Lazyjacks

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Lazyjacks

Inlägg av Mackey » ons 20 jun 2012, 08:25

Jaramaz skrev:
Mackey skrev:Min kapellmakare ville inte sy en Lazy-bag till mig. Enligt hans uppgift blir seglet förstört i förtid eftersom darkedjan sitter på ovansidan så att det regnar in i bagen.
Byt kapellmakare. Det är rent struntprat. På den båt jag har nu har det alltid varit lazy-bag. Jag bytte stor efter ca 20 år, då var den urseglad - som förväntat.
Däremot är det inte helt enkelt att sy en lazy-bag, som fungerar bra. Likaså är det inte lätt att hitta tillräckligt lång blixtlås, av god kvalitet. Men det är väl sådant som en bra kapellmakare fixar, inte sant?
/J
Jag vill absolut inte byta kapellmakare, har en som är mycket skicklig.
Kan däremot mycket väl tänka mig att byta åsikt om lazy-bag när det gäller att läcka vatten ner i seglet, eller i all fall om om seglet blir förstört i förtid när det läcker in vatten om några fler har samma erfarenhet som Jaramaz. För min del var det inte alls svårt att avstå lazy-bag:en eftersom jag inte har några problem med att sätta på ett vanligt bomkapell.

Mackey

PS
Egentligen var det fel att säga att kapellmakaren inte ville sy en lazy-bag, han avrådde mig från att skaffa en när jag frågade efter hans åsikt.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 20 jun 2012, 12:35

Mackey skrev:Kan däremot mycket väl tänka mig att byta åsikt om lazy-bag när det gäller att läcka vatten ner i seglet, eller i all fall om om seglet blir förstört i förtid när det läcker in vatten om några fler har samma erfarenhet som Jaramaz. För min del var det inte alls svårt att avstå lazy-bag:en eftersom jag inte har några problem med att sätta på ett vanligt bomkapell.

Mackey

PS
Egentligen var det fel att säga att kapellmakaren inte ville sy en lazy-bag, han avrådde mig från att skaffa en när jag frågade efter hans åsikt.
Ett rätt sytt kapell klarar regn även om kapellet är försett med en blixlås på ovansidan. Det krävs en bra blixtlås, sedan är det bra om kapellet är gjort så att det ventilerar, och lite fler finesser som gör att vattnet rinner av bra.
Vill minnas att jag tidigare skrev att valet mellan lazy eller inte kräver lite eftertanke.

Men för ett storsegel till en Comfort 32 (18,5 kvm enligt Sailguide) så hade inte heller jag rekommenderat lazy-bag. Den storen är helt hanterlig även för en person, det är svårt att försvara kostnaderna för en rätt sydd lazy-bag för en stor som lätt hanteras utan. En Lazy-bag blir bra mycket dyrare än ett vanligt kapell. Gör man det enkelt för sig och mer eller mindre bara syr ett upp-och-nervänt vanligt kapell, då skaffar man sig bekymmer.

OK, behåll din kapellmakare då. Men ... sortera argumenten. ;-)

/J

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » fre 29 jun 2012, 23:39

Tack för alla tipsen!

Jag skippar nog både lazyjacks och lazybag. Verkar inte vara värt det på en så liten stor som jag har i förhållande till vad det kostar.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Skriv svar