Wema bränslegivare
Wema bränslegivare
"råkade" köpa på mig en Bränslegivare från Wema idag (S3) en sån med med flottör på pinne.
Problem blev det givetvis!!! vad annars.
När den är inkopplad, så hoppar bränslemätaren ca en halv centimeter när man för flottören åt endera hållet, Inte så jäkla exakt avläsning med andra ord.
mätte givaren med ohmmätare, då ändras ohmtalet med ca 10 åt gången. (o-180 ohm) Ska det vara så? Kan ju vara fel på den med.
/Thomas
När den är inkopplad, så hoppar bränslemätaren ca en halv centimeter när man för flottören åt endera hållet, Inte så jäkla exakt avläsning med andra ord.
mätte givaren med ohmmätare, då ändras ohmtalet med ca 10 åt gången. (o-180 ohm) Ska det vara så? Kan ju vara fel på den med.
/Thomas
Re: Wema bränslegivare
Troligtvis har du en likadan givare som jag har.thomask skrev:"råkade" köpa på mig en Bränslegivare från Wema idag (S3) en sån med med flottör på pinne.
/Thomas
Den består av ett antal tungelement (magnetstyrda kontakter) "givaren"/flottören är en magnet som kopplar in de olika "kontakterna".
"Utsignalen" sker då skuttvis.
Jag har lärt mej erfarenhetsmässigt hur mycket varje "skutt" är.
Min gamla "analoga" givare följde nivån i tanken konternuerligt och var mer "användarvänlig".
Jag har nu vant mej med den "nya" tekniken och ser inga större problem ned den.
Bra konstruktion!Measurement is done by series of reed switches positioned inside the level tube. A float with built in magnets then triggers the reed relays generating a potential - free resistance with an ohm value that increases or decreases. Resistance output is fully customisable.
The float is the only moving part of the sensors, thereby minimising potential mechanical failures.
All sensors are fully insulated to protect against voltage inside the tank.
Bara att tanka och gradera skalan!
Grejen e ju den att dom gör reklam för att givaren ska vara så himla exakt. MEN helt klart är dom väldigt smidiga om man jämför med den andra typen med hävarm, sånna har jag bytt två stycken i den andra båten.tråden brukar gnidas av.
OM det gällde en voltmätare i båten, skulle man acceptera att den hoppade en volt i taget då? tror inte!
Får göra som lasse, "lära mig att leva med det"
/Thomas
OM det gällde en voltmätare i båten, skulle man acceptera att den hoppade en volt i taget då? tror inte!
Får göra som lasse, "lära mig att leva med det"
/Thomas
Köpte en Wema fast på Biltema
och kan bekräfta egenheten, konstruktionen är ju klockren och robust men visst är det lite fattigt att den har så långt mellan stegen, min tank visade fullt på mätaren, långt innan den var full 
mvh
mvh
Och så köpte jag även en original Wema S5 (till skillnad mot Biltemas som verkar vara mest lik S3) till min nästa tank, denna var "analog", dvs. inga stegvis 10 ohms hopp kunde märkas när jag mätte upp den med ohmmetern. Mystiken tätnar...
mvh
mvh
Fan va bra om dom kunde sagt det när man köpte skiten!
Hade hellre lagt hundra spänn till om jag fått en mätare som visar det man förväntar sig av den.
/Thomas
Hade hellre lagt hundra spänn till om jag fått en mätare som visar det man förväntar sig av den.
/Thomas
Kan tillägga som ett litet tips att givaren är MYCKET billigare i Norge!, trodde inget vara billigare i Norge...
Åtminstone skilde det ordentligt i pris på S5 av längre modell. Även med postorder från Norge inkl. frakt (300 NOK) med svensk moms pålagd var det en hel del billigare.
mvh
Åtminstone skilde det ordentligt i pris på S5 av längre modell. Även med postorder från Norge inkl. frakt (300 NOK) med svensk moms pålagd var det en hel del billigare.
mvh