Epoxy filler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Epoxy filler?

Inlägg av Ridax » ons 04 jul 2012, 10:07

Hemmahamnen har just installerat sugtömningsutrustning så jag tänkte att det nog är dags att installera den där däcksgenomföringen och slangen till septiktanken. Skall gröpa ur lite av divinycellen och fylla ut med epoxy. Är epoxyspackel typ http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... kel-30625/ (epoxy filler) vattentätt eller skall man blanda sitt eget spackel med http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... xi-252134/ (epoxy) och http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... er-252130/ (microglasballonger)?

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Epoxy filler?

Inlägg av typhoon » ons 04 jul 2012, 10:20

Alla dina alternativ funkar jättebra ur täthetssynpunkt!

Spacklet är det som är enklast och smidigast att jobba med i och med att du slipper allt pill och spill med att blanda epoxy, och ballonger.

Det kan också vara bra att ha lite maskeringstejp eller liknande till hands, så du kan maska av hålet så du slipper klet på fel ställen.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 jul 2012, 17:44

Biltemas epoxifiller (-spackel) har jag för mig skall ha nästan samma densitet på bas och härdare, så det går bra att väga upp i stället för att gissa volymer.

(Detta gäller INTE Biltemas epoxiprimer)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 13 jul 2012, 19:45

Septitanken är alldeles under infästningarna för vanten och däcket verkar förstärkt där så jag tänkte dra fram placeringen av däcksgenomföringen ett par dm. Är det OK att sätta en däcksgenomföring någon dm framför (och någon dm innanför) infästningen för främre undervanten? Det blir ju några dm från toppvanten. Däcket verkar inte förstärkt där.

Någon som vet om man måste köpa de dyra specialförskruvningarna för septitank eller om det går med de enklare som ser ut som de för diesel/vatten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 jul 2012, 07:00

Ridax skrev:Septitanken är alldeles under infästningarna för vanten och däcket verkar förstärkt där så jag tänkte dra fram placeringen av däcksgenomföringen ett par dm. Är det OK att sätta en däcksgenomföring någon dm framför (och någon dm innanför) infästningen för främre undervanten? Det blir ju några dm från toppvanten. Däcket verkar inte förstärkt där.

Någon som vet om man måste köpa de dyra specialförskruvningarna för septitank eller om det går med de enklare som ser ut som de för diesel/vatten?
Hålet blir en försvagning, så är det. Det kan du minimera genom att inte bara spackla, utan också förstärka ovanlaminatet (det låter som sandwich?). Tre-fyra lager matta i gropen (jag vet, det är jobbigt underifrån) gör då susen, dels för att kompensera, dels för att ge gods för skruvarna. Man kan då lägga matta och plast på en lagom kloss som passar i hålet, och trycka upp den tills allt härdat. Med plastfolie på klossen får man loss den, alternativt laminerar man in en solid bit för beslaget. Att skruva in ett beslag i sandwich kan man gärna undvika.

Genomföringen måste vara en sådan som passar sugbeslaget, annars blir det inte bra. (Det finns inte mindre än två ISO-standarder, ny och gammal för detta). Men ett bränsle- eller vattenbeslag går inte, i så fall bara beroende på tur. Sedan hade ju jag sett till att vatten, bränsle och bajs inte kan förväxlas (hälsoskäl, om inte annat - vad som händer om man tömmer diesel- respektive vattentanken med sugen har ju åtminstone ekonomiska implikationer...). Då kan man ju till exempel skaffa ett beslag som kräver ett eget verktyg för att öppnas.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 15 jul 2012, 07:48

Angående sugbeslaget så vet jag att den aktuella standarden är iso 8099, men det är faktiskt väldigt få av de däcksgenomföringar som säljs för septiktank som följer den standarden (eller som säger att de följer den). Det beslag som jag avsåg med de som såg ut som de vanliga diesel/vattenfyllningsbeslagen säljs för septiktank (svart lock) men är i övrigt identiskt med de andra beslagen (med rött och blått lock). Jag har provat ett sådant beslag på sugtömningsutrustningen i hamnen och de fungerar ju bra där. Det verkar som om de flesta (alla som jag sett) tömningsstationer i Sverige inte använder Iso 8099 anslutning utan istället en gummikona som passar det mesta. Men samtidigt känns det smådumt att borra och sätta in en anslutning som inte följer gällande standard, även om det finns färdiga adaptrar att köpa som anpassar de vanliga skruvlocken till iso 8099.

Angående borrning och förstärkning så låter det grymt jobbigt att plasta upp en förstärkning underifrån inuti sandwichen... För att det skall bli starkt och sprida ut krafterna så måste väl plastningen gå ut en hel del från kanterna också...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 jul 2012, 08:25

Normalt skall man kunna kratsa ur kanterna och staga upp dem med armerat spackel, men om man är orolig för en försvagning gör man som sagts, laminerar. Ingen hit att göra underifrån, förstås. Jag hade kanske inte oroat mig om det är två-tre dm från en förstärkning.

När det gäller beslaget skall man förstås "följa standarden" eftersom man kanske kommer till ställen där denna följs även på snabelmunstycket. Finner man att beslaget inte passar slangen i framtiden är det kanske lätt att byta det? Det viktiga (rent förväxlingsmässigt) är ju märkningen på locket, och där brukar det ju finnas olika som reservdel. Däremot verkar det väl som den lilla säkerhetslänken som säkrar locket i fattningen i så fall får avstås.
Anders S

Skriv svar