Flagor i vattensystemet.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem

Flagor i vattensystemet.

Inlägg av BjörnS » lör 16 jun 2012, 20:48

De senaste åren har jag haft bruna eller halvtransparanta små flagor i vattensystemet.
Systemet består av tryckvattenpump, kolfilter aquanå't, 5m slang ( livsmedelskvalitet) till varmvattenberedare med uttag till kallvatten på vägen och sedan en vvslang till diskho och tvättställ. Jag har kört igenom med någon sorts rengöringsmedel men blir inte av med flagorna. Jag har pumpat igenom några hundra liter men fortfarande blir det inte bra. Problemet måste sitta efter filtret, dvs i slangar eller vvberedare.
Slangen kan man komma åt med mekanisk rengöring ( dra en tvättsvamptuss igenom) men man kommer inte in i vvberedaren så det måste vara något kemiskt tror jag.
Någon som har förslag hur man kan bli av med föroreningen?
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flagor i vattensystemet.

Inlägg av Anders S » lör 16 jun 2012, 22:10

Det är säkerligen små vattenväxter, alger. Brunalger är (föga förvånande) bruna, grönalger ser mer färglösa ut. De små liven kan tämligen lätt avrättas, men deras jordiska lämningar blir man inte av med, som du märkt. Det finns medel för att göra rent ledningssystem, och jag hade nog i så fall funderat på att försöka tigga litet av en mjölkbonde (nej, numera känner jag ingen). Men de här medlen bör fruktas och man måste göra ordentligt rent efter rengöringen. Tips: Man kan inte bara dra en skumgummiboll genom ledningar, man kan också trycka, med gummibåtspumpen. Flaskborstar skall man passa sig för - de kan ge repor i mjuka slangar, obra.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 18 jun 2012, 08:33

Min personliga åsikt är att det är hart omöjligt att få vattensystem i båtar helt rena, så vi brukar bara använda "tankvattnet" för disk etc och sedan ha en dunk vatten för matlagning. Tvättar visserligen vattensystemet vår och höst, men helt bra blir det aldrig.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 09:06

Det är där ett filter med aktivt kol och viss bakteriedödande verkan kommer in. Ett sådant på dricksvattenledningen kan man prova. Bakteriehämningen behövs mest för att skona filtret, inte brukaren av vattnet. Normalt är tappvatten från kommunala vattensystem helt bruksrent (oftast klorerat) och ett kolfilter hanterar också om man av någon anledning skulle ha behövt dosera en smula extra själv. Givetvis spelar litet små rester av diverse alger ingen roll för dusch och tvätt. Vi dricker ju normalt inte vatten ur varmvattenkranen hemma heller.

Det som kan sägas är att man gärna kan vara litet vaken på att slangen är ren och sund, och att tvätta av slangänden innan man skickar ner den är en bra ide. Likadant är det inte alldeles bra med toatömningsanläggningar, med avseende på risken att felhantering skulle ge fekalierester på däck och möjligen den vägen hitta till vattentanken, mer uppenbart är kanske fågelbajs. Den förtänksamme flyttar vattentankens påfyllning till en skyddad plats, det lediga hålet kan i så fall brukas till just toa-avlopp.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 18 jun 2012, 10:39

Visst, på vår båt är de två på motsatta sidor, men helst borde ju påfyllningshålet vara mera skyddat, tex nere i ett stuvfack.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 16:11

Enkelt och säkert är ju ett par mindre dunkar som bara används till dricksvatten. Flaskvatten är alltid bra och billigt nuförtiden, praktiskt förpackat också. Det finns termosaktiga vattenbehållare på ca 4 l som är jättebra om man vill ha kallt vatten att dricka.
Modern kommunal vattenrening är UV-ljus eller ozon istället för det otrevliga kloret. Vi fick UV-rening för många år sedan och dricksvattnet är så mycket bättre nuförtiden.
Jag har intresserat mig en del för ozon som luktförbättrare/mögeldödare. Ozon används ju också för vattenrening, populärt i tex akvarier men också för rening vid tillverkning av flaskvatten, det är tex lagstadgat i USA och Frankrike att flaskvatten ska renas med ozon. Jag är övertygad att det är rätt metod för rening av vatten i båtens tankar, det jag är osäker på är hur ofta och mycket ozon man måste köra i.

Betr. påfyllnadshålet för vatten så vill jag ha det i pullpit. Jag förstår inte varför jag måste kravla på däck när jag ska fylla vatten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 16:19

bosseh skrev:Enkelt och säkert är ju ett par mindre dunkar som bara används till dricksvatten. Flaskvatten är alltid bra och billigt nuförtiden, praktiskt förpackat också. Det finns termosaktiga vattenbehållare på ca 4 l som är jättebra om man vill ha kallt vatten att dricka.
Modern kommunal vattenrening är UV-ljus eller ozon istället för det otrevliga kloret. Vi fick UV-rening för många år sedan och dricksvattnet är så mycket bättre nuförtiden.
Jag har intresserat mig en del för ozon som luktförbättrare/mögeldödare. Ozon används ju också för vattenrening, populärt i tex akvarier men också för rening vid tillverkning av flaskvatten, det är tex lagstadgat i USA och Frankrike att flaskvatten ska renas med ozon. Jag är övertygad att det är rätt metod för rening av vatten i båtens tankar, det jag är osäker på är hur ofta och mycket ozon man måste köra i.

Betr. påfyllnadshålet för vatten så vill jag ha det i pullpit. Jag förstår inte varför jag måste kravla på däck när jag ska fylla vatten.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 16:34

Har man då inte ett minutiöst rent vattensystem i båten, så hjälper det inte med UV eller ozon, det enda som hjälper är en svag antibakteriell dosering, vanligen klor. Nu har jag inte järnkoll på vattnet i Lomma (jo, i ån!) men är det så att det vattnet inte är klorerat, så räcker det som förklaring till att det finns litet smådjur i vattnet efter ett tag. (I ån finns det stora varelser, av litet mer sladdrig och obestämbar art).
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 18 jun 2012, 17:29

Balladen jag hade med vattentanken i förpiken och slangar av PVC, där fanns dessa flagor. Jag bytte då ut dessa slangar mot svarta polyetenrör (kolmörkt inuti) som jag kopplade till pumpar och annat med att sticka in kopparrörstumpar i ändarna (så de skulle motstå yttre slangklämmor) och sen sätta silikongummimuffar med slangklämmor utvändigt.

Därefter hade jag inga problem med flagor i ledningarna. Men pumpar och tanken fick ju rengöras med några års intervaller.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 20:14

Anders S skrev:Har man då inte ett minutiöst rent vattensystem i båten, så hjälper det inte med UV eller ozon, det enda som hjälper är en svag antibakteriell dosering, vanligen klor.
Märkligt att i alla andra sammanhang verkar klor kunna ersättas med UV eller ozon.
Ozon är ca 3200 ggr snabbare jämfört med klor när det gäller avdödning av bakterier!
http://www.ifowater.se/sidor/processtyp ... ening.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 jun 2012, 06:58

bosseh skrev:
Anders S skrev:Har man då inte ett minutiöst rent vattensystem i båten, så hjälper det inte med UV eller ozon, det enda som hjälper är en svag antibakteriell dosering, vanligen klor.
Märkligt att i alla andra sammanhang verkar klor kunna ersättas med UV eller ozon.
Ozon är ca 3200 ggr snabbare jämfört med klor när det gäller avdödning av bakterier!
http://www.ifowater.se/sidor/processtyp ... ening.html
Det beror på att man i vattenverket räknar med att vattnet förbrukas efterhand och att man aldrig når några gränsvärden på den tid som tår till buds innan vattnet är genomspolat. Vi sparar vårt vatten förhållandevis länge och stillastående och det är i förrådstanken och ledningarna det blir problematiskt.

Visst är allt konstigt om man inte begriper.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 19 jun 2012, 12:15

I vissa delar av det kommunala vattensystemet står vattnet stilla ganska länge. Detta var ett problem som nu minskat avsevärt pga effektivare bakteriedödande, enligt vårt vattenverk. Men ozon/UV används ju även i simbassänger, akvarier och flaskvatten, ställen där vatten står stilla länge och där bakterier inte är önskvärda.
För bäst vattenkvalitet i en båt brukar man rekommendera att hålla tanken fylld, på så vis får man ju även ett visst flöde. På fartyg brukar man räkna att vattnet håller anständig kvalitet i 14 dagar utan rening.
En liten daglig dos ozon i vattentanken lär upprätthålla vattenkvaliteten, så tolkar i alla fall jag det jag lyckats hitta i ämnet.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 20 jun 2012, 08:06

Anders S skrev: Likadant är det inte alldeles bra med toatömningsanläggningar, med avseende på risken att felhantering skulle ge fekalierester på däck och möjligen den vägen hitta till vattentanken, mer uppenbart är kanske fågelbajs. Den förtänksamme flyttar vattentankens påfyllning till en skyddad plats, det lediga hålet kan i så fall brukas till just toa-avlopp.
Det där är intressant. Får mej att minnas en sak som Rolf Bielke berättade efter visningen av deras Antarktisfilm i vintras. De är ju ute väldigt långa tider i sträck och hade ett speciellt sätt att fixa påfyllnnig av färskvatten. När det kom riktiga störtskurar så pluggade de helt enkelt däcksavrinningen och öppnade locken till vattenpåfyllningen. Med någon decimeterhög brädgång blir ju det rätt mycket vatten. Men också risk att albatrossbajs slinker med... Har funderat på hur de löser det problemet (retar mej att jag inte ställde frågan till dem när jag hade chansen).
Inte räcker det väl med kolfilter för att få bort ev. kolibakterier?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 jun 2012, 10:21

Jag kan tänka mig flera anledningar till att det fungerar utan större problem: Saltvatten är antiseptiskt i viss mån, och såväl saltvatten som UV-ljus från solen fungerar bakterierenande. Det viktiga är ju att däcket är rent då man börjar tappa på - regnvattnet bör ju vara riktigt rent i sig självt. Har albatrossen (eller valfri vitfågel, shithawk) lagt en fuktig blaffa på däck så får man se upp... (Salmonella, parasiter etc etc). Men till havs, en bit från land ser man sällan fåglar.

Kombinationen av klorering (för att döda bakterier) och ett vanligt kolfilter (för att sila bort klorsmaken) löser det här om man är minsta orolig. *Är man äventyrsseglare kanske man hämtar vatten iland emellanåt. Där är det mer tveksamt i så fall.
Anders S

Skriv svar