Rent dricksvatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Rent dricksvatten

Inlägg av Anders S » mån 27 feb 2012, 16:00

Fredrik skrev:Jag vet att det kanske är lättare på min båt, där jag lätt kan kika ner i tanken och även torka ur den med en trasa om det behövs, men jag försöker alltid ha fräscht vatten när jag åker ut. Då jag har gamla slangar och en plast-tank får vattnet snabbt en plast-smak, samt att det växer lite i ledningarna så det blir bruna flagor i vattnet om vattnet står för länge.Jag tror inte att flagorna orsakar några sjukdomar, men det är inte så trevligt...

Jag försöker att alltid lämna tanken tom när jag lämnar båten längre tid än en vecka. När jag fyller nästa gång, fyller jag bara 1-2 liter och pumpar tomt samt upprepar detta 2-3 gånger innan jag fyller hela tanken. På så sätt får pumpen och slangarna en rejäl genomspolning. Klorering och sånt är säkert bra, men jag har aldrig provat då jag är rädd för de bismaker som skulle kunna uppstå. Jag föredrar plast-smak framför klor-smak...
Anekdot: Man kan rensa rörledningar med en "flygande svamp". Det går till som så att man trycker en svamp genom ledningen med tryckluft, till exempel en jollepump. Då får man en mekanisk rengöring som fungerar rätt bra. Misslyckas man får man lossa slangen, och då kan man lika gärna byta den, så är samma problem löst. Man kan, om man vill också sträva efter att ha tanken halvtom på någon av de friska höstseglingarna (tänk, sjögång och krängning). Sedan tömmer man den, och får förhoppningsvis ut mycket som skakat loss. Själv använder jag våtdammsugaren till det mesta annat men jag stoppar den inte i dricksvattentanken...

Det kan uppfattas som en smula dyrt, men Segelbos tips om ett kolfilter (efter pumpen, finns t o m att sätta på kranen, om man har pumpen i handtaget) är bra på två sätt. Dels plastsmak, som försvinner, dels klorsmak som också försvinner.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Re: Rent dricksvatten

Inlägg av bosseh » mån 27 feb 2012, 16:42

Numera dricker jag mest flaskvatten som är både gott och praktiskt ombord. Tidigare båtar har jag haft kolfilter. Filterpatronen ska ju bytas varje år men ibland har jag inte satt i någon eftersom jag bara fyllt med vatten som jag vet är bra. Slutsats: Sätt in filtret så att man kan stoppa i kolpatronen när det känns motiverat.
En ventil efter pumpen och en anslutning till tanken så kan man köra runt och rena vattnet i tanken. Nu hålls jag mest i sötvatten och ofta har dricksvattnet tagits direkt från sjön, före pumpen. Då är filtret lite mer motiverat.
Lämna alltid båten med "toppad" vattentank så håller sig vattnet bäst.
Bilagor
Vattenfilter.png
Rejält vattenfilter
Vattenfilter.png (23.44 KiB) Visad 1529 gånger

Skriv svar