Så har den gamla BFA-flotten från -96 nått sin ekonomiska livslängd... Senaste service för fem år sedan, nu skulle en normalservice (ingen flasköversyn) kosta 5.000 kr hos den enda kvarvarande svenske serviceagenten. Eken erbjöd sig att serva den "utan stämpel" för något mindre - jag är inte orolig för detta, men "stämpel" känns ju något bättre. Priset kan bero på att BFA sedan rätt länge varit i konkurs och Zodiak, som tog över svarar förmodligen inte längre för reservdelsförsörjning. Men så är det med den saken. Fin flotte, men nu skall det handlas nytt. (Ja, jag har tänkt igenom ifall "jag verkligen behöver en flotte" - det går att diskutera på olika sätt)
Då har jag fått ögonen på en flotte som heter Seago, som säljs via bland annat en dansk importör/ÅF (Hellers.dk) (och Ekens i Stockholm). Här kan man få en ISO-godkänd (ISO 9650-1) flotte för i runda slängar 12.000 kr (6 man, kanister). Givet servicekostnaden och att en ny flotte har garanti i 12 år (med service vart tredje år) känns det som vettiga pengar jämfört med att serva den befintliga. I Danmark finns det tre serviceställen, och för mig är det närmare än Stockholm. Det finns begränsningar i att få transportera flottar, pga tryckflaskan och pyrotekniken, så frakt till och från serviceagenten är något att fundera på.
Så, vem har en sådan, vem har servat och vad kan sägas vid sidan av PBO:s test (den fick vettigt betyg där) ? Eller, är jag helt fel på det, och borde satsa på något annat märke ?
Köpråd, erfarenheter - ny livflotte på gång
Re: Köpråd, erfarenheter - ny livflotte på gång
Jag har en bekant som ska köpa ny flotte och SEAGO är klart intressant.
Vet du hur det sk isolerade golvet är gjort?
Re: Köpråd, erfarenheter - ny livflotte på gång
Jag TROR att det handlar om skum med värmereflekterande folie "upp". Det är i så fall samma som i min nuvarande BFA.bosseh skrev:Jag har en bekant som ska köpa ny flotte och SEAGO är klart intressant.
Anders S