Låsa manöverlinan med?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Låsa manöverlinan med?

Inlägg av Seglaren » fre 29 jun 2012, 21:15

Låsa manöverlinan till rullgenuan med (som ibland rullas in delvis) görs det bäst med ex block med ett skotlås eller rent av en avlastare eller är det overkill? Har just ingen erfarenhet av detta så jag frågar innan jag handlar och kanske borrar och skruvar :o

På tal om avlastare tyckte jag det här ( http://www.praktisktbatagande.se/artikl ... lagga-till ) var lite fiffigt även om jag inte skulle vilja ha en avlastare sitta så, men principen är ju smidig.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Låsa manöverlinan med?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 21:30

Revar du emellanåt? Vill du ha seglet kvar i blåsten ? Hjertman har rea på Rutgerson avlastare, 250 spänn...

Jag har en sådan för rullrevet, fungerar mycket bra. Slarv och fummelfaktorn minskar en del.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 30 jun 2012, 07:48

Har oxå avlastare för rullens kontrollina. Mycket smidigt.

/j

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » lör 30 jun 2012, 10:42

Hej,

Jag tyckte det tog för mycket plats med en avlastare så jag valde istället en Powercleat från Spinlock, vilket har fungerat mycket bra. Lasten är väsentligen mindre än vad Powercleaten tål. Finns för 2-6 mm samt 8-10 mm.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 30 jun 2012, 15:12

Jag kör med ett fiolblock med skotlås schacklat i en mantågsfot. Det ger möjlighet till ganska fria vinklar då man drar in genuan. Då går det också att leda linan till lämplig vinsch vid behov.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Skriv svar