Framåtseende ekolod

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Framåtseende ekolod

Inlägg av Nautihamstern » tor 12 apr 2012, 07:58

Duger ett dylikt (t.ex. echopilot bronze)att ha som varning när man kajkar runt på osäkra områden i några knops fart, eller funkar det endast vid krypfart i naturhamnen? Kan man t.ex. ställa in det så att det börjar alarmera om det blir mindre än 3 meter djupt 50 m framför båten?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Framåtseende ekolod

Inlägg av Lasse L » tor 12 apr 2012, 08:21

Har ett Intephase Probe.
Någon undervattensradar är det inte, men användbart i naturhamnar.
På djupt vatten syns branta uppgrundningar bra.
http://lasselundell.se/ekolod.html
ekolod.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 apr 2012, 08:23

Jag har ett sådant (echopilot). Ekolod har jag i Nexussystemet, så för mig är Echopilot "extra".

Det duger för litet explorativ navigation, kan man säga men larmfunktionen triggar på "allt" inom räckvidden. Ställer du den på tre meter, så kan den inte hitta tre meters djup på avstånd, du måste se på displayen och tolka den. Larmar det, så räkna med "tre meter" till botten, kortaste vägen. Mitt dilemma är att "förre ägaren", (alltid denna vessla) har monterat displayen i ruffluckan, inte vid styrplatsen. Det är inte helt lätt att läsa och tolka bilden på avstånd. De få gånger jag behöver det varje år brukar jag tänka att "man borde ha det vid styrplatsen" men den tanken har inte resulterat på fem år. Så vad du gör, se till att du får displayen på läsavstånd då du står till rors.

Kan jag rekommendera det? Ja, om man ofta ligger vid berget och aktivt letar efter "egna ställen". Jag som ofta ligger på svaj och i övrigt har vettig info (hamnskisser, foto-sjökort etc) klarar mig bra utan. Funktionen som vanligt ekolod verkar dock vara bra och det är ingen nackdel att få den extra, visuella, informationen 50 meter fram (eller så).
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 12 apr 2012, 08:54

Anders S skrev:Jag har ett sådant (echopilot). Ekolod har jag i Nexussystemet, så för mig är Echopilot "extra".

Det duger för litet explorativ navigation, kan man säga men larmfunktionen triggar på "allt" inom räckvidden. Ställer du den på tre meter, så kan den inte hitta tre meters djup på avstånd, du måste se på displayen och tolka den. Larmar det, så räkna med "tre meter" till botten, kortaste vägen. Mitt dilemma är att "förre ägaren", (alltid denna vessla) har monterat displayen i ruffluckan, inte vid styrplatsen. Det är inte helt lätt att läsa och tolka bilden på avstånd. De få gånger jag behöver det varje år brukar jag tänka att "man borde ha det vid styrplatsen" men den tanken har inte resulterat på fem år. Så vad du gör, se till att du får displayen på läsavstånd då du står till rors.

Kan jag rekommendera det? Ja, om man ofta ligger vid berget och aktivt letar efter "egna ställen". Jag som ofta ligger på svaj och i övrigt har vettig info (hamnskisser, foto-sjökort etc) klarar mig bra utan. Funktionen som vanligt ekolod verkar dock vara bra och det är ingen nackdel att få den extra, visuella, informationen 50 meter fram (eller så).
En grej jag har saknat är att kunna komma in till en okänd vik och snurra runt ett par varv för att kolla att det inte finns några grund inom den cirkel båten kan röra sej vid vindkantringar när jag ligger på svaj. Det fixar väl en fls?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 apr 2012, 12:52

Det borde den kunna hjälpa till med, men jag är kaxigare än så, jag letar med båten...

Nu är sökstrålen rätt fokuserad, så man får vara rejält vaken på vad som dyker upp på skärmen (så man inte tittar bort när steenen från helvetet visar sig), men viss skulle man kunna "rotera på stället" (snäv cirkel) och se hur fritt vattnet är. Anekdotiskt, man kan (vid svajliggning) slå på Echopiloten och se ankarkättingen i en elegant båge på displayen, så en sten bör synas, liksom en sandbank eller uppgrundning. Men just den saken har jag inte testat. Vid ingång mot berghällar ser man tydligt vad som kan ligga framför. "Falska positiver" kan man också få, men det ingår ju i konceptet - sjögräs kan ge eko som båten inte liksom märker.

En liten sidofråga: Du har väl en båt med vackert rundad framkant på kölen? Man kan tänka litet på att Echopilot (och förmodligen alla liknade) kräver att givaren sticker ut en bra bit. Sedan är den grov, och om man inte har god åtkomst till givaren inifrån, så kan det bli blött värre om man drar in givaren. Eventuellt vill man det, om den sitter utsatt på framkant av en långköl. Den givaren bör ockå sitta i mitten och med "god sikt" framåt, annars blir det inte bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 12 apr 2012, 15:49

Lågbudget varianten:
Köp ett beg. "vanligt" lod.
Montera givaren framåt, på en "planka", som fälls ner vid behov.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 13 apr 2012, 08:56

Nautihamstern skrev:Duger ett dylikt (t.ex. echopilot bronze)att ha som varning när man kajkar runt på osäkra områden i några knops fart, eller funkar det endast vid krypfart i naturhamnen? Kan man t.ex. ställa in det så att det börjar alarmera om det blir mindre än 3 meter djupt 50 m framför båten?
Ja det duger.
Jag har en gold och det går att ställa in t.ex. 3 m och få ett irriterande pip om det
upptäcks grundare än så. Mycket irriterande när man lägger till :-)

Men loben är ganska smal, så man får vingla fram om man inte vill få överraskningar vid sidorna.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 apr 2012, 15:48

Vill man se sig om i viken och få en bra bild av botten så finns ju diverse side scanners tex Humminbird Side Imaging eller Lowrance StructureScan. Den senare är en blackbox som kopplas till en Lowrance HDS plotter. Bilderna av bottenstrukturen är imponerande.
http://www.lowrance.com/Products/Marine/StructureScan/

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 13 apr 2012, 17:52

bosseh skrev:Vill man se sig om i viken och få en bra bild av botten så finns ju diverse side scanners tex Humminbird Side Imaging eller Lowrance StructureScan. Den senare är en blackbox som kopplas till en Lowrance HDS plotter. Bilderna av bottenstrukturen är imponerande.
http://www.lowrance.com/Products/Marine/StructureScan/
Teknikstörd som jag är, kliar det i "villha" delen av hjärnan.
Visst skulle det var kul, men känner inte att jag behöver så "bra" botteninfo, det kostar att ligga på topp.
Har slutat att dyka, annars hade den varit prioriterad.
http://lasselundell.se/page22.html
rockan.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 apr 2012, 18:17

Lasse L skrev: Visst skulle det var kul, men känner inte att jag behöver så "bra" botteninfo, det kostar att ligga på topp.
Behöver och behöver, inte ska man bli utan en massa roliga prylar bara för det?
--
Ett kul alternativ till att dyka är en undervattens-tv-kamera. Lånade och provade och fick genast lite vill-ha-känsla.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 13 apr 2012, 21:31

bosseh skrev:
Lasse L skrev: Visst skulle det var kul, men känner inte att jag behöver så "bra" botteninfo, det kostar att ligga på topp.
Behöver och behöver, inte ska man bli utan en massa roliga prylar bara för det?
--
Ett kul alternativ till att dyka är en undervattens-tv-kamera. Lånade och provade och fick genast lite vill-ha-känsla.
Håller med. Vad jag först vill ha är en Bredbandsradarn till PC-navprog.
Har oxå lekt med undervattensTV. Fick en TVanl. "över".

http://lasselundell.se/ymer.html

Skriv svar