Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gäst

Inlägg av gäst » ons 02 nov 2005, 19:07

Kommer det en \"Gudrun\" till i år skulle jag säkert sova bättre med masten av!
Tänker dessutom på Mange Olsson som seglade 18 knop på bara riggen! Vingmast och extrem trimaran iofs.

Jens K

mastlöst vältande

Inlägg av Jens K » ons 02 nov 2005, 19:42

I vår klubb välte det en båt under Gudrun som inte hade masten på, så det är nog ingen garanti...

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 02 nov 2005, 20:17

Äh, det här en pseudodebatt.

Det är alltid några lata som vill ha klartecken för att slippa jobbet, och när dom inte får det så börjar tjafset. Då drar man in folk från jordens alla hörn som aldrig tar av masten som exempel - folk som kanske seglar året runt eller betalar skjortan för att masta av. Klart att dom aldrig skulle tänka som vi.

Sanningen är enkel, men inte så bekväm - det är klart att man skall ta av masten - bättre för båten, säkrare och det skonar mast och rigg.

Hans H

geografiskt område

Inlägg av Hans H » tor 03 nov 2005, 08:47

Vi tenderar nog till att försöka hitta enkla sanningar dvs att det ena är bättre än det andra oavsett var man befinner sig. Om man plockar av masten eller inte beror ju inte bara på hur mycket det blåser utan på klimat etc. Här uppe i Norden så är det vanligast att man torrsätter båten under vinterhalvåret. För att kunna palla upp båten på ett säkert sätt så minimerar vi vindfånget genom att plocka av masten (och på så sätt utsätter vi den för viss ökad skaderisk vid hanteringen, men vi skyddar den för väder o vind) De master som tillverkas här (bla Seldéns) är också anpassade för att på ett enkelt sätt kunna riggas av - bla med hakändstycken på vanten. Jag äger själv en fransk båt med fransk mast.
I Frankrike har man i förhållande till oss ett varmare klimat utan större risk för isbildning varvid man låter båtarna ligga kvar i vattnet över vintern - naturligtvis med masten på. På min mast (Sparcraft) är därför ändstyckenas låsning popnitade i masten, dvs det är inte meningen att man skall plocka av masten i tid och otid (tycker fransmännen - jag plockar däremot av masten. Inte minst pga att kranen i min vinterhamn inte kan lyfta båtar med masten på).
Min personliga åsikt är därför:
Båten på land - mast av
Båten i sjön - mast på

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 03 nov 2005, 19:32

Anonymous skrev:Äh, det här en pseudodebatt.

Det är alltid några lata som vill ha klartecken för att slippa jobbet, och när dom inte får det så börjar tjafset. Då drar man in folk från jordens alla hörn som aldrig tar av masten som exempel - folk som kanske seglar året runt eller betalar skjortan för att masta av. Klart att dom aldrig skulle tänka som vi.

Sanningen är enkel, men inte så bekväm - det är klart att man skall ta av masten - bättre för båten, säkrare och det skonar mast och rigg.
Tack gäst för utnämningen - dvs att jag är lat.

Sanningen är inte så enkel - dvs att det är så enkelt att man alltid skall ta av masten.

Köpte en L32:a för några år sen som stod på land med masten på. Fick överta land och sjöplats på en marina i stockholmsområdet. Själv bor jag på västkusten och hade ca 50 mil till båten. Under de tre vintrarna jag hade båten tog jag aldrig ned masten men kollade så mycket jag kunde från mastkranen. Masten var genomgående och stod altså på kölen. Det blir betydligt svårare att täcka båten, men jag nöjde mig med att täcka från masten och akteröver. Riggspänningen lät jag stå kvar hela tiden. Något problem kunde jag inte upptäcka. L32:an har ett kraftigt röstjärn för alla tre vanten som fördelar krafterna över en stor yta. En stor fördel var att jag sparade minst en arbetsdag om året och behövde inte heller ha hjälp av två man vår och höst.

Har nu bytat till en Storfidra. Jag hade den på marinan I Stockholm vintern 04 –05. Jag lät masten stå kvar och det var inga problem fast det blåste redigt runt nyår. (2 båtar välte på marinan. Annledningen var inte att de hade masten på utan att man fäst preseningarna i vaggan på ett felaktigt sätt)

I år har jag tagit av masten pga att jag har fått möjlighet att vinterförvara inomhus.

Storfidrans mast står på däcket utan någon maststötta direkt under, utan på en balk mellan två skott. Vantinfästningarna består av öglebultar genom däcket, betydligt sämmre avlastade än L32:an. Det blir betydligt större negativa krafter på Storfidrans däck och röstjärn än på L32:an.

Jag kommer säkert ändå att vinterförvara båten med masten på fler gånger om någon kan ta upp den här hemma och definitivt om jag vinterförvarar den på "min" marina i Stockholm. Jag är ju lat eller som jag ser det - de få semesterdagarna jag har vill jag ägna åt segling i så stor utsträckning som möjligt.

På en mindre båt skulle jag nog tagit ned masten, men det är ju en del risker med den hanteringen också åtminstonne när masterna blir större och tyngre.

Tommy Andersson
Kungshamn

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 03 nov 2005, 19:44

Steen skrev:Inte alle forsäkringsbolag accepterar mast på båt under vinterförvarning på land.
Jag ställde frågan till det försäkringsbolag jag har för tillfället och fick nedanstående svar;

Hej,

Vi har inga konkreta villkor för vinterförvaring med masten på.

Vad som sägs i villkoren är att upplagd båt skall hållas ändamålsenligt
pallad och stöttad.

Vad som menas med ändamålsenlig pallning och stöttning står inte i villkoren
utan det är en bedömning från fall till fall men man kan anse att det ställs
något högre krav på pallningen om båten förvaras med riggen på mot att
riggen är av.

Med vänliga hälsningar
Svenska Sjö AB
Båtskador

Fredrik Björk

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 03 nov 2005, 20:57

Om man vill slippa att ta av masten för att man inte hinner eller vill använda tiden till annat är det väl OK. Du verkar ju ändå fatta att det finns problem man måste hantera.

Det som blir dumt är när de som vill ha det bekvämt försöker hitta på alla möjliga anledningar till att det är bättre att låta masten stå kvar.

Gert

Inlägg av Gert » fre 04 nov 2005, 09:26

Det här ämnet kan debatthästarna tröska sin havre i hur länge som helst. Hittills har jag inte sett något argument, att det skulle vara bättre för BÅTEN med masten kvar på land, utan bara för ägaren!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 04 nov 2005, 11:21

Gert skrev:Det här ämnet kan debatthästarna tröska sin havre i hur länge som helst. Hittills har jag inte sett något argument, att det skulle vara bättre för BÅTEN med masten kvar på land, utan bara för ägaren!
FRÅGA:

Är ägaren till för båten eller är båten till för ägaren?

För min del är svaret självklart - dvs det sistnämda.

ha´t sô pen´t

Tommy Andersson
Kungshamn

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 04 nov 2005, 14:56

Till Tommy:

Om du tar hand om båten, tar båten hand om dig... :-)

Bär nu din utnämning med stolthet och utan skam. Den som vet vad det handlar om och gör på rätt sätt kan såklart ha masten kvar även på land. Men man tar risker, och man skall inte riskera att förlora mer än vad man kan vinna. Att man sliter på rigg, båt och mast i utbyte mot bekvämlighet är nog alldeles klart, tyvärr. Men jag vet hur du tänker - jag fjärr-rustade själv min båt i våras - mycket ineffektivt.

Själv har jag alltid tagit av masten, och heller inte övervägt att låta båten vara kvar i sjön fram tills nu, när jag skaffat en båt med en mast på 300 kg eller så och runt tio ton. Förre ägaren har ställt båten på land med riggen uppe, men då med en sex-bent vagga och två extra stöttor i tillägg. Jag tycker ändå att det känns vanskligt, så jag lyfter hellre ner masten - men så står båten också helt oskyddad om Gudrun kommer igen. Men jag är också en välkänd fegis.

Försäkringsbolagen är litet lömska i sina regler - jag kollade runt litet innan jag tog mitt beslut. Bland annat har de en aktsamhetsklausul, och hänvisar till ord som \"ändamålsenligt\" och \"lämligt\". Jag skulle kunna tro (men har inget prejudikat) att om man har masten uppe, båten välter och andra båtar i närheten utan mast står \"på benen\" så får man jobbigt att visa att man varit tillräckligt aktsam - saken talar för sig själv, brukar juristerna säga.

Det viktiga är (som alltid) att man tar ett informerat beslut.

Tycker (och hälsar)

Anders S.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 04 nov 2005, 16:14

Hej Anders S

Om du är den jag tror, så har vi \"talats vid\" tidigare i ett annat forum. Det var med glädje jag såg signaturen. Vi har väl i så fall inte delat varandras åsikter in allt, men jag tro att i grunden är vi ganska överens.

När det gäller frågan om att vinterförvar med masten på finns det två läger. De som aldrig gjort det och aldrig kan tänka sig att göra det och som söker argument för att förklara det hela för idioti. (lite elakt utryckt - men med kärlek)

Och vi som är så slarviga att vi har vågat prova och har funnit att det inte är några som helst problem.

Jag har haft segelbåt i närmare 45 år, och jag har även haft kvar båten i sjön med masten på, under att antal vintrar. Det var inga problem att ha kvar båten infusen i isen. Men för att ta upp för bottenmålning mm var jag tvungen att masta, av då det under den perioden (slutet på 70-talet) inte fanns någon som sysslade med båtupptagning här hemma, som kunde ta upp båten med masten på. Därför återgick jag efter några år att ta upp båten på höstarna och göra halva jobbet då.

Jag brukar skämtsamt säga att upptagning är den första förberedelsen inför sjösättningen. I år har jag faktiskt överträffat mig själv. Jag har redan polerat och vaxat - men jag står innomhus i år.

Med en dåres envishet, som dessutom är lat, ser jag så många fördelar med att vinterförvara med masten på, att jag kommer att göra så varje år jag får möjlighet. Dock kommer jag nog att masta av var 3:e eller 4:e år för att kunna ha en bra koll på riggen.

Det blev ganska mycket text bara för att jag ville hälsa på Anders S

ha´t sô pen´t

Tommy Andersson
Kungshamn

Håkan

Masten på eller av

Inlägg av Håkan » sön 06 nov 2005, 16:56

Som den som startade den gamla Marinantråden som det fanns en länk till i ett tidigare inlägg har jag några synpunkter.

Jag stod med masten på två vintrar, senast nu med Gudrun blåsande som värst snett mot min båt, inga tendenser till att stöttor ville släppa eller att det trycket mot skrovet i stödplattorna som man sätter an från början överhuvudtaget ändrades i vindbyarna.
Beträffande dessa punktlaster som många debattörer anser förödande för skrovet, har jag flera gånger tidigare i olika debatter frågat vad de i så fall tror om att ligga långsides en brygga med flera andra och ofta större båtar på utsidan, med vinden tryckande hela paketet mot bryggan och med högst tre fendrar som stöd - men ingen av dessa har någonsin svarat på den frågan. De tycker väl det är skämmigt att behöva erkänna \"tänkte inte på det...\"

Jag undrar också över att så många saknar all insikt i hur man för logiska resonemang och i stället utgår från det som de påstår. Många skriver att det är \"självklart\" att riggen tar stryk av att stå kvar på land, att skrovet \"naturligtvis\" tar skada osv osv.
Det är ju detta som ifrågasätts av mig och en del andra, och vi väntar på ett mer tekniskt och logiskt genomfört resonemang och mindre av \"alla vet ju att...\"

Men framför allt undrar jag följande: Vad är det som får så många att rakt av utan att veta något om verkligheten bakom varje enskild båtägare kritisera oss med masten på som lata och oansvariga?
Finns det ett egenvärde i att göra en massa jobb även om man är övertygad om att det inte är nödvändigt? Är man underkänd om man inte gör som alla andra?

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 06 nov 2005, 17:27

Fatta nu att det ÄR mer att tänka på om man låter riggen stå uppe. Risken att båten välter ökar, och det borde vara helt uppenbart att mast och rigg mår bättre av att förvaras i vila och torrt.

Men, man sparar två dagars rätt knepigt arbete som oftadst kräver minst en medhjälpare. För många kan det säkert vara något som frestar, men då vill det till att man har rejäl vagga, att båten (vaggan) står på stabil mark och att riggen är i gott skick - hur man nu kan veta det i slutet på säsongen (det kan man, men man måste kolla!).

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 06 nov 2005, 17:42

Signaturen gäst:
[quote]
det borde vara helt uppenbart att mast och rigg mår bättre av att förvaras i vila och torrt.
(unquote)

Bra exempel på det jag skrev att många inte kan resonera logiskt.
Varför är detta uppenbart, gäst?

Kanske vi inte borde använda våra master och riggar överhuvudtaget?
Som ansvarskännande båtägare och småbarnsföräldrar osv?

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 06 nov 2005, 19:15

Om man låter masten stå uppe får man korrosion i wirar och ändstycken, utmattning i pumpande mastprofiler, UV-degradering av fall och påkänningar i röstjärnen, vantskruvarna och i båten. Om man inte använder (motionerar) löpande rigg får man skavskador (chafe) på fallen, samt korrosion i block och trissor.

En rigg håller för ungefär ett Round-The-World-race, två-tre normala världsomdseglingar, tio års året-runtsegling eller 25 sommarsäsonger.

Skriv svar