Fallsvirvel fastnar vid hissning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem

Fallsvirvel fastnar vid hissning

Inlägg av ErikG » lör 09 jun 2012, 13:48

Har trubbel med mitt rullsystem...
När jag skall hissa segel (eller utan bara svirveln) så fastnar den ca sex m upp.
Jag klättrade upp i mastkran provade silikon men den fastnar ändå.
Det blir inget hårt stopp utan det nyper.
Jag har profil partier som är betydligt mindre raka/ojämna än just den här delen av profilen, så jag kan inte se något problem annat än att det inte går att hissa upp den.
Tips mottages tacksamt.

ErikG
Guldmedlem

Re: Fallsvirvel fastnar vid hissning

Inlägg av ErikG » lör 09 jun 2012, 15:51

Uppdatering:
Jo jag kan se en skada där det kärvar på profilen, en sprit lätt intryckning av profilen på båda sidor, därmed tydligen tillräckligt deformerad (trots att jag inte kan se ngn deformering) för att det skall gå åt helsike.

Nästa fundering, Furlex modell äldre, jag kan inte hitta någon monteringsanvisning eller faktiskt någonninfo alls om den på seldens hemsida. Den liknar väl mest 100 modellen men är inte alls likadan.
Någon som vet var man kan hitta info om furlex äldre modeller?
Hur är det med delar osv?

Nåja fint väder för att masta av i juni...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 jun 2012, 17:19

Inte helt okänt problem. Profiler, master och annat utsätts väldigt hårt i mastskjul där allehanda drullputtar har sig. Många mastskjul är underdimensionerade, så master läggs ovanpå varandra, likadant med profiler.

Om det går skulle jag försöka med att hissa svirvlen med bara ett nerhal, satsa lite och inte tveka .. och få förbi den. Sen så skall den ner, samma teknik, fast lite omvänt. Och så fortsätt på detta sätt ett stort antal gånger. Det kan hända att du får ta i en hel del, handkraft men lite (läs: mycket) fart borde räcka - winch låter som överkurs.
(egen personlig erfarenhet. jag har en profil av samma fabrikat och ålder, och den kniper på ett ställe. Varje år. Den får den behandling den förtjänar!)
Ja, av din beskrivning tycks det som om den sätter sig som berget, men kanske ... om du tar i?

I annat fall är det lika bra att du börjar ringa runt för att beställa en ny profil. Om inte förstaget är bytt på länge så passa på med det också. Det blir dyrt såklart, men så är det. (ja, jag är på väg diit, jag också. Mängdrabatt?)

/J

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » lör 09 jun 2012, 18:14

Hade likartat problem efter att vatten frusit i likrännan på profilen som legat åt fel håll under vintern och rännan expanderat lite pga frostsprängning..

Några tag med filen på profilen löste det hela...

Kanske räcker det även här...testa först..fram med båtmansstolen!

Med vänlig hälsning,

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » lör 09 jun 2012, 21:10

Mastkran+polygrip+kraft=hissad svirvel

Enda problemet nu är att enda sättet att få ner seglet igen är vid en mastkran...
Finns det fortfarande delar att köpa till gamla modell c (tror det är c iaf)?

Skriv svar