Hur bra är en gammal Volvo Penta 2002:a?
Hur bra är en gammal Volvo Penta 2002:a?
Orginalmotorn till båten från 1988 är en 2002:a på 120S-drev. Den har haft tredjeparts sötvattenkylning ända från början. De senaste åren hade den börjat ryka till lite vid kallstart, vilket ser illa ut och luktar illa. Annars gick den som en klocka och gav exakt samma toppfart på GPS:en som för 15 år sen. Och drog ingen olja heller.
Nu har jag haft av toppen på den.
Cylinderloppen verkar perfekta och det är så små vändkanter att det knappt går att avgöra om de finns.
Spridarna har varit på kontroll, och var helt perfekta om än en aning sotiga i toppen.
Topplocket har varit hos en förnämlig firma som för den blygsamma fakturan på 1400 kr har:
- Kontrollerat spelet i ventilstyrningaarna: nära nyskick
- Bytt ventilstyrningstätningarna vilka var huvudmisstänkta för oljepuffen vid kallstart
- Kontrollerat ventiltätningarnas och ventilernas slitage och slipat in dem.
Topplocket i sin helhet är i absolut fullgott skick.
Avgasböjen (som ju varit utsatt för saltvatten) är i användbart skick, men jag kommer nog att byta den för att slippa senare.
Sens moral:
Gissningsvis har denna motor knappt uppnått halva sin livstid. Troligen är alltså motorer av denna familj som från början haft sötvattenkylning inget man behöver oroa sig för om de suttit i svenska segelbåter (med deras begränsade säsong och drifttider).
MEN: Man skall byta avgasböj i tid. Man kan även behöva byta splinesmedbringaren på svänghjulet till en uppgraderad modell med inbyggda gummibussningar för att inte splinesen skall nötas sönder på lång sikt, något som i första hand är viktigt för 2003 och 2003 turbo där största momentet överförs.
En av fördelarna med t.ex. denna motorfamilj är deras 100% -iga oberoende av kamremmar och elektronik för att fungera. Jag skulle gissa att en sådan sötvattenkyld motor med bytena enligt ovan kommer att vara längre än åtskilliga av de lättare nyare konstruktionerna.....
Byt inte, föryngra!
Nu har jag haft av toppen på den.
Cylinderloppen verkar perfekta och det är så små vändkanter att det knappt går att avgöra om de finns.
Spridarna har varit på kontroll, och var helt perfekta om än en aning sotiga i toppen.
Topplocket har varit hos en förnämlig firma som för den blygsamma fakturan på 1400 kr har:
- Kontrollerat spelet i ventilstyrningaarna: nära nyskick
- Bytt ventilstyrningstätningarna vilka var huvudmisstänkta för oljepuffen vid kallstart
- Kontrollerat ventiltätningarnas och ventilernas slitage och slipat in dem.
Topplocket i sin helhet är i absolut fullgott skick.
Avgasböjen (som ju varit utsatt för saltvatten) är i användbart skick, men jag kommer nog att byta den för att slippa senare.
Sens moral:
Gissningsvis har denna motor knappt uppnått halva sin livstid. Troligen är alltså motorer av denna familj som från början haft sötvattenkylning inget man behöver oroa sig för om de suttit i svenska segelbåter (med deras begränsade säsong och drifttider).
MEN: Man skall byta avgasböj i tid. Man kan även behöva byta splinesmedbringaren på svänghjulet till en uppgraderad modell med inbyggda gummibussningar för att inte splinesen skall nötas sönder på lång sikt, något som i första hand är viktigt för 2003 och 2003 turbo där största momentet överförs.
En av fördelarna med t.ex. denna motorfamilj är deras 100% -iga oberoende av kamremmar och elektronik för att fungera. Jag skulle gissa att en sådan sötvattenkyld motor med bytena enligt ovan kommer att vara längre än åtskilliga av de lättare nyare konstruktionerna.....
Byt inte, föryngra!
Senast redigerad av 1 Seawolf, redigerad totalt 0 gånger.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Hur bra är en gammal Volvo Penta 2002:a?
Trevligt att höra, men inte överraskande.
1988 till idag, 22 år. Uppskattad (sannolikt överdriven) körtid/år 150 timmar (motsvarar 5 timmar per dag, varje dag på en månad lång semester, döm själva...) ca 3300 timmar. En industridiesel av den här klassen håller närmast garanterat 5000 timmar till första överhalning, sedan 10.000 timmar till (typ) omborrning och vevaxelslipning (om man nu vill/kan syssla med sådant efter 40-50 år, eftersom det finns andra delar av motorn som skall med i ett sådant föryngringspaket).
1988 till idag, 22 år. Uppskattad (sannolikt överdriven) körtid/år 150 timmar (motsvarar 5 timmar per dag, varje dag på en månad lång semester, döm själva...) ca 3300 timmar. En industridiesel av den här klassen håller närmast garanterat 5000 timmar till första överhalning, sedan 10.000 timmar till (typ) omborrning och vevaxelslipning (om man nu vill/kan syssla med sådant efter 40-50 år, eftersom det finns andra delar av motorn som skall med i ett sådant föryngringspaket).
Anders S
Den mycket erfarne VP-mekaniker som hjälpte mig att rensa tanken och byta bränslesystem efter att ha fått enorma mängder slem i tanken, ansåg att 2000-serien var Volvos bästa motor någonsin.
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
Antagligen är det lite mindre än 3000 timmar, men det spelar nog mindre roll. Dessa siffror är nog relevanta för en stor del av svenska segelbåtsflottan från 80- och 90-tal, och är i så fall INTE avskräckande i förhållande till en nyare båt.Anders S skrev:Trevligt att höra, men inte överraskande.
Det är ju annars ett rätt vanligt påstående att dessa äldre båter har "gamla uttjänta motorer" osv. Men en förutsättning är alltså sötvattenkylning från början.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
För undvikande av missförstånd; det är också viktigt med rent (torrt) bränsle, oljebyten varje höst och byte av korrosionshämmarna i kylvätskan (= "ny glykol") med de mellanrum tillverkaren föreskriver. Sedan skall remmar bytas och impellrar fjäskas med, packningar bevakas... etc. Sannolikheten att ägaren kör sönder sin motor eller att rost/korrosion tar den är ju klart större än att det är slitage som gör den utbytesmässig.
Lyllo den som har litet egen motorkunskap och en acceptabel verktygslåda, för då kan man göra de här åtgärderna till låg eller ingen kostnad (mer än för delar och vätskor, en liten summa relativt sett). Här tror jag (jag har sagt det förr) att det är litet trist att verkstäderna knappast kan göra det rätta, dvs hjälpa sin kund med en delrenovering, eftesom det ställs så stora krav på att de skall svara för både hållfasthet och ekonomi i åtgärden. Men den som kan leta på Eniro, surfa en smula och vågar snacka med gubbar som har mätrigg och provtryckningsapparater kan utan vidare hålla liv i sin gamöla motor. Min Yanmar (ett annat kvalitetsmärke) misshandlades en smula av sin ägare i somras (startnyckelhäng pga ful-flytkork), och litet surfande lokaliserade en startmotor som levererades pronto till bilfirman i Kungshamn. Syndaren bestraffade sig själv med att skruva ur och i startmotorn. Hade jag haft tid kunde kostat runt 1500 spänn i England, Yanmar original (som i sig är är en Hitachi eller något sådant) kostade 11 papp. Min synd kostade ca 5K i avlat.
Anekdoten avser att visa att den som har en motor som har tre fel på en gång lätt kan få en repkalkyl som gör en ny motor till ett alternativ. Men så måste det alltså inte bli. 1400 för en genomgång, ventilslipning och tätningsbyte är ett rimligt pris. Skall man däremot betala för a) ett ryggskott, b) två timmar i ett sunkigt motorrum, c) restid, verkstadskostnaden , d) mer restid, e) återmontering och f) ett ryggskott till - då blir det dyrare.
Lyllo den som har litet egen motorkunskap och en acceptabel verktygslåda, för då kan man göra de här åtgärderna till låg eller ingen kostnad (mer än för delar och vätskor, en liten summa relativt sett). Här tror jag (jag har sagt det förr) att det är litet trist att verkstäderna knappast kan göra det rätta, dvs hjälpa sin kund med en delrenovering, eftesom det ställs så stora krav på att de skall svara för både hållfasthet och ekonomi i åtgärden. Men den som kan leta på Eniro, surfa en smula och vågar snacka med gubbar som har mätrigg och provtryckningsapparater kan utan vidare hålla liv i sin gamöla motor. Min Yanmar (ett annat kvalitetsmärke) misshandlades en smula av sin ägare i somras (startnyckelhäng pga ful-flytkork), och litet surfande lokaliserade en startmotor som levererades pronto till bilfirman i Kungshamn. Syndaren bestraffade sig själv med att skruva ur och i startmotorn. Hade jag haft tid kunde kostat runt 1500 spänn i England, Yanmar original (som i sig är är en Hitachi eller något sådant) kostade 11 papp. Min synd kostade ca 5K i avlat.
Anekdoten avser att visa att den som har en motor som har tre fel på en gång lätt kan få en repkalkyl som gör en ny motor till ett alternativ. Men så måste det alltså inte bli. 1400 för en genomgång, ventilslipning och tätningsbyte är ett rimligt pris. Skall man däremot betala för a) ett ryggskott, b) två timmar i ett sunkigt motorrum, c) restid, verkstadskostnaden , d) mer restid, e) återmontering och f) ett ryggskott till - då blir det dyrare.
Anders S
Så är det, även om jag i ärlighetens namn kör mina egna intervaller på finfilterbyte (3-6 års intervall, baserat mer på antalet tankningar och stort gaspådrag i en 2003T) och olje- och oljefilterbyten (vartannat år om oljan inte är för svart, dvs körd hårt och länge. Ett filter bör rimligtvis bli täpptare och täpptare snarare än allt mer genomsläppligt efterhand).
Renovering av sjövattenpump ingår inte i bedömning ny/renoverad motor, intervallet är för kort för att göra skillnad.
Däremot kan jag nämna att jag alltid låter mina motorer gå på gym med 5-10 timmars intervall: Fullgas i några minuter för att skramla loss kannringar och låta insprutare etc. sprutta ut ordentligt. Precis som för en människa: monotont fullastarbete ständigt nöter ut i förtid. Hård träning emellanåt är bra för hela konstitutionen....
Renovering av sjövattenpump ingår inte i bedömning ny/renoverad motor, intervallet är för kort för att göra skillnad.
Däremot kan jag nämna att jag alltid låter mina motorer gå på gym med 5-10 timmars intervall: Fullgas i några minuter för att skramla loss kannringar och låta insprutare etc. sprutta ut ordentligt. Precis som för en människa: monotont fullastarbete ständigt nöter ut i förtid. Hård träning emellanåt är bra för hela konstitutionen....
Det där kan vara tveeggat. På en frisk motor är det bra (kolvringens islitning och säte mot kolvens spår är viktig för kompressionen, och en fastlåst kolvring håller bara tätt så länge kokset tätar. På mer slitna motorer skall man inte störa den väl inbäddade kolvringen på det viset. Likadant, om man kör för mesigt kan man få polerade cylinderväggar, och då får ringarna dålig smörjning, släpper inte värme till cylinderväggen, blir heta vid pådrag och tappar litet spänst och slits snabbt, med startsvårigheter i förtid som följd. Det gäller att aldrig hamna där.Seawolf skrev: Fullgas i några minuter för att skramla loss kannringar
Men att få upp motorn i arbetstemp (det ser man inte på kylvattnet, avgastemp anbefalles, men måste mätas i den torra delen i så fall) renar man motorn från sot och rensar ventiler, ventilskaft och annat från sotansamlingar. Nu är ventiltätningarna nya och ventilerna rensade (jag kan tänka mig att det satt koks på käglans ovansida?) och då går motorn säkerligen helt kanon igen.
Mitt finfilter är inte bytt sedan jag köpte båten, men det ligger två st i serviceförrådet ombord, om ifall det behövs. Med rent bränsle, en grovfilter, inspektion av smuts&vattnsamlaren och litet "känsla" behöver man inte byta så ofta. Olja och filter byter jag helst varje höst, för det är stillaståendet som sliter mest. Men med findiesel i systemet är det heller egentligen ingen fara - det blir inte så mycket svavelsyra i oljan.
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen...
Anders S
Liknelsen med att ha fysträning för en marindiesel är faktiskt i vidare mening relevant än vad första anblicken ger. Precis som det inte är bra för en mänsklig soffpotatis att från ingenting plötsligt kasta sig på ett gym och ge järnet, lika lite är det bra att göra motsvarande med marinmotorn. Och man skall förstås heller inte tillämpa gymmets maxprogram på en skröplig 70-åring....
Det säger sig självt att börjar man i försiktig skala tillämpa det hela på en i grunden OK kropp är det utmärkt och livslängdshöjande . För både motor och människa.
Det säger sig självt att börjar man i försiktig skala tillämpa det hela på en i grunden OK kropp är det utmärkt och livslängdshöjande . För både motor och människa.
Jag håller med seawolf om denna motor. Min 2002:à är 26 år och går helt fantasktiskt fint. Den har samma toppfart som när båten var ny. Det jag gjort var vid 22 år byta ventilstyrningar, tätningar och slipa ventiler. När tätningarna går så dras olja ner efter spindlarna och sot bildas. Nu har jag egen motorverkstad, så det var småproblem att fixa, men det är viktigt att det blir gjort. Vidare har jag bytt matarpump, renoverat sjövattenpumpen och monterat Volvos dämpande övergång mot drevet. Det som jag tror kommer att komma i framtiden är packboxar och packningar (oljeläckage). Kommer inte att byta ut denna motor så länge det finns delar att få tag på. Startar en diesel lätt, så brukar den vara frisk. (man måste känna till kallstartsfinessen på denna).
Många tror jag blir övertalade av försäljarna att byta sina motorer bara för att dom blivit gamla, och dom vill ju gärna få in hundra papp, trotts ganska små fel på dom gamla motorerna. Vidare sätts ju fantasipriser på delarna för att få bort dom gamla slitvargarna.
Många tror jag blir övertalade av försäljarna att byta sina motorer bara för att dom blivit gamla, och dom vill ju gärna få in hundra papp, trotts ganska små fel på dom gamla motorerna. Vidare sätts ju fantasipriser på delarna för att få bort dom gamla slitvargarna.
Jag passar på att visa hur slitaget i cylinderloppen ser utpå min 24 år gamla MD2002. Notera att heningspåren i loppet fortfarande är synliga efter alla dessa år, och att vändkanter inte kan kännas med naglarna, men man ser var de borde funnits....
Men att få upp motorn i arbetstemp (det ser man inte på kylvattnet, avgastemp anbefalles, men måste mätas i den torra delen i så fall).
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen... [/quote]
Så klart att jag har tempmätare.
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen... [/quote]
Så klart att jag har tempmätare.
Så klart att jag har tempmätare.Lasse L skrev:Men att få upp motorn i arbetstemp (det ser man inte på kylvattnet, avgastemp anbefalles, men måste mätas i den torra delen i så fall).
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen...
du menar att en 2002 går bäst mellan linne och bomull ???
Själv känner jag igen en 2002 ( och md11) på lukten av oförbränd diesel
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
du menar att en 2002 går bäst mellan linne och bomull ???[/quote]peterh skrev:Så klart att jag har tempmätare.Lasse L skrev:Men att få upp motorn i arbetstemp (det ser man inte på kylvattnet, avgastemp anbefalles, men måste mätas i den torra delen i så fall).
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen...![]()
Absolut inte. Linne/bomull gäller bara för min Iveco (Lombardini).
Absolut inte. Linne/bomull gäller bara för min Iveco (Lombardini).Lasse L skrev:du menar att en 2002 går bäst mellan linne och bomull ???peterh skrev:Så klart att jag har tempmätare.Lasse L skrev:Men att få upp motorn i arbetstemp (det ser man inte på kylvattnet, avgastemp anbefalles, men måste mätas i den torra delen i så fall).
AH, inget är som doften av brännolja i gryningen...![]()
När går en 2002 bäst ? Mellan tagel och säckväv ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
[quote="peterh"]/quote]