iPAD - fråga om nav appar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

iPAD - fråga om nav appar

Inlägg av vhisla » ons 02 maj 2012, 16:17

Hej,

Funderar på att inhandla en iPad eller motsvarande Android. Det jag undrar över är om det finns appar där man kan lägga in egna kort, vilket jag tidigare gjort på Fugawi för PC? Det bästa vore om jag kunde importera de kort jag idag har på PC'n att använda i iPaden.

Någon som vet?
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: iPAD - fråga om nav appar

Inlägg av toaen » ons 02 maj 2012, 16:32

I en android borde det gå?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » ons 02 maj 2012, 16:35

För att det är "pc" menar du? Eller?

Vilken app dock? Utan en app att plotta ut positionen på mina rasterkort blir det inga barn gjorda. Känner du till någon dylik app?

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » ons 02 maj 2012, 16:49

Har googlat lite mer nu och "PathAway" verkar kunna göra detta. Om den är bra i övrigt skall jag låta vara osagt- Tycks funka för både äpplen och androider.
http://pathaway.com/PWiPhone.htm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 maj 2012, 16:52

vhisla skrev:För att det är "pc" menar du? Eller?

Vilken app dock? Utan en app att plotta ut positionen på mina rasterkort blir det inga barn gjorda. Känner du till någon dylik app?
Du kan ju i så fall fundera på Fugawi:s app till I-phone (som väl går på I-Pad också?) eller Ozi-explorer som har en Android-app på banan sedan ett tag. Här kan det kanske krävas en del handpåläggning, via PC för att kunna kalibrera korten till Ozi:s format (samma jobb som man får göra vid kortimport till PC-Ozi).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 02 maj 2012, 20:50

Fugawi fungerar inte, kan bara jobba med köpta kartor, dessutom ganska dålig.
GeoGarage kan möjligen funka - kolla.
PathAway verkar vara det vettigaste, priset 229 kr är överkomligt.
Rent allmänt: Rasterkort i en iPad verkar lite otidsenligt, vektorkort är snabbare och troligen energieffektivare. Men har man egna kort vill man naturligtvis kunna använda dem. Jag skulle dock rekommendera att också köpa Navionics också eller möjligen Seapilot. I Navionics kan ju rita in egna saker, kan ju vara lämpligt sittbrunnsarbete!

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » tor 03 maj 2012, 08:14

Jag har testat Navionics på en smartphone och tycker den är bra, MEN vektorkartorna har dessvärre zoomproblematiken där vissa grynnor "försvinner" på vissa zoomnivåer. Inte helt lyckat...Tills detta är löst känns dessa kort lite bökiga. Man vill ju inte sitta och zooma in och ut bara för att dubbelkolla att man får med allt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 03 maj 2012, 09:08

Jag har mycket goda erfarenheter av OziExplorer (dock inte på Androidplattform) som jag tycker är ett rejält kompetent navprogram. De andra som finns, inkl Navionics med fräsiga vektoriserade kort eller populära Fugawi är mer av karta-som-kan-visa-position.
Har numer övergett OZI framför en plotter då min handdator föll i bitar (fyra år på sjön var mer än kontorspryttlar klarar).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » tor 03 maj 2012, 09:42

Hmm... Kan du utveckla? Jag är rätt nöjd med position på karta och använder sällan möjligheten att lägga upp rutter etc. Vad är det du har i Ozi som du menar skiljer ut den?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 03 maj 2012, 09:57

stangen skrev: De andra som finns, inkl Navionics med fräsiga vektoriserade kort eller populära Fugawi är mer av karta-som-kan-visa-position.
Det är sant. Man bör nog se iPad/iPhone som ett väldigt trevligt komplement till en plotter. Om plottertillverkarna vll vara med i framtiden så måste det komma plotters i anständig prisklasser dit man kan enkelt föra över rutter från iPad.
Den största fördelen just nu är att det är så enkelt att sitta hemma och lägga upp diverse "bra att ha" rutter. Vilket också ibland innebär att man navigerar enbart med iPaden. En annan fördel, åtminstone med Navionics, är att rutterna synkas mellan iPad och iPhone. Plottern blir då mera en "aktiv karta".
--
Zoomproblemen upplever inte jag, navigerar man så måste man zooma in så pass mycket att man verkligen ser vad som är runt omkring sig på samma sätt som man inte navigerar i skärgården med ett översiktskort. Kombinationen med plotter är då mycket bra, plottern får visa närområdet och iPaden lite mer översiktligt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 03 maj 2012, 13:26

vhisla skrev:Hmm... Kan du utveckla? Jag är rätt nöjd med position på karta och använder sällan möjligheten att lägga upp rutter etc. Vad är det du har i Ozi som du menar skiljer ut den?
Kika in på http://www.oziexplorer.com/ och OZiCE, Features. Nu är ju inte detta helt relevant då Ozi för Android är under utveckling.
Men, några saker jag gillade i OziCE:
- Flera fönster som kunde skräddarsys.
En vy kunde vara "standard" med mer av karta, mindre av annan info. En annan vy kunde vara för waypoint programmering (spara och ladda upp waypoints till kartbilden), en tredje för go-to (navigering mot ett mål) med ruttplanering. etc... På varje vy kan man lägga till olika info som passar ens egna behov (olika storlek på text och placering på skärm). Det finns 100 variabler som man kan skräddarsy för att visas på eller skapa olika olika vyer: http://www.oziexplorer3.com/ozice/featu ... _list.html
Dessa vyer skräddarsyr man i ett program på datorn och laddar sedan över en fil till OziCE på sin handapparat.
- Automatisk loggbok.
Programmet kunde ställas in att spara info till en HTML fil (som går att läsa i webbläsare). Jag hade inställt att den skulle spara ögonblicksbilder var 30:e minut från det att programmet aktiverades - då sparades position, kurs och fart + en skärmdump av plotetrbilden undan i en separat mapp.
- Nytt track enkel varje dag
Med två knapptryckningar fick man enkelt ett nytt spår (track) varje dag som automatiskt datummärktes. Suveränt att spara undan. Spåren kunde sedan konverteras till allehanda format tex för att visa sommaren i Google Maps.
- Information sparas på kartor
Du kunde själv skriva in information på dina kartor. Minnesanteckningar om insegling, eller andra noteringar. Mer än waypoints alltså.

Annat som fanns som jag inte använde var ruttplanering med XTE funktion etc. Säkert användbart om man kör motorbåt.

Sammanfattningsvis kan man säga att funktionslistan är i paritet med min plotter jag har idag (Furuno) bara mer lättanvänd. Jag har också provat Fugawi för CE som jag bara upplevde som frustrerande.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Olivia
Rookie

Inlägg av Olivia » tis 08 maj 2012, 23:09

Jag använder Navipad där jag kan utnyttja de kort jag redan köpt från t ex Hydrographica, utan som hos andra köpa dem en gång till inifrån programmet. Jag har hittills inte hittat något annat program för iPhone och iPad som tillåter detta. Obs. jag talar om kort jag BETALAT FÖR till Granath och grabbarna. Jag tycker det är tokigt att jag, om jag skaffar iNavX eller annat program, måste köpa korten en gång till. Tar gärna emot tips, Navipad är inte ett fullvärdigt program, men man får i alla fall veta var man är på Hydrographicas kort. För några tior. Nöjer man sig med "vanliga" sjökort är iSailor bra och Seapilot (bättre än 88 SEA och Navionics, tycker jag). Det finns en hel del att välja på.

Arne på s/y Olivia.

Skriv svar