Hej, med risk för att bli dumförklarad, varför kan man inte ha en el vinsch istället för ankarspel? Såg en sådan på blocket för 550:- som tar 900kg. Ett helt annat prisläge samt att vajern borde ju vara tung i sig... Är det för att det finns risk för trassel runt stenar o dyl eller är det för lite kraft i dem? Kanske kan man få vinschen att dra blyad lina, vad vet jag?
Hmm...
Calvados
Elektrisk vinsch till ankaret?
Re: Elektrisk vinsch till ankaret?
Längden av den vajer som får plats på trumman är den springande punkten. Det är oftast bara runt tio meter vajer på de mindre vinscharna.
Re: Elektrisk vinsch till ankaret?
Problemet är att wiren blir väldigt stum. En kätting är ju betydligt tyngre och det blir "fjädrande" när den ska spännas upp. För ett akterankare skulle det kunna fungera men man måste ju få på mycket mer wire på trumman och det brukar gå illa åt wiren om den inte rullas upp väldigt prydligt.
Vinschen är ju ganska rostande, men jag vet en som har en sådan vinsch till jolle/dävertar. Den sitter under däck och brukar få en omgång med fett då och då.
Vinschen är ju ganska rostande, men jag vet en som har en sådan vinsch till jolle/dävertar. Den sitter under däck och brukar få en omgång med fett då och då.