Temp-lampan slocknar inte YSB-12

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moogmannen
Guldmedlem

Temp-lampan slocknar inte YSB-12

Inlägg av Moogmannen » sön 10 jun 2012, 16:12

Hej. Temp-lampan på motorn slocknar inte efter start. Även om det vore något kylproblem så borde den väl inte lysa direkt när jag startar den från kallt? Eller? Jag har kollat impeller och termostat. Det kommer kylvatten som det ska. Vet inte hur jag skall gå vidare. Kan det vara tempgivaren det är fel på? I så fall, hur kollar man den? Och vad mer kan vara fel, vad mer kan jag kolla?

Nybörjare på inombordare....

Tacksam för alla förslag & tips!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Temp-lampan slocknar inte YSB-12

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 16:32

Moogmannen skrev:Hej. Temp-lampan på motorn slocknar inte efter start. Även om det vore något kylproblem så borde den väl inte lysa direkt när jag startar den från kallt? Eller? Jag har kollat impeller och termostat. Det kommer kylvatten som det ska. Vet inte hur jag skall gå vidare. Kan det vara tempgivaren det är fel på? I så fall, hur kollar man den? Och vad mer kan vara fel, vad mer kan jag kolla?

Nybörjare på inombordare....

Tacksam för alla förslag & tips!
Den är nog av den vanliga sorten, en liten bimetallkontakt som jordar lampan då det blivit (för) varmt. I så fall kan två saker ha hänt: Den ena är att sladden lossnat och ligger mot jord någonstans. Det andra är att den (som du är inne på) är sönder. Troligtvis sitter sladden på kontakten som den skall, och då lossar du sladden för att se om lampan slocknar efter start (då kan du tända lampan genom att peta stiftet på sladden mot gods på motorn). Kontrollkretsen, som håller lampan tänd innan motorn startat är också tänkbar som felkälla - där tittar du om lampan fortsätter lysa, även med avtagen tempsladd. Blir inte motorn varm, och kylvattnet plaskar och forsar som det skall är det nog ingen fara på taket, men varningslampan måste förstås vara i ordning. Elschema kanske du kan hitta här: http://www.motoren.ath.cx/menus/yanmar.php

Sedan, en riktig rysare: Jag har varit med om att oljetrycks- och laddningslampan förväxlats. Det kan ju vara skönt för de franska nerverna om du förvissar dig om att det är templampan och inget annat som lyser...
Anders S

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » sön 10 jun 2012, 17:15

Lampsockeln är dålig så jag jag har kört med en multimeter tills jag fixat sockeln/lampan. När jag tar bort kabeln från temp-givaren på motorn försvinner spänningen. Så kablaget elkopplingen verkar ok? Har inte kollat om jag får spänning mot motorgodset och är osäker på om jag kollade detta även när motorn var i gång eller bara i start-läget. Får kolla mer efter dina instruktioner nästa gång vid båten.

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » tis 12 jun 2012, 15:26

Fixat, det var tempgivaren.

Tack alla!

Skriv svar