Var köpa färdiga glasfiberplattor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Var köpa färdiga glasfiberplattor

Inlägg av saxofon » tor 17 maj 2012, 07:22

Hejsan!

Ska ha dit en ny genomföring, tänkte sätta en bra glasfiberplatta på insidan mest för
att få en riktigt fin plan yta men möjligt också att laminatet är en smula i tunnaste laget.
Tänkte mig en platta på 10 mm (behöver ju bearbeta den lite så att den följer skrovsidan)
och för detta jobb 10x10 cm men köper gärna en större platta som man kan ha för
framtida jobb.

Var skaffar men sådant i Stockholmstrakten? Hittar förstås på www.mcmaster.com men
de leverar inte utanför USA. Har också hittat till www.nordbergstekniska.se men de
säljer inte till privatpersoner vad jag förstår (har mailat och frågat men inte fått något
svar hittills). Detta verkar gälla de flesta svenska företag jag skulle vilja skaffa pryttlar
från (tex VP-rör i större diameter, typ 40 mm. Man hittar lätt 16 och 20 mm på Bauhaus,
K-Rauta osv men de kan inte ens ta hem 40 mm på beställning...)

Någon som vet?

peterh
Diamantmedlem

Re: Var köpa färdiga glasfiberplattor

Inlägg av peterh » tor 17 maj 2012, 07:43

hur är det med stockholmsfirman som skrotar båtar ( de visades på TV för ett halvär sedan), om de skrotar båtar kan de vål såga ut en passande bit ur ett skrov ?

( om någonvet vad firman heter och hur man får tag på dem vv berätta. De sålde ju också beg båtutrustning )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 maj 2012, 07:49

saxofon skrev:Hejsan!

Ska ha dit en ny genomföring, tänkte sätta en bra glasfiberplatta på insidan mest för
att få en riktigt fin plan yta men möjligt också att laminatet är en smula i tunnaste laget.
Tänkte mig en platta på 10 mm (behöver ju bearbeta den lite så att den följer skrovsidan)
och för detta jobb 10x10 cm men köper gärna en större platta som man kan ha för
framtida jobb.

Var skaffar men sådant i Stockholmstrakten? Hittar förstås på http://www.mcmaster.com men
de leverar inte utanför USA. Har också hittat till http://www.nordbergstekniska.se men de
säljer inte till privatpersoner vad jag förstår (har mailat och frågat men inte fått något
svar hittills). Detta verkar gälla de flesta svenska företag jag skulle vilja skaffa pryttlar
från (tex VP-rör i större diameter, typ 40 mm. Man hittar lätt 16 och 20 mm på Bauhaus,
K-Rauta osv men de kan inte ens ta hem 40 mm på beställning...)

Någon som vet?
Bra fråga. Får den något svar är jag också intresserad.

Men tills vidare: Man kan naturligtvis göra sådana själv, utan stora problem. Det man behöver är en bit spånplatta med melaminbeläggning och glasfiber och polyester. Sedan gör man sin egen platta.
Kladdigt och kletigt och kanske inget för den som inte micklar glasfiber emellanåt, men fullt görbart. Jag har använt tekniken för att göra tunna paneler "att börja med" i lägen där man annars kanske valt en plywoodskiva.
Anders S

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » tor 17 maj 2012, 07:59

Ok, ja det är ju också en lösning. Är nybörjare på plastning (bara gjort ett jobb med genomföring för mastkablar) så man kan ju ta det som ett tränings uppdrag också :)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 maj 2012, 09:17

Är inte det gå över ån efter vatten.

Slipa rent ett område så stort som du vill ha plattan och lite till. Slipa bort all topecoat. Det har ju varit en debatt om man skall använda acceton eller inte, för att torka av och rengöra laminatet för plastning. Jag har alltid använt acceton och har aldrig märkt någta problem. Skär till glasfibermatta i lämpliga bitar några som är lika stora som urslipningen och så mindre efterhand

om du slipar 20x20
Så blir det ett par på 20x 20 och så 19x19, 18x18 osv tills du kommer ner i 10x10.

Plasta fast bitarna med polyester Om du börjar med de stora bitarna och går mot mindre eller tvärt om har nog ingen betydelse. Du får en plan yta på 10x10 och en utfasning mot skrovet. En 450 grams matta bygger väl ca 0,5 mm om jag inte mins fel.

Fast 10 mm är väl lite overkill. Då blir ju skrovet just på den punkten som mitt och det är ju ganska kraftigt. :D

När laminatet härdat, en lätt avslipning, tvätta med aceton och måla över det hela med topecoat. Borra hål. Montera genomföringen.

http://fiber.info.se/
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 17 maj 2012, 09:55

Tycker också det vettigaste är att plasta på plats. Böjer ytan mycket kan man lägga spackel efter några lager och sen lägga ytterligare några lager. Detta kan man upprepa flera gånger. Spackel gör man av polyester och microglasballonger.
Vill man ha släta skivor, vaxa och plasta på en glasskiva.
Grova dimensioner på VP-rör mm har Ahlsell men de säljer inte till privatpersoner. Men då gör man som en kompis, man parkerar utanför och när det kommer någon egenföretagare-elektriker (står på bilen) så ber man honom köpa ut.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 maj 2012, 12:05

toaen skrev:Är inte det gå över ån efter vatten.

Slipa rent ett område så stort som du vill ha plattan och lite till. Slipa bort all topecoat. Det har ju varit en debatt om man skall använda acceton eller inte, för att torka av och rengöra laminatet för plastning. Jag har alltid använt acceton och har aldrig märkt någta problem. Skär till glasfibermatta i lämpliga bitar några som är lika stora som urslipningen och så mindre efterhand

om du slipar 20x20
Så blir det ett par på 20x 20 och så 19x19, 18x18 osv tills du kommer ner i 10x10.

Plasta fast bitarna med polyester Om du börjar med de stora bitarna och går mot mindre eller tvärt om har nog ingen betydelse. Du får en plan yta på 10x10 och en utfasning mot skrovet. En 450 grams matta bygger väl ca 0,5 mm om jag inte mins fel.

Fast 10 mm är väl lite overkill. Då blir ju skrovet just på den punkten som mitt och det är ju ganska kraftigt. :D

När laminatet härdat, en lätt avslipning, tvätta med aceton och måla över det hela med topecoat. Borra hål. Montera genomföringen.

http://fiber.info.se/
Så gör man nog allmänt om det handlar om en genomföring. Men det vore ju attans praktiskt att kunna köpa färdig glasfiberskiva när alternativet är att använda plywood som stöd eller underlag.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 maj 2012, 16:10

Anders S skrev:
Så gör man nog allmänt om det handlar om en genomföring. Men det vore ju attans praktiskt att kunna köpa färdig glasfiberskiva när alternativet är att använda plywood som stöd eller underlag.
Varför hålla på att kladda med lösa plattor speciellt om de är i plywood, när det är världens enklaste sak att plasta upp en förstyvning direkt på skrovet? En bra träning för en som inte plastat så mycket. Spackel kan man också med fördel göra av plast och talk.

Jag har en hel del inplastad inplastad plywood i min nuvarande båt. En del som jag tagit bort, för att det skulle bort pga ombyggnad och en del som jag borde ta bort pga att det ruttnat eller är på väg att ruttna. För min del är det kanske tur att jag genom åren lärt mig att överse med vissa brister.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 maj 2012, 20:05

toaen skrev:
Anders S skrev:
Varför hålla på att kladda med lösa plattor speciellt om de är i plywood, när det är världens enklaste sak att plasta upp en förstyvning direkt på skrovet? En bra träning för en som inte plastat så mycket. Spackel kan man också med fördel göra av plast och talk.

Jag har en hel del inplastad inplastad plywood i min nuvarande båt. En del som jag tagit bort, för att det skulle bort pga ombyggnad och en del som jag borde ta bort pga att det ruttnat eller är på väg att ruttna. För min del är det kanske tur att jag genom åren lärt mig att överse med vissa brister.
Nej, nej, du missförstår. För att plana ut skrovet vid en genomföring duger förmodligen tom armerad plastic padding, lagom tillplattad.

Poängen med färdiga skivor av laminat är att man kan bygga upp strukturer, kanske sätta in skott eller sätta igen hål och utrymmen där man annars skulle få problemet med en baksida av sur plywood med tiden. Kunde man dessutom få rätt nyans på top/gelcoat kan man säkert göra tillbyggnader och reparationer mycket enkelt och proffsigt. MacMaster.com som länkas till säljer sådana paneler, det är dumt att ingen leverantör finns i Sverige.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 maj 2012, 21:00

Nej jag missförstod nog inte.

Färdiga skivor av glasfiberlaminat har jag använt många gånger så som du anger,i stället för plyfa.

Nu har ju inte alla sån tur att de bor som jag. Som närmaste granne till den gamla skrovfabriken för HR-båtarna, fast ändå på långt avstånd. Vid ett tillfälle hamnade en 5 mm glasfiberlaminatskiva 1x2 meter i min trägård i samband med en storm. Lite stukad och sprucken i ena hörnet men annars ok. Den återbördades inte. Hade stor användning för den i många år. På den tiden återvinningstationen kallades för soptipp körde en man på min arbetsplats dit varje fredag. Det hände att man återvände med en del annat än det man körde dit. Ett ganska skapligt luckgarage tror jag fortfarande står i min bod och en del ganska kraftiga glasfiberskivor av mindre storlek.

Minns när en arbetskompis sa att man hade varit och tippat en container med spillbitar av ädelträ från ett varv. Vilka spillbitar sen. Han hade tagit Mahogny och sparat teaken till mig. Hade teak för mitt behov i närmare 20 år. :D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 18 maj 2012, 16:40

Jag hittade inga glasfiberskivor men istället en massa speglar. Som vaxades och används för att plasta plana skivor.
Vill man ha distanskloss till en bordsgenomföring så använd aldrig plywood. Istället kan man ta en bit från en skärbräda av polyeten.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 18 maj 2012, 18:19

bosseh skrev:Istället kan man ta en bit från en skärbräda av polyeten.
Jag följde upp detta tipset när jag fick det förra gången, men det var en hel del som avrådde från det då de inte tyckte materialegenskaperna var bra. Materialet böjer sig lätt och återfår inte sin ursprungliga form, dvs mellanlägget kommer att forma sig efter skrovet och inte sprida belastningen över någon större yta.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 18 maj 2012, 18:51

Ridax skrev:
bosseh skrev:Istället kan man ta en bit från en skärbräda av polyeten.
Jag följde upp detta tipset när jag fick det förra gången, men det var en hel del som avrådde från det då de inte tyckte materialegenskaperna var bra. Materialet böjer sig lätt och återfår inte sin ursprungliga form, dvs mellanlägget kommer att forma sig efter skrovet och inte sprida belastningen över någon större yta.
Inte nog med det, polyeten (skärbrädskvalitet) spricker lätt. Speciellt om det utsätts under lång tid (= fast montage) för punktbelastning.

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 18 maj 2012, 21:59

Polyetens egenskaper liknar plywoodens med skillnaden att polyeten inte ruttnar. Däremot är plywood starkare så man behöver större tjocklek, är skrovet lite böjt så kan man använda flera, tunna, skivor.
I stålskorv är polyeten vanligt när man monterar bordsgenomföringar, då för att isolera.
Håller gör det, andra saker som görs av polyeten är Pioner & Walker Bay, vattentankar, PEM slang osv.
Det är möjligt att billiga skärbrädor spricker men inte om man köper "restaurangkökskvaliteten".
Den dagen då bordsgenomföringen ska tas bort kommer man vara väldigt tacksam om man har en rejäl polyetenbricka, man värmer försiktigt med varmluftpisolen, polyetenen mjuknar muttern blir lätt att lossna - utan en massa våld.

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » lör 19 maj 2012, 06:25

Ok, tack för all feedback. Visade sig att skrovet var hyfsat tjockt ändå (2+ cm) och när jag väl fick bort den gamla genomföringen,
vilket egentligen var det största jobbet (använde mig till slut av förstörande metod, dvs med hålsåg borra ut skiten), så är det
hyfsat plant runt om. (ser ut som att man fräst ytan kring genomföringen plan redan från början)
genomföring-klar.jpg
Den färdiga genomföringen
Eftersom det var så svårt att få bort den gamla genomföringen hade det nog varit smart med en bit polyetenbricka som bosseh
skriver så att denna specialgenomföring inte behöver förstöras ifall man av någon outgrundlig anledning behöver montera om den... ;-)

Idag ska resten av genomföringen fixas så att båten äntligen kan komma i vattnet :-)

Kvarstår dock ett behov av färdiga glasfiberplattor så ifall någon hittar en bra leverantör (som säljer till privatpersoner)
lämna gärna en blänkare här. Hmmm... kanske man kan få Erlandssons Brygga att införa produkter från http://www.nordbergstekniska.se
i sitt sortiment... :wink:

Skriv svar