på tvåkomponents grundfärg om den inte fått härda och vädra ett bra tag. Det kan nog tänkas (som jag skrev i andra tråden) att epoxy utanpå ens tvåkomponentsfärg inte är så bra.
Anders S
Jag gjorde som Anders S beskriver ovan: konstaterade att kölen var i bra skick efter lite skrapning och slipning. Kölen var epoxibehandlad sedan tidigare. Jag spacklade, slipade och målade med epoxi. Funkade mycket bra.
kan vara värd att tänka på. kölen ska vara rent från rost innan målning. Slipning gör att rosten inarbetas i järnet. Det är därför blästningen är att föredra. Sen gäller det också att lägga på första lager snabbt innan järnytan börjat oxidera. även luften innehåller vatten!
Vilken typ av epoxi man använder är väl mer en smaksak. lösningsmedelbaserad vill gärna ha fler skikt än icke lösningsbaserad för att täta till porösiteten som uppstår genom avdunstande lösningsmedel.
Vad gäller prisskillnad kan man också ha i åtanken att man behöver betydligt mer färg av den lösningsbaserade typen då en relativ stor del är lösningsmedel som förånger. Fördelen med lösningsmedelbaserad är naturligtvis att man kan apicera i lägre temperaturer.
när jag behandlade min båt var det jobbigast att få ytan jämn. Jag körde med långbräda som jag klistarde slippapper på (ca. 1,5-2m långt). Kölen mallade men det är en annan historie.
Vilken typ av epoxi man använder är väl mer en smaksak. lösningsmedelbaserad vill gärna ha fler skikt än icke lösningsbaserad för att täta till porösiteten som uppstår genom avdunstande lösningsmedel.
Vad gäller prisskillnad kan man också ha i åtanken att man behöver betydligt mer färg av den lösningsbaserade typen då en relativ stor del är lösningsmedel som förånger. Fördelen med lösningsmedelbaserad är naturligtvis att man kan apicera i lägre temperaturer.
när jag behandlade min båt var det jobbigast att få ytan jämn. Jag körde med långbräda som jag klistarde slippapper på (ca. 1,5-2m långt). Kölen mallade men det är en annan historie.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Mina erfarenheter: Ren epoxy är svår att få bra yta på, kräver mycket slipning , ytan kan får ränder och rinningar, som blir stenhårda. Bra, starkt, kan bli tungjobbat. Var noggrann! Jag valde färg, som Peter K tänker sig att göra, det blev totalt sett bra. Epoxy var inte att tänka på, eftersom det låg ett lager sk "äkta tjärepoxy" i botten. Denna yta måste göras minutiöst ren om man vill att lösningsmedelsfri epoxy skall fästa.MiniMe skrev:kan vara värd att tänka på. kölen ska vara rent från rost innan målning. Slipning gör att rosten inarbetas i järnet. Det är därför blästningen är att föredra. Sen gäller det också att lägga på första lager snabbt innan järnytan börjat oxidera. även luften innehåller vatten!
Mini-me:s långbräda är mycket användbar, jag har gjort sådana av plywood och (relativt) billiga bandslipband som häftas på med häftpistol. Man behöver inte två meter långa, men 50-60 cm är inte fel. Färg (internationall interprotect med lösningsmedel bygger inte lika bra, men s-t-r-ä-c-ke-r å andra sidan till en duglig yta. Baksidan, 7 skikt om man vill slipa på grundfärgen (ganska lättslipad) eller 5 skikt om man målar bottenfärg direkt på grunden. Det där är en smaksak - andra säsongen man målar polerande (om man använder sådant) så får man rätt enkelt fin yta (sickel, slipkloss...). Tänk på att måla grundfärgen omväxlande nyanserad (behövs minimal skillnad, så man ser mistor) och tänk gärna på ett varningsskikt av bottenfärgen i avvikande färg. Jag valde röd färg med svart ytterst då har jag koll på lagren. Den som väljer Coppercoat får tänka ut något sätt att se ifall ytskiktet (förhoppningsvis inte) lossnar. Och så var det det där med om Coppercoat sitter bra nog ovanpå epoxybasrad grundfärg?
Jag har förstått att den slipning som behövs för att trimma upp kopparskiktet på Coppercoat är helt obetydlig, lika enkel eller enklare än att hyfsa vanlig bottenfärg.
Anders S
Jag svarade Peter K i ett annat forum på hur jag gjorde då jag köpte min båt och kan väl dra proceduren här oxå.
Med stålborstrondeller till vinkelslipen fick jag utan för mycket värme i materialet vilket påskyndar oxideringen igen en ren yta som jag sedan efterbehandlade med ett medel från det kända Biltema. De har ett medel de kallar för "rostätare" som omvandlar det som finns kvar till en död materia som bli övermålningsbar. De säger oxå att medlet fungerar som en primer för epoxymålning efteråt.
Jag penslade på medlet som är en gråaktig sörja som luktar ammoniak, det som var rost, alltså inget löst hängande utan det som kan sitta kvar i porerna men även den nakna rena stålytan färgas svart som ett bevis på att materialet förvandlas från oxidationsyta till skyddad sådan. För varje lager som i sig är snabbtorkande på kanske 10-15 minuter la jag på tills det inte längre färgades svart utan behöll sin gråa färg. Därefter på med epoxygrundfärgen i 5 lager totalt. Än idag 6 år senare finns inga genomslag eller färgsläpp på kölbladet, ett par mindre skador i framkant på bulben går inte att undvika då man känner sig fram i nya vikar.
Med stålborstrondeller till vinkelslipen fick jag utan för mycket värme i materialet vilket påskyndar oxideringen igen en ren yta som jag sedan efterbehandlade med ett medel från det kända Biltema. De har ett medel de kallar för "rostätare" som omvandlar det som finns kvar till en död materia som bli övermålningsbar. De säger oxå att medlet fungerar som en primer för epoxymålning efteråt.
Jag penslade på medlet som är en gråaktig sörja som luktar ammoniak, det som var rost, alltså inget löst hängande utan det som kan sitta kvar i porerna men även den nakna rena stålytan färgas svart som ett bevis på att materialet förvandlas från oxidationsyta till skyddad sådan. För varje lager som i sig är snabbtorkande på kanske 10-15 minuter la jag på tills det inte längre färgades svart utan behöll sin gråa färg. Därefter på med epoxygrundfärgen i 5 lager totalt. Än idag 6 år senare finns inga genomslag eller färgsläpp på kölbladet, ett par mindre skador i framkant på bulben går inte att undvika då man känner sig fram i nya vikar.
Hur gör man på undersidan av bulben? Båten står ju på kölen... Min ojämna och rostfläckiga köl är nu ren från färg, och jag har tänkt ta bort all rost sen snabbt på med Gelshield. Men hur gör jag på undersidan av kölen?J@nne skrev:Jag svarade Peter K i ett annat forum på hur jag gjorde då jag köpte min båt och kan väl dra proceduren här oxå.
Gör klart hela kölen (utom ytorna under pallningsvirket) - sen får du får smörja dina hamngubbar med lite fikabröd så att de lyfter båten o flyttar pallningen så att du kommer åt att göra samma behandling som på resten av kölen.
Står just NU och slipar ner min båt för att göra samma sak som i tråden. (ALLT under vattenlinjen, inkl järnkölen)
Hade tänkt använda Biltemas pga av priset.
Hur har ni fått på kletet med bra resultat? Undrar lite om jag ska rolla eller spruta, vill ju gärna få en hygglig finsich.
Och hur mycket ska den förtunnas ut isåfall?
"nån" sa att man skulle hälla i lite bottenfärg i sista lagret för vidhäftningens skull (?) Hur mycket i såfall?
Biltemas epoxi fanns bara i en färg, Var hittar jag något att bryta av kulören med? ( så jag ser var jag målar)
Många frågor, men jag hinner inte uppfinna hjulet igen.
/Thomas
Hur har ni fått på kletet med bra resultat? Undrar lite om jag ska rolla eller spruta, vill ju gärna få en hygglig finsich.
"nån" sa att man skulle hälla i lite bottenfärg i sista lagret för vidhäftningens skull (?) Hur mycket i såfall?
Biltemas epoxi fanns bara i en färg, Var hittar jag något att bryta av kulören med? ( så jag ser var jag målar)
Många frågor, men jag hinner inte uppfinna hjulet igen.
/Thomas
Jag rollade Biltemas oförunnat med korthårig mohair-roller. Den ska tvättas och torka innan användning, annars luddar den. Jag köpte Biltemas enlitersburkar för att få rätt blandförhållande, en liter räckte till hela skrovet och kölen på min åttametersbåt, det blev en skvätt över. Blev hur slätt som helst.
Jag lät allt härda ut innan jag slipade av botten med excenterslip med 180-pappaer (tror jag...). Sedan la jag på ett lager Lefant-epoxy och direkt efter jag gått ett varv la jag ett lager Lefant bottenfärg. Verkar sitta.
Jag bröt epoxyn med brytpasta för färg som jag hade stående i källaren, fåkade vara grön umbra så vartannat lager blev grått. Körde sex lager på skrovet och hela tolv på kölen då jag drog på ett varv på kölen samtidigt som jag körde på färg på fläckarna där jag haft pallningen.
Jag lät allt härda ut innan jag slipade av botten med excenterslip med 180-pappaer (tror jag...). Sedan la jag på ett lager Lefant-epoxy och direkt efter jag gått ett varv la jag ett lager Lefant bottenfärg. Verkar sitta.
Jag bröt epoxyn med brytpasta för färg som jag hade stående i källaren, fåkade vara grön umbra så vartannat lager blev grått. Körde sex lager på skrovet och hela tolv på kölen då jag drog på ett varv på kölen samtidigt som jag körde på färg på fläckarna där jag haft pallningen.
Alla borde ha skägg
att hälla lösningsmedel i epoxin gör det hela ganska meningslöst. Hela poängen attthomask skrev:Står just NU och slipar ner min båt för att göra samma sak som i tråden. (ALLT under vattenlinjen, inkl järnkölen)
Många frågor, men jag hinner inte uppfinna hjulet igen.![]()
/Thomas
epoxibehandla är att få ett porfritt skikt som är vattentätt. Häller du i lösningsmedel så bildar detta mikroskopiska blåsor som är allt annat än vattentätt.
Därav att man skall använda lösningsmedelfri epoxi.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
det finns olika skolor och sen tillkommer vilka förutsättningar man har. lösningsmedelsbaserad epoxi vill gärna ha fler lager men är lättare att bearbetaroch kan läggas på i lägre temperaturer. Genom fler lager täcks tydligen mikrokanalerna.peterh skrev:att hälla lösningsmedel i epoxin gör det hela ganska meningslöst. Hela poängen attthomask skrev:Står just NU och slipar ner min båt för att göra samma sak som i tråden. (ALLT under vattenlinjen, inkl järnkölen)
Många frågor, men jag hinner inte uppfinna hjulet igen.![]()
/Thomas
epoxibehandla är att få ett porfritt skikt som är vattentätt. Häller du i lösningsmedel så bildar detta mikroskopiska blåsor som är allt annat än vattentätt.
Därav att man skall använda lösningsmedelfri epoxi.
Spruta eller rullar? jag har provat både och. i och med man kan inte spädda ut epoxi hur mycket som helst för att få fram bra resultat så fick jag inte fram resultatet med sprutning som jag hoppades på även den ytan var inte helt slät och jag fick slipar i alla fall.
Det är bra med olika kulörer. Det går säkerligen att köpa lite pigment som man kan hälla i men det försämra tätheten något enligt personerna i färgbutiken. Jag skulle dock säga att det gör inte så mycket om man lägga på istället en - två extralager epoxi på.
Peter