Förlänga förstaget

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Förlänga förstaget

Inlägg av Gaidin » tor 08 mar 2012, 12:22

Förra året gick mitt förstag av och ett nytt monterades hastigt och lustigt.
Det är ca 10cm för kort...

Jag skulle vilja förlänga staget och funderar på om det finns någon form av adapter? Längst upp slutar staget i en ring som fästs i masttoppen. Min tanke är att hitta en adapter, eller vad man nu skall kalla det, som har en gaffel i ena änden och en ring i andra så att jag på så sätt enkelt kan förlänga staget.

Finns det sådana djur och var? Tittat lite på Benns men hittar stay adjuster: http://www.benns.se/stay-adjuster-p-17589-c-214.aspx
Skulle den kunna passa? Jag tycker den ser lite klen ut. Båten är en halvtonnare med mastheadrigg på 12m över havet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Förlänga förstaget

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 13:21

Det fixar du förmodligen med två sådana här sk "toggles" : http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 3453-4.jpg
Om du behöver två, så sätter du en uppe och en nere.

Den "stay adjuster" du tittat på är (mycket riktigt) för klen.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 mar 2012, 19:25

jag vet visserligen inte hurd et ser ut men går det inte att sätta en vantskruv på nedre ändan? Även Toggles borde sättas helst nere mot däck.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2012, 19:45

MiniMe skrev:jag vet visserligen inte hurd et ser ut men går det inte att sätta en vantskruv på nedre ändan? Även Toggles borde sättas helst nere mot däck.
Två toggles är precis vad Dr Måttband rekommenderade: 48 mm eller 51 mm per styck, enligt katalogen :D

En vantskruv i halvtonnardimension är förmodligen 7/16" eller 1/2" och då blir en sådan alldeles för lång. Kanske finns det också redan en ?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 mar 2012, 20:24

En del båtar har en bit kätting...
Var bara noga med att det inte blir för kort, masten ska ju helst luta ngt akterut.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » fre 09 mar 2012, 08:27

En Toggle! Så klart!

Förlängningen skall vara i masttoppen, min rulle (Neptun) kommer att må bra av att få komma ner lite från toppen, som det är nu skaver den lite vid rullning.
Måtten som står på Hjertmans, ½" o s v, skall det vara samma mått som gängan på vantskruven?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 mar 2012, 08:37

Gaidin skrev:En Toggle! Så klart!

Förlängningen skall vara i masttoppen, min rulle (Neptun) kommer att må bra av att få komma ner lite från toppen, som det är nu skaver den lite vid rullning.
Måtten som står på Hjertmans, ½" o s v, skall det vara samma mått som gängan på vantskruven?
Alldeles rätt. Du nämnde tidigare Benns. Har du den affären inom räckhåll för ett besök, så brukar de ha väl reda på sig och ett litet snack, i synnerhet med den sk "Knotan" kan ge dig all sinnesro du behöver.
MiniMe påpekar att det är bra med en toggle både uppe och nere, och det är verkligen alldeles riktigt, i synnerhet på förstaget och alldeles extra så om man har en rullmekanism. Togglen ger en rörlighet åt det skenbart väl sträckta förstaget, men utan dem riskerar man metallutmatting i riggbeslagen.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » fre 09 mar 2012, 08:56

Det sitter redan en toggle där nere men jag tror nog att min lösning blir att sätta en i masttoppen och en till där nere.
Här i Jönköping är det närmsta jag kommer en riggbutik Certex, som säljer wires till hissa, kranar och annat, det var de som gjorde mitt nya förstag

När jag bytte förstaget gjorde jag det med masten på, hängande i båtmansstolen fullastad med verktyg. Det gick bra men när jag sedan skulle spänna akterstaget slutade det med att jag fick sätta storfallet i bommen och sedan dra allt vad jag kunde i storskotet för att få fast vantskruven i aktern. Jag fick skotbrädans hållfasthet testad med gott resultat men masten lutade obevekligen lite framåt... =)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 10 mar 2012, 09:52

Notera att om du sätter toggle i underkant förstaget är det som att flytta skotpunkten fram på skotskenan. Naturligvis inget problem men det kan vara god idé att tänka på och justera för detta. Flyttar man fram skotpunkten ökar man buk och stänger akterliket som givetvis kan vara önskvärt i vissa lägen - mindre bra i förhållanden.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar