Tips for å seile med hund

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PC
Platinamedlem

Tips for å seile med hund

Inlägg av PC » fre 06 jul 2012, 21:00

Noen tips om seiling med hund?
Jeg har en westie på fire måneder (livlig!) og en Albin Express. Min datter her hos sin farmor og farfar. Og jeg har en uke ferie.
Hunden har vært med i Expressen på et par korte turer og det går ganske fint. Sist la hun seg under skjøtebjelken og syntes det var greit. Men hva med lengre turer og toalettbesøk. Er det noen som har hund ombord over lengre turer og kan dele erfaringer?

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Tips for å seile med hund

Inlägg av matz » lör 07 jul 2012, 07:05

11m.jpg
Pröva med en dörmatta som liknar gräs, gör ett hål som du fäster en tunn lina, lägg den på däck och när hunden gjort sitt så slänger du den överbord ett tag

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » sön 08 jul 2012, 14:32

Passa på att träna hunden att kissa ombord medan denna är unghund. Vi började med längre överfarter först senare och har inte lyckats få hunden att kissa ombord. Då har jag ändå stått på däck med inkissad gren på mantågsstötta och hunden i koppel för att återskapa promenadkänslan. Både hunden och jag känner oss lite fåniga tror jag.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » sön 15 jul 2012, 12:22

Jag seglar oxå med hund (2st) de håller sig tills de måste...då gör de det de måste.....

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 16 jul 2012, 19:43

Davs PC,

der er helt forkert, du ska ha dattern med og sejle, hunden hos bestemor & -far.

/J

PS: hundar klarar sig i 4-6 timmar. Valpar i 2-4 timmar. Givande promenad innan seglingen hjälper.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 jul 2012, 20:33

Knepet med dörrmattan fungerar (om man lär hunden att det är OK), men det finns en liten baksida: det finns dörrmattor på land, och där gäller det att skapa en diskrmineringsförmåga hos hunden. Annars kan det bli litet jobbigt, hemma och borta.
Anders S

Skriv svar