Compis28 & Propeller
-
msbr
Compis28 & Propeller
Jag har en Compis 28 med Yanmar 8 hk. Vid stark ström el motsjö kommer jag knappt fram (1,5 knop) Propellern jag har på nu är 2-bladig standard med måtten 14x11.
Är det någon som prövat att sätta på en trebladig propeller ? Vad blev resultatet ? Orkar motorn med detta ?
(Finns inte avhandlat hos www.compis-seglarna.com)
Mvh Mattias
Är det någon som prövat att sätta på en trebladig propeller ? Vad blev resultatet ? Orkar motorn med detta ?
(Finns inte avhandlat hos www.compis-seglarna.com)
Mvh Mattias
-
Peter
Trött motor ?
Är du säker på att det inte är något fel på motorn. Jag hade en Compis 28 med samma motor och propeller. Då jag köpte den var motorn nyrenoverad. Trots detta så kunde jag inte få ut mer än cirka 3 knop då jag gick mot vinden och hade lite sjö emot mig, men 1.5 knop är för lite. Generellt sett så är 8 hästar för lite för den båten. Jag har svårt att tro att det har med propellern att göra om den inte orkar snurra/driva mer med två blad så orkar den kanappast med tre. Varför inte ordna med ett kompressions prov så får du svar.
-
msbr
Trött Motor ? :Svar till Peter
Hej Peter !
Jag köpte båten i Sep 2002. Den förre ägaren hade då haft motorn på totalrenovering för 20K SEK och garantpå denna renovering gick ut precis när jag köpte båten i princip. Jag har specen på jobbet i min ägo
och ser där att man gjort en mätning så detta borde vara uteslutet.
Generellt sett är motorn för klen för båtens vikt. Håller med.
I min aktuella mätning som jag gjorde precis efter inköpet så kom jag med sakta mak ut ur den 20 m breda kanalen som man måste gå igenom för att komma ut ur hamnen, dagen till ära blåste ca 10 m/s och jag hade sjön rakt emot mig samt vid väst/nordvästliga vindar bildas det ca 1-2 knops ström också emot den som skall ut ur hamnen så det var kanske overkill att ta detta som riktvärde.
Men 2,8 - 4,5 knop är väl ett mer sant värde under normala förhållanden dvs inte vind och sjö rakt i ansiktet men inte heller stiljte.
Dock låter det som om motorn varvar ordentligt och vill jobba men kraften saknas och därav kom jag att tänka på propellern dvs motorn har kraften men propellern ger liksom inget grepp ...
Spekulationer - Jag vet - Med 8 Hk & 3,1 ton båt är detta kanske vad man får. Finns det fler synpunkter tar jag gärna emot dessa .
Mvh Mattias
Jag köpte båten i Sep 2002. Den förre ägaren hade då haft motorn på totalrenovering för 20K SEK och garantpå denna renovering gick ut precis när jag köpte båten i princip. Jag har specen på jobbet i min ägo
och ser där att man gjort en mätning så detta borde vara uteslutet.
Generellt sett är motorn för klen för båtens vikt. Håller med.
I min aktuella mätning som jag gjorde precis efter inköpet så kom jag med sakta mak ut ur den 20 m breda kanalen som man måste gå igenom för att komma ut ur hamnen, dagen till ära blåste ca 10 m/s och jag hade sjön rakt emot mig samt vid väst/nordvästliga vindar bildas det ca 1-2 knops ström också emot den som skall ut ur hamnen så det var kanske overkill att ta detta som riktvärde.
Men 2,8 - 4,5 knop är väl ett mer sant värde under normala förhållanden dvs inte vind och sjö rakt i ansiktet men inte heller stiljte.
Dock låter det som om motorn varvar ordentligt och vill jobba men kraften saknas och därav kom jag att tänka på propellern dvs motorn har kraften men propellern ger liksom inget grepp ...
Spekulationer - Jag vet - Med 8 Hk & 3,1 ton båt är detta kanske vad man får. Finns det fler synpunkter tar jag gärna emot dessa .
Mvh Mattias
-
Peter
compis 28
Det verkar som din motor har blivit renoverad på samma sätt som min blev det kostade nämligen också ca 20.000
Då jag körde min båt i stiltje så kunde jag med solen i ryggen och hemlängtan och en skrikande motor få upp den i bästa fall i ca 5.5 knop men det behövdes inte mycket motvind/vågor för att det skulle sjunka rejält.
Det kanske är som du säger att exemplet var lite extremt. Den kanske helt enkelt inte orkar mer. Jag tror inte att en trebladig propeller skulle göra någon nytta, motorn är helt enkelt för svag.
Då jag körde min båt i stiltje så kunde jag med solen i ryggen och hemlängtan och en skrikande motor få upp den i bästa fall i ca 5.5 knop men det behövdes inte mycket motvind/vågor för att det skulle sjunka rejält.
Det kanske är som du säger att exemplet var lite extremt. Den kanske helt enkelt inte orkar mer. Jag tror inte att en trebladig propeller skulle göra någon nytta, motorn är helt enkelt för svag.
-
msbr
Utvärdering ?
Hej igen !
Jag kan väl tillägga att jag aldrig har maxat denna motorn eftersom den knappt är inkörd efter renovering men jag räknar inte med snabbare fart än 5,0 knop.
Jag köpte den i september och har således inte hunnit med en rejäl utvärdering på motor & propeller men detta borde finnas dokumneterat någonstans, fenoment är knappast okänt bland compis ägare men det är svårt att få fram info, har även adresserat en del Yanmar återförsäljare och hoppas de svarar.
Vi båtägare gör tydligen mycket motortester och detta borde vara något för dem istället för miljonmotorerna de siktar in sig på
?
Ha en god jul !
Mvh Mattias
Jag kan väl tillägga att jag aldrig har maxat denna motorn eftersom den knappt är inkörd efter renovering men jag räknar inte med snabbare fart än 5,0 knop.
Jag köpte den i september och har således inte hunnit med en rejäl utvärdering på motor & propeller men detta borde finnas dokumneterat någonstans, fenoment är knappast okänt bland compis ägare men det är svårt att få fram info, har även adresserat en del Yanmar återförsäljare och hoppas de svarar.
Vi båtägare gör tydligen mycket motortester och detta borde vara något för dem istället för miljonmotorerna de siktar in sig på
Ha en god jul !
Mvh Mattias
-
Peter K
Vi Båtägare
Vi Båtägare är främst inriktade på motorbåtar, som oftast har större motorer än encylindriga dieselmotorer. Därav prislappen på motorerna.
-
Peter
Propeller
Problemet vid utprovning av propellerstorlek vid användande av dieselmotor som drivkälla är att vid maxvarv slår varvtalsregulatorn på motorn ifrån. Detta innebär att man vet inte om motorn inte orkar mer eller om det är regulatorn som stryper effekten. Enda sättet att praktisk få rätt storlek är att sätta på en större propeller och sedan mäta om maxvarv för motorn uppnås. Uppnås maxvarv sätt på en ännu större, om inte hur mycket fattas, 50 till 100 rpm undervarv kan accepteras.
-
msbr
Uppföljning - Resultat
Alla som följde detta inlägg kanske vill vet hur det gick: Bytte till en 3-bladig fast 14x11 propeller som en firma (Rodahl Marin) räknade fram skulle passa. Denna kostade 2000SEK. (Billigt)
Skruvade på den i våras och efter de första provturerna kan jag bara rekommendera detta. Jag har 4,5 knop vid 40% effekt ! Ett rejält tryck i båtens fart framåt är det vid full gas, inte knopmässigt utan rent arbetsmässigt, man kommer lätt klara både ström och motsjö med denna propeller.
Ta reda på din motors utväxling i backslaget och köp sedan omg en 3 bladig propeller till din Compis28.
Mattias
Skruvade på den i våras och efter de första provturerna kan jag bara rekommendera detta. Jag har 4,5 knop vid 40% effekt ! Ett rejält tryck i båtens fart framåt är det vid full gas, inte knopmässigt utan rent arbetsmässigt, man kommer lätt klara både ström och motsjö med denna propeller.
Ta reda på din motors utväxling i backslaget och köp sedan omg en 3 bladig propeller till din Compis28.
Mattias
-
Anderss
Hydrauldrev
Jag har en Semona med Farymann diesel och hydrauldrev. Jag upplever också samma problem med dålig fart i motvind, vi gick hem mot göteborg från åstol dagen efter det häftiga åskvädret i sommras och gjorde 1.5 knop mot vinden enligt gps:en. Problemet att jag inte vet utväxlingen på hydrauldrevet. Någon som har några tips om hur man löser det då?
-
msbr
Kanske ..
Jag vet inget om dessa motorer men ett sätt är att man är två personer som hjälps åt. Den ene snurrar på propellern och den andra kollar på kolven i motorn, sen räknar man fram hur många ggr som propellern snurrat i förhållande till kolven rört sig. 3:1 ger att kolven går 3ggr på ett propellervarv.
Mattias
Mattias
-
Anderss
Hydrauldrev
Ja, det kan ju funka!
Funderade annars på nån variant av cykeldator med givare på propellern...
Funderade annars på nån variant av cykeldator med givare på propellern...
-
Lars S
Backslag Farymann
Det viktigaste är att du vet vilket märke det är på hydrauldrevet, om det är ett Volvo Flygmotordrev, så vet de på Rodahl marin vilken utväxling det har.
Har själv tänkt byta till trebladig propeller.
Compis#29
Har själv tänkt byta till trebladig propeller.
Compis#29