Var köpa färdiga glasfiberplattor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Var köpa färdiga glasfiberplattor

Inlägg av Jaramaz » lör 19 maj 2012, 08:00

bosseh skrev:Polyetens egenskaper liknar plywoodens med skillnaden att polyeten inte ruttnar. Däremot är plywood starkare så man behöver större tjocklek, är skrovet lite böjt så kan man använda flera, tunna, skivor.
I stålskorv är polyeten vanligt när man monterar bordsgenomföringar, då för att isolera.
Håller gör det, andra saker som görs av polyeten är Pioner & Walker Bay, vattentankar, PEM slang osv.
Det är möjligt att billiga skärbrädor spricker men inte om man köper "restaurangkökskvaliteten".
Har vi inte varit här förut? Först är det skärbrädor, sedan skall det vara speciell, men ospecificerad kvalitet.

Polyeten är som så ofta i plastsammanhang ett samlingsnamn. Gör man en slagning på nätet hittar man snabbt
"Detta är den mest använda termoplasten och består ofta av polymerer med låg hållfasthet. Men de kan även ha en hållfasthet som är jämförbar med plaster för ingenjörsarbete. Skillnaden mot andra termoplaster är dess beständighet mot kemikalier och dess böjlighet. Polyetens begränsningar är låg hållfasthet, låg beständighet mot värme och att de mekaniska egenskaperna försämras när den utsätts för UV-ljus. Polyeten med låg densitet används till plastförpackningar, höljen och folie medan polyeten med hög densitet används till plaströr och blåsgjutna flaskor m.m."
(http://www.alltomplast.se/polyeten-pe.html)

Det går ju att tänka sig att de som tillverkar sådant som kräver hög kvalitet som vattentankar, båtar osv ser till att plasten är därefter, medan den som tillverkar skärbrädor dimensionerar sannolikt plasten efter det ändamålet.

Det är som att om något som skall lagas (som ett hål i en träbåt) med trä, så blir rådet: ta av en träskärbräda därhemma.

Skall man använda polyetenbrickor till underlag för genomföringar skall det vara av material gjort för detta, deklarerat som sådant, och inte något man hittar i lite slumpvis. Ger sig brickan, spricker tex, ser man kanske inte detta, genomföringen kan sitta löst vilket leder till vatteninträngning osv.

Walker Bay nämndes. Kul jolle, lättrodd. Med luftkorv blir den stabil också. Men båten håller inte formen, dvs den är böjbar. Och det blir lätt sprickor iden. Har haft en WB i 5 år, så jag har egen konkret erfarenhet. Inte så kul det där med UV-känsligheten, heller, fast just det märkte jag inte så mycket av.

Det är med intresse som jag tar del av den nya inställningen till avmontering av genomföringar:
bosseh skrev:Den dagen då bordsgenomföringen ska tas bort kommer man vara väldigt tacksam om man har en rejäl polyetenbricka, man värmer försiktigt med varmluftpisolen, polyetenen mjuknar muttern blir lätt att lossna - utan en massa våld.
Nyligen (i en annan tråd nära oss) förklarade samma källa att
1) muttrar på gamla genomföringar inte kunde lossas
2) det är svårt att komma åt med varmluftspistoler där dessa sitter.
men det var ju när det inte fanns någon bricka gjord av en gammal skärbräda, förstås. Gällde alltid istället.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 maj 2012, 08:49

Man kan väl också reflektera en smula:

Om man monterar en dyr genomföring som också är värmeväxlare till kompressoraggregatet, så gör man rätt i att ha demontering i åtanke och med omsorg därefter. Skall man däremot smälla dit en "vanlig" genomföring som förmodligen ersätts i samband med tillhörande ventil, så kan man tänka annorlunda. Mina enkla erfarenheter i den vägen är a) det är ofta lätt att montera genomföringar och b) de kan samtidigt vara obegripligt svåra att lossa. Genomföringar är också relativt billiga komponenter i sammanhanget, även om oroande rapporter från bl a engelsk båtpress pekar på kvalitetsbrister om man inte är vaken på vilka legeringar som används.

Detta hindrar förstås inte att man ser till att genomföringen ges en plan yta för muttern på något lämpligt sätt. Jag delar Jaramaz syn på olämpligheten i att använda en bricka i material som "kryper" och dessutom deformeras under tryck. Det finns säkert andra områden där skärbrädor kan brukas, jag har t ex gjort basplattor till elplintar i materialet (röd skärbräda från IKEA, inget mindre).

Sur erfarenhet: Vid senaste "stora" ommålningen av botten rev jag, mig obemärkt (sannolikt med slipmaskinen) bort en del av tätmassan på en genomföring. Denna straffade mig omgående genom att läcka efter sjösättning, lagom litet för att vara ofarlig, men tillräcklig för att irritera. Trots att genomföringen rimligen inte varit ordentligt dragen hade den varit tät i 20 år. Den kunde heller inte dras åt (det brukar vara svårt att komma åt, så även här). Alltså, lyft, pallning, bortslipning och utbyte, allt på två timmar, utan problem. Av skadan blir man vis, men icke rik. Jag har genom åren blivit allt visare.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 19 maj 2012, 09:20

Jaramaz skrev:
bosseh skrev:andra saker som görs av polyeten är Pioner & Walker Bay
Walker Bay nämndes. Kul jolle, lättrodd. Med luftkorv blir den stabil också. Men båten håller inte formen, dvs den är böjbar. Och det blir lätt sprickor iden. Har haft en WB i 5 år, så jag har egen konkret erfarenhet. Inte så kul det där med UV-känsligheten, heller, fast just det märkte jag inte så mycket av.
Walker Bay görs av polypropylen och inte polyeten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 maj 2012, 10:10

Ridax skrev:
Jaramaz skrev:
bosseh skrev:andra saker som görs av polyeten är Pioner & Walker Bay
Walker Bay görs av polypropylen och inte polyeten.
För fullständighetens skull, även polypropylen är UV-känsligt. Polypropylen kryper, den också, för övrigt. Däremot har den "minne" och återgår till sin ursprungsform om den får chansen.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 19 maj 2012, 13:10

Walker Bay verkar vara gjord av polypropylen, själva skriver de HIMC. På vissa ställen står det polyeten, vilket troligen är fel.
Antagligen är är det polypropylenen som gör att de böjer sig och spricker. Pioner gör det inte, inte heller flytkroppar till bryggor, kanoter mm som görs av polyeten.
Det är också möjligt att polyeten i terorin inte är lämpligt som mellanbrickor men det fungerar väldigt bra i praktiken. En gång i tiden kunde inte humlan teoretiskt sätt flyga heller.
Som så ofta verkar teorierna vara viktigare än praktisk erfarenhet här på SG.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 maj 2012, 15:36

bosseh skrev:Walker Bay verkar vara gjord av polypropylen, själva skriver de HIMC. På vissa ställen står det polyeten, vilket troligen är fel.
Antagligen är är det polypropylenen som gör att de böjer sig och spricker. Pioner gör det inte, inte heller flytkroppar till bryggor, kanoter mm som görs av polyeten.
Det är också möjligt att polyeten i terorin inte är lämpligt som mellanbrickor men det fungerar väldigt bra i praktiken. En gång i tiden kunde inte humlan teoretiskt sätt flyga heller.
Humlan har alltid kunnat flyga.

http://www.faktoider.nu/humlan_kz.html
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 22 maj 2012, 21:13

bosseh skrev:Det är också möjligt att polyeten i terorin inte är lämpligt som mellanbrickor men det fungerar väldigt bra i praktiken. En gång i tiden kunde inte humlan teoretiskt sätt flyga heller.
Snack!

Det är inget fel på att använda polyeten till brickor bara det är av rätt kvalitet, men det kan vara direkt förödande att använda skärbrädor. De råd om att använda skärbrädor som mellanmaterial som du försökt prångla ut här är direkt förkastliga!

Det är alltså inte polyeten det är fel på, utan skärbrädekvaliteten. Enkel erfarenhet visar detta. Att det sedan är belagt i litteraturen gör det inte sämre - här finns ingen diskrepens mellan praktik och teori som du försöker hävda.

Borde du inte tänka dig för lite mer innan du kommer med rekommendationer i frågor som rör båtars säkerhet?
Det gör egentligen ingenting när du kommer med konstigheter om fendrar eller elektronik, det blir på sin höjd lite småskador. Men mer avgörande frågor, varför kommer du med såna påhitt?

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 22 maj 2012, 22:09

Vad är det som skulle vara så förödande med fel kvalitet på polyeten? Dunstar det?
Jag har använt polyeten både till brickor och annat, jag vet andra som gjort det och jag tror inte alltid det varit den bästa kvaliteten. Jag har sett förstärkning för utombordarfäste av polyeten, det sitter utomhus och håller fortfarande efter flera år. Det används till hembyggda antenner osv. Och, det håller länge i ett restaurangkök trots en ganska hård behandling.
Många varv satte plywoodbrickor som tar slut med tiden. Skulle polyeten vara sämre?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 26 maj 2012, 20:04

Jo, det var så att min sjuka faster ....
bosseh skrev:Vad är det som skulle vara så förödande med fel kvalitet på polyeten? Dunstar det?
Jag har använt polyeten både till brickor och annat, jag vet andra som gjort det och jag tror inte alltid det varit den bästa kvaliteten. Jag har sett förstärkning för utombordarfäste av polyeten, det sitter utomhus och håller fortfarande efter flera år. Det används till hembyggda antenner osv. Och, det håller länge i ett restaurangkök trots en ganska hård behandling.
Många varv satte plywoodbrickor som tar slut med tiden. Skulle polyeten vara sämre?
Får du inte ge dig nu?

Först rekommenderar du att göra brickor av skärbrädor,
sedan, när du får höra att det kryper / spricker, så säger du "restaurantkvalitet". Helt ospecificerat.

Eftersom du inte tycks hänga med (
Vad är det som skulle vara så förödande med fel kvalitet
) så drar vi det hela igen, Bosseh, enbart för dig:
plastbrickor av dålig kvalitet, som sätts vid skrovgenomföringar, kan leda till att genomföringen kommer loss. Det i sin tur leder sannolikt till vatteninträngning. Vilket i sin tur kan leda till att den lilla båten sjunker. Med lite otur kan liv riskeras.

Handen på hjärtat: tycker du inte det är lite dumt att rekommendera att använda material som kan leda till att båtar sjunker?

Dina försäkringar om att många av dina bästa vänner använder restaurantkvalitet låter lite ihåligt.
Det där om att skärbrädor används på restauranter ... ja, jisses, är det verkligen så?
Och det jämställer du med användning vid skrovgenomföringar? (man undrar vilka kockar du umgås med, och hur).

Dålig (felaktig) polyeten är definitivt sämre än (bra) ply, men ingetdera är bra. Såvitt jag sett har ingen i tråden rekommenderat ply så varför drar du upp det här? Det är väl inte så att du försöker blanda bort korten?

Saken är enkel: Skall man använda brickor / mellanlägg vid skrovgenomföringar skall de vara av kvalitet avsedd för sådant. Annat skall inte användas.
Föreslår att du avhåller dig från rekommendationer om sådant du inte har kunskap om.

/J

PS: jo, förresten, jag har satt en bit av en plastskärbräda över ett hål i jollens akterspegel. Sprickor kring varje skruv, materialet har fransat sig lite överallt. Precis som det stod i det tidigare citatet, polyeten i allmänhet tål inte UV. Och har dåliga mekaniska egenskaper. Det där med egna erfarenheter, du vet. Alltid bra.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 26 maj 2012, 21:13

Så här skriver Nordplast om polyeten:
"PE – polyeten
PE är den polyolefin som fått störst användning i rörsystem, framför allt till vatten och avloppsledningar, som mantelrör till fjärrvärmerör, till gasledningar o s v. Det hårda polyetenmaterialet PEH (hög densitet), även benämnd HDPE eller PE 300, användes till såväl industriella som kommunala ledningar, i gasnätverk o s v. PEH finns idag som rör i kvalitet PE 80 och PE 100. Beteckningen symboliserar olika strukturer på molekylkedjorna, vilket ger olika tryckhållfasthet. Som halvfa- brikat tillverkas plattor, ämnen, rundstänger, profiler m.fl. för tillverkning av olika konstruktioner. Dessutom finns geomembran, betongskyddsplattor o.s.v. Det finns också polyeten- kvaliteter med väsentligt högre molekylvikt – s k högmolekylär polyeten – PE 500, PE 600, PE 1000 o.s.v. som används i mekaniska konstruktioner med krav på särskilt hög hållfasthet/slitstyrka; som skärbrädor, i transportrännor, som glidskor, till matarplattor, kuggdrev, glidlister o s v."

Oavsett vilket material man använder på ett kritiskt ställe så ser man väl till att få en bra kvalitet. Det gäller ju tex mässing, rostfritt och trä. Billigaste tänkbara skärbräda köpt på en marknad kanske inte det bästa valet. Jag tror det är självklart för de flesta och skärbrädor för restaurang är väl deklarerade. Sen kanske det finns billiga skärbrädor som har samma kvalitet, det vi har hemma har aldrig spruckit eller fransat sig.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 26 maj 2012, 21:45

bosseh, vilken materialspecifikation har skärbrädor av "restaurangkökskvaliteten"?

Och var köper man dessa speciella skärbrädor med just den specificerade materialsammansättingen tror du?

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 26 maj 2012, 22:09

S-B A-son skrev:bosseh, vilken materialspecifikation har skärbrädor av "restaurangkökskvaliteten"?

Och var köper man dessa speciella skärbrädor med just den specificerade materialsammansättingen tror du?

mvh Sven-Barry
Materialet ska vara polyeten.
Gå till någon butik som säljer köksutrustning och som har lite bättre sortering. Eller så kan man köpa av de som säljer restaurangutrustning. På riktiga skärbrädor brukar det framgå vad de är gjorda av.

Skriv svar