Hur laga skada i teakfaner?
Hur laga skada i teakfaner?
Har fått ett fult jack i en lucka, ganska stort: 12x7mm och 2mm djupt.
Faneren är intryckt men intakt.
Hur fixar man det här på lämpligaste sätt?
Faneren är intryckt men intakt.
Hur fixar man det här på lämpligaste sätt?
Re: Hur laga skada i teakfaner?
Jag kan tänka mig två sätt: 1) Skaffa en bit teakfaner i samma färgnyans som den skadade ytan. Svårt men det finns ju bets. Det finns faner som är 0,7 eller 2,5 mm. 2,5mm är nog lättast att hantera. Med hjälp av en handöverfräs/överhandsfräs och en pinnfräs av hårdmetall fräser du ner en rektangulär yta som täcker skadan. Fräsdjup ca 2,4mm. Rektangeln får naturligtvis rundade hörn. Därefter formar du en bit av faneren som passar i den urfrästa delen som hand i hanske. Småpillrigt, men det går. Sedan epoxylimmar du fanerbiten. Slutligen slipar du ner den jäms med den gamla ytan och ytbehandlar efter behov.
2) Ett enklare sätt fast inte osynligt är att spackla skadan med Tonkinois transparanta linoljespackel och sedan slipa och lacka ett par-tre varv. Om spacklet torkar för fort kan det rynka sig. Då är det bara att slipa ner rynkorna och dra på ett nytt lager spackel.
/S
2) Ett enklare sätt fast inte osynligt är att spackla skadan med Tonkinois transparanta linoljespackel och sedan slipa och lacka ett par-tre varv. Om spacklet torkar för fort kan det rynka sig. Då är det bara att slipa ner rynkorna och dra på ett nytt lager spackel.
/S
Sakta i backarna! Måste man laga som Naffats föreslår är det så man gör, men pröva att stryka skadan först. Jag skojar inte; om man fuktar och värmer skadan med ett strykjärn (presstrasa) kan träet resa sig igen och även om skadan nog inte blir osynlig,betydligt bättre.
OBS: fungerar inte på bilar.
OBS: fungerar inte på bilar.
Anders S
Det ser ut som om faneret är lagt på ett mjukt underlag, hålet ser förhållandevis djupt ut? Det finns "spackel"/vax med olika träliknande nyanser som man kan laga hål med. Lite som hård modellera. Genom att lägga i olika nyanser så kan man få fram något som liknar ådring eller ännu lättare en knagg. Eventuellt kan lite lack behövas på toppen.
/u
/u
Tinúviel - en OC35 ketch
Den artistiske allmogekonstnären kan ju måla ådring! Men prova fukt-&-värme-tricket också !Ulf.Ason skrev:Det ser ut som om faneret är lagt på ett mjukt underlag, hålet ser förhållandevis djupt ut? Det finns "spackel"/vax med olika träliknande nyanser som man kan laga hål med. Lite som hård modellera. Genom att lägga i olika nyanser så kan man få fram något som liknar ådring eller ännu lättare en knagg. Eventuellt kan lite lack behövas på toppen.
/u
Anders S
Med vaxet krävs det inte någon Da Vinci - det räcker med att blanda i några strimmor av mörkare vax så lurar man ögat. Det är ganska enkelt att få till en levande yta.Anders S skrev:Den artistiske allmogekonstnären kan ju måla ådring! Men prova fukt-&-värme-tricket också !Ulf.Ason skrev:Det ser ut som om faneret är lagt på ett mjukt underlag, hålet ser förhållandevis djupt ut? Det finns "spackel"/vax med olika träliknande nyanser som man kan laga hål med. Lite som hård modellera. Genom att lägga i olika nyanser så kan man få fram något som liknar ådring eller ännu lättare en knagg. Eventuellt kan lite lack behövas på toppen.
/u
Exempel: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=80500050
Tinúviel - en OC35 ketch
Strykjärnstricket fungerade riktigt bra!
Efter säsongen tänkte jag fixa det sista med linoljespackel eller vax, vore skönt att slippa ta till fräsen även om slutresultatet säkert bli bra.
Efter säsongen tänkte jag fixa det sista med linoljespackel eller vax, vore skönt att slippa ta till fräsen även om slutresultatet säkert bli bra.